شناسهٔ خبر: 61785514 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در دیدار امیرعبداللهیان:

آفریقای جنوبی علاقه‌مند است تا ایران به عضویت بریکس پذیرفته شود

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفت اجلاس سران بریکس در جهان مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و آفریقای جنوبی علاقه‌مند است تا جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور دوست آفریقای جنوبی، به عضویت بریکس پذیرفته شود و تهران در این خصوص، حمایت کامل پرتوریا را دارا می‌باشد.

صاحب‌خبر -

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر کرده بود، بعد از ظهر پنجشنبه ۱۹ مرداد با سیریل رامافوزا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو نمود.
در این دیدار امیرعبداللهیان با ‌اشاره به روابط خوب و روبه رشد دو کشور و برگزاری موفق پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، از نهایی شدن توافقات سازنده در قسمت‌های مختلف و آماده شدن چندین سند همکاری ابراز خرسندی نمود.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی همچنین از پذیرش دعوت از جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس سران بریکس خبر داد.
وی ضمن استقبال از توسعه همکاری‌ها فی‌مابین دو کشور به جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و جایگاه آفریقایی جنوبی در قاره آفریقا و توانمندی‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف ‌اشاره کرد.
رامافوزا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز ضمن ابلاغ سلام به رئیس‌جمهور کشورمان و اظهار خرسندی از پذیرش دعوت وی از سوی جناب آقای دکتر رئیسی جهت شرکت در اجلاس سران بریکس و همچنین سفر رسمی دوجانبه پاییز به آفریقای جنوبی، سفر ایشان را مهم ارزیابی کرده و اضافه نمود که حضور رئیس‌جمهور ایران در اجلاس بریکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و مورد توجه آفریقای جنوبی قرار دارد.
حضور رئیس‌جمهور ایران
در پانزدهمین اجلاس بریکس
وی ضمن ‌اشاره به اهمیت یافتن اجلاس بریکس در سطح جهان اضافه نمود که آفریقای جنوبی علاقه‌مند است تا جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور دوست آفریقای جنوبی، به عضویت بریکس پذیرفته شود و تهران در این خصوص، حمایت کامل پرتوریا را دارا می‌باشد.ما از توافقات حاصله در کمیسیون مشترک خوشحالیم و آماده اجرای توافقات می‌باشیم.
رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سفر رسمی رئیس‌جمهور ایران در شهریور ماه برای شرکت در اجلاس بریکس و چندین سند همکاری به امضا رسیده و در زمینه‌های مختلف‌، همکاری دو کشور جنبه اجرایی به خود گیرد.
لازم به ذکر است که دکتر رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان قرار است دوم شهریور ماه برای شرکت در پانزدهمین اجلاس بریکس و دوستان بریکس که از 22 اوت (31 مرداد ) الی 24 اوت (2‌شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار می‌شود به این کشور سفر کند. این نشست که اولین اجلاس رسمی این سازمان پس از همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا است به واسطه تحولات اخیر اقتصادی‌، نظامی و سیاسی در جهان از جمله جنگ روسیه و اوکراین و شدت گرفتن تنش‌های چین با ایالات متحده آمریکا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اهمیت حضور ایران در بریکس
اتحاد بریکس که به طور رسمی در سال 2009 به وسیله 4 کشور رو به رشد اقتصادی و صنعتی یعنی برزیل، روسیه، هند و چین در اجلاس یکاتنبورگ روسیه آغاز به‌کارکرد یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها و اتحاد‌ها بر علیه نظم غربی و آمریکایی حاکم بر نظام اقتصادی‌، مالی و تجاری جهان است. این اتحاد با هدف بهبود شرایط اقتصادی و اصلاح نظام مالی جهان و همچنین برقراری روابط پولی و تجاری نزدیک با یکدیگر و ایفای نقش مؤثر و بیشتر در امور اقتصادی جهان فعالیت داشته و دارد‌، کشورهای عضو این سازمان معتقدند که نظام مالی جهان باید اصلاح شود تا بتواند به یک نظام کارا، مطمئن و باثبات تبدیل شود. پس از ابراز تمایل و درخواست آفریقای جنوبی برای پیوستن به این سازمان و اتحاد اقتصادی سیاسی‌، وزرای امور خارجه کشورهای عضو در نشستی که در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ در نیویورک برگزار گردید، با عضویت آفریقای جنوبی موافقت کردند از آن تاریخ این سازمان با نام بریکس (BRICS) که شامل حرف اول نام پنج کشور عضو می‌شود نامیده و شناخته می‌شود.
بنابر گزارش رویترز گروه بریکس اکنون بیش از 40 درصد از جمعیت جهان‌، بیش از 26.7 درصد وسعت کره زمین و حدود 26 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد و یکی از مهم‌ترین اتحاد‌ها و مجامع جایگزین برای کشورهای
غیر غربی هست. اکنون 23 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران‌، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آرژانتین، ‌اندونزی و مصر به طور رسمی برای عضویت جدید بریکس درخواست داده‌اند.
رویترز همچنین عنوان می‌دارد بحران روسیه و اوکراین اهمیت این سازمان را بیش از پیش و دوچندان کرده است. از سویی چین با حضور فعال و استقبال از گسترش این سازمان به دنبال تقویت قدرت ژئوپلیتیکی خود در برابر آمریکا هست و روسیه بریکس را به عنوان راهی برای در برابر فشار غربی‌ها در مسئله اوکراین دانسته و از آن حمایت می‌کند‌، هند و برزیل نیز به دو ایده چین و روسیه نزدیک شده‌اند.
رویکرد سازنده و تعامل حداکثری دولت سیزدهم در عرصه جهانی و بالاخص با قدرت‌های اقتصادی و سیاسی غیر غربی که پس از تجربه ناموفق و شکست خورده دولت‌های یازدهم و دوازدهم در نگاه صرف به غرب و سوزاندن فرصت‌های طلایی اقتصادی و سیاسی در جهان غیر غربی در پیش گرفته شده، منجر به ابراز تمایل و پیشرفت بیشتر در زمینه پیوستن کشورمان به اتحاد‌ها و سازمان‌های نوظهور اقتصادی و سیاسی جهان که نقش عمده‌ای در اقتصاد و سیاست بین‌الملل ایفا می‌کنند شده است. پیش از این ایران با موافقت اعضا در شهریورماه سال 1400 به عضویت رسمی سازمان ‌شانگهای پذیرفته شد و اکنون پیوستن به گروه بریکس می‌تواند ایران را در مسیر فائق آمدن به راهبرد ظالمانه فشار حداکثری غرب در موضوع هسته‌ای یاری کرده و از سویی دیگر کشورمان را در دورانی که به عقیده اکثر صاحب‌نظران روابط بین‌الملل و اقتصاد سیاسی بین‌الملل دوران افول هژمون آمریکا و اوج‌گیری جهان غیر غربی و بالاخص کشورهای مشرق‌زمین است به فرصت‌های طلایی همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با این کشورها برساند.
از سویی دیگر حضور ایران به عنوان قدرت اول منطقه غرب آسیا، دارنده بیشترین منابع گاز و نفت مجموع جهان و کشوری با فرصت‌های دریایی بسیار و موقعیت ژئوپلیتیک در راه‌ها و کریدورهای جدید تجاری دنیا می‌تواند بریکس را در مسیر توسعه اقتصادی و گشایش مسیرهای جدید همکاری اقتصادی و سیاسی یاری کند.

نظر شما