شناسهٔ خبر: 6182024 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

توافق در دسترس است

صاحب‌خبر -

مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: تا انتهاي سال جاري(2015) مي‌توانيم گزارشي را در خصوص راستي آزمايي ابعاد نظامي احتمالي‎ منتشر کنيم که يک ارزيابي درباره ابعاد احتمالي نظامي ايران ارايه کند‎.

به گزارش گروه اعزامي مهر به وين، آمانو در بدو ورود به هتل کوبورگ وين در جمع خبرنگاران با بيان اينکه آژانس درگير در موضوع هسته‌اي ايران است، گفت: من پنجشنبه در تهران بودم و با روحاني و شمخاني ديدار کردم.

وي تاکيد کرد: توافق در دسترس است.

مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه داد: ما به پيشرفتهايي در مسير رو به جلو دست يافتيم.

آمانو در پاسخ به اين سوال که آيا ايران اجازه داده است به مکان هايي که قبلا مجاز نبوديد دسترسي داشته باشيد، گفت: همانطور که گفتم حرکت‌مان رو به جلو و همراه با پيشرفت بود ولي نمي توانم وارد جزييات شوم.

وي در ادامه با بيان اينکه تعامل آژانس با ايران و 1+5 افزايش يافته،‎ افزود: ما تا انتهاي سال جاري (2015) مي‌توانيم گزارشي را در خصوص راستي‌ آزمايي ابعاد نظامي احتمالي‎ منتشر کنيم که يک ارزيابي درباره ابعاد احتمالي نظامي ايران ارائه کند‎.

آمانو در خصوص همکاري با ايران در ساير موضوعات هم گفت: اگر توافق حاصل شود آژانس آمادگي دارد تا براي اجراي موضوعات همکاري کند.

مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هفته گذشته نيز چندين بار به کوبورگ آمد و با وزراي خارجه کشورهاي مختلف چند دور گفتگو کرد.

پيش از اين عنوان شده بود که آمانو در راستاي حل موضوع مطالعات ادعايي و همچنين راستي آزمايي تعهدات آژانس به تهران سفر کرده است. بسياري در ايران به آژانس بي اعتماد بوده و اخذ تعهدات لازم از اين نهاد بين المللي براي انجام درست و بي حاشيه وظايف محوله اش را ضروري مي‌دانند.

نظر شما