شناسهٔ خبر: 61807090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

تغییر در نحوه اعلام نتیجه صلاحیت‌ها

هادی طحان نظیف در توضیح تغییر در نحوه اعلام نتیجه صلاحیت‌ها نیز گفت: در قانون جدید عنوان ردصلاحیت حذف شده است، ما الان با سه عنوان تأییدصلاحیت، عدم تأییدصلاحیت و عدم احراز مواجه هستیم و این هم یکی از اصلاحات جزئی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

صاحب‌خبر -

سخنگوی شورای نگهبان ضمن اشاره به وظیفه این شورا در قانون جدید انتخابات مجلس مبنی بر اعلام کتبی دلایل رد صلاحیت به نامزدهای انتخاباتی، با بیان اینکه در ماده ۳۰ این قانون به صورت شفاف آمده است که حق دانستن دلایل و ارائه دفاعیات و توضیحات داوطلب در مراحل بررسی لازم است لحاظ شود، گفت: شورای نگهبان صلاحیت همه داوطلبان را؛ چه کسانی‌که قبلاً تأیید صلاحیت شدند و چه کسانی‌که قبلاً رد صلاحیت شدند بررسی می‌کند. بنابراین ممکن است فردی که قبلاً رد صلاحیت شده در بررسی جدید تأیید صلاحیت شود و برعکس. به گزارش مهر، هادی طحان نظیف در توضیح تغییر در نحوه اعلام نتیجه صلاحیت‌ها نیز گفت: در قانون جدید عنوان ردصلاحیت حذف شده است، ما الان با سه عنوان تأییدصلاحیت، عدم تأییدصلاحیت و عدم احراز مواجه هستیم و این هم یکی از اصلاحات جزئی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

طحان نظیف در دفاع از افزوده شدن مرحله پیش ثبت نام به فرایند انتخابات با تأکید مجدد بر اینکه شورای نگهبان در این مرحله وارد بحث صلاحیت نمی‌شود، افزود: در این مرحله با داوطلب مواجه نیستیم، بلکه با متقاضیانی مواجه هستیم که باید مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنند و سپس از سوی نهادهای ذیربط صحت سنجی می‌شوند. برای مثال، ممکن است وزارت علوم مدرک یک متقاضی را معتبر نداند که در نتیجه این فرد نمی‌تواند ثبت نام نهایی خودش را انجام دهد.

اجرای قانون شفافیت مالی

در انتخابات پیش رو

سخنگوی شورای نگهبان در اشاره به قانون شفافیت منابع مالی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی که سال 98 به تصویب رسید اما تا کنون فرصت اجرا پیدا نکرده است، تأکید کرد: قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون جاری کشور است و در انتخابات پیش‌رو باید مبنای عمل باشد و تمهیدات لازم را برای اجرای آن فراهم کرد.

طحان نظیف اصلاحیه قانون انتخابات و از جمله افزایش فرصت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها را در راستای ایفای حقوق مردم و داوطلبان دانست و گفت هنگامی که شورای نگهبان زمان کافی برای بررسی داشته باشد اگر نکته‌ای درباره داوطلبی وجود داشته باشد با آن فرد مطرح می‌شود، ادله و دفاعیاتش شنیده می‌شود و احیاناً مستنداتی را برای شورا می‌آورد. البته این کارها در ادوار گذشته انتخابات هم انجام می‌شد اما در یک زمان کوتاه و در تنگنای زمانی انجام می‌شد و ما در آن ایام به صورت شبانه‌روزی بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دادیم اما مدام این نگرانی وجود داشت که حقی از افراد تضییع نشود.

 

نظر شما