شناسهٔ خبر: 6175353 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در حاشیه نمایشگاه قرآن و عترت؛

نشست «نقش رسانه‎ها در ترویج قرآن و عترت(ع)» در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: نشست هم‎اندیشی بین مدیران و مسئولان رسانه‎ها با موضوع «نقش رسانه‎ها در ترویج قرآن و عترت(ع)» شب گذشته در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‎المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست هم‎اندیشی بین مدیران و مسئولان رسانه‎ها با موضوع «نقش رسانه‎ها در ترویج قرآن و عترت(ع)» شب گذشته، 13 تیرماه در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‎المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد.

جواد علما، رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی در این جلسه به برگزاری نشست‎های هم‎اندیشی با حضور دانشگاهیان از سوی بسیج رسانه اشاره کرد و گفت: این نشست که با حضور مدیران و فعالان رسانه‎ای برگزار شد، شاه‎بیت و شاه‌کلید این نشست‎هاست لذا در نظر داریم با همکاری ادار ارشاد استان این سلسله نشست‎ها را تقویت کرده و بعد از ماه مبارک رمضان به صورت ماهیانه برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این نشست‎ها با مدیران رسانه‎ای به مشکلات صنفی خبرنگاران نیز پرداخته می‎شود، عنوان کرد: فکر می‎کنم هنوز رسانه‎ها در مسائلی که فصل مشترک دارند، به یک گفتمان مشترک نرسیده‎اند، این در حالی است که دشمن از ظرفیت رسانه به نحو مطلوب استفاده می‎کند.

علما با اشاره به اینکه در حال حاضر کارکرد رسانه فراتر از سرگرمی و اوقات فراغت است، ابراز کرد: امروزه رسانه‌ها کارکردشان از مرز اطلاع‌رسانی فراتر رفته است و جزو مؤلفه‌های قدرت به حساب می‌آیند؛ بر این اساس خراسان رضوی ظرفیت دوم رسانه‎های کشور است اما متأسفانه از ظرفیت رسانه‎ها به خوبی استفاده نمی‎کنیم.

همچنین هادی بختیاری، مدیر ایکنای خراسان رضوی با بیان اینکه ارتباط رسانه و حوزه قرآن و عترت(ع)را می‎توان از سه منظر غرض و غایت، روش و موضوع بررسی کرد، گفت: غرض از ارسال قرآن بر اساس آیه اول سوره حضرت ابراهیم(ع) «الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ، الف لام راء کتابى است که آن را به سوى تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی‌ها به سوى روشنایى بیرون آورى به سوى راه آن شکست‌ناپذیر ستوده» خارج کردن مردم از تاریکی‌های ضلالت و راهنمایی به نور هدایت است.

مدیر ایکنای خراسان رضوی افزود: رسانه‌ای که در مقام هدف قصد تبعیت از مقاصد کتاب الهی را دارد، رسانه‌ای است که باید نور هدایت را در جامعه پراکنده ‌کند و از این حیث می‌توان رسانه‌ها را، به رسانه نور یا هادی و رسانه تاریکی‌ها یا مضل تقسیم کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها را از باب روش و ارزش‌های حاکم بر چگونگی فعالیت رسانه‌ای نیز می‌توان به قرآن و عترت(ع) انتساب داد، گفت: التزام به ارزش‌ها و ویژگی‌هایی که در آیات و روایات در باب تبیین و تبلیغ آمده است، فارغ از موضوع و حوزه‌ای که رسانه به آن اشتغال دارد، می‌تواند رسانه را تبدیل به رسانه قرآنی کند یعنی رسانه‌ای که بر طریق ترسیم شده از سوی قرآن فعالیت می‌کند.

بختیاری افزود: رسانه اما می‌تواند علاوه بر التزام به مقاصد و ارزش‌های کتاب وحیانی، موضوع فعالیت خود را نیز قرآن و عترت(ع) قرار دهد یعنی رویدادها و شخصیت‌های این حوزه را اطلاع‌رسانی کند، معارف قرآن و عترت(ع) را آموزش دهد، مردم را برای رفتار و مناسک دینی ترغیب و اقناع کند و اوقات فراغت مردم را با سرگرمی‌های دینی بگذراند.

وی با اعتقاد بر اینکه رسانه‎ها می‎توانند از حیث هدف و ارزش‎های حاکم در این حوزه وحدت داشته باشند، ابراز کرد: اما به لحاظ موضوع و شکل پرداختن در حوزه قرآن و عترت تنوع فعالیت رسانه‌ای مطلوب است و نباید به یکسان‌سازی رسانه‌ها اقدام کرد.

مدیر ایکنای خراسان رضوی راه رسیدن به اشتراک عمل در یک موضوع خاص بین رسانه‎ها را «گفت‎وگو» دانست و اظهار کرد: یکی از اشکالات موجود این است که باب گفت‎وگو بین رسانه‎ها بسته است.

وی با بیان اینکه راه افزایش تاثیرگذاری صرفا عمل مشترک نیست، گفت: باید توجه کرد به طور کلی رسانه‎های ما ضعیف و نحیف هستند و برای افزایش اثربخشی رسانه‌ها باید ابتدا به تقویت رسانه‌ها پرداخت و تمامی عوامل محیطی را در راستای اثربخشی و قدرت‌بخشی رسانه‎ها فراهم  کرد.

بختیاری برگزاری چنین نشست‎هایی برای پرداختن به موضوع ترویج قرآن و عترت(ع) را مفید دانست و افزود: برای تداوم این محفل میتوان شورای هماهنگی فعالان رسانه‎ای در حوزه قرآن و عترت(ع) را با حضور نمایندگان رسانه‌های استان تشکیل داد.

مجتبی محمودی، مدیر خبرگزاری تابناک خراسان رضوی نیز در این نشست به تأکید حضرت علی(ع) درباره عمل به قرآن اشاره و اظهار کرد: باید به سمت قرآن عملی برویم و باید محتوای قرآن در عمل و رفتار ما دیده شود.

وی صفحات و ستون‎های قرآنی در رسانه‎ها را که نگاه جزیره‎ای و سکولاریستی به قرآن دارند، بزرگترین ظلم به قرآن دانست و ابراز کرد: نمایشگاه قرآن نباید صرفا به محل فروش قرآن تبدیل شود؛ در حال حاضر نگرش فرمالیستی و ظاهری به نمایشگاه داریم در حالی که نمایشگاه قرآن باید کیفی باشد.

محمودی ادامه داد: رسانه‎ها زمانی می‎توانند ادعا کنند در زمینه ترویج قرآن موفق هستند که در کنار هم بوده و هم‎پوشانی و هم‎افزایی رسانه‎ای داشته باشند.

در ادامه این نشست وحید موسوی، مدیر خبرگزاری موج خراسان رضوی اظهار کرد: اگر به این موضوع بخواهیم کاربردی بنگریم متوجه می شویم، رسانه‌ها همسو نیستند و در زمینه ارتباط قرآنی خانواده موازی کار نمی‌کنند.

به گفته مدیر خبرگزاری موج خراسان رضوی، پس از پایان برپایی دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد باید نشستی برگزار شود تا نقاط ضعف و قوت این دوره از نمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

حسن کدخداعرب، نماینده روزنامه قدس نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اهمیت گفتمان‎سازی و جریان‎سازی رسانه‎ای برای ترویج قرآن و عترت، گفت: قرآن مهم‎ترین رسانه است و اینکه تاکنون نتوانستیم از ظرفیت آن به درستی استفاده کنیم، مشکل ماست.

وی مهم‎ترین نیاز برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت را کادرسازی در رسانه‎ها برشمرد و افزود: اینکه رسانه‎ها تاکنون کمتر به قرآن پرداخته‎اند به دلیل این است که کادرسازی قرآنی در رسانه‎ها نداریم لذا باید در بدنه نشریات و رسانه‎ها نویسندگان قرآنی داشته باشیم.

محمداسماعیل شیخانی، مدیر خبرگزاری تسنیم نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه نگاه ما به قرآن و عترت دائمی نیست، اظهار کرد: نگاه اداره کل ارشاد استان به نمایشگاه قرآن یک نگاه رزومه‎ای است و نگاه ما نیز برای حضور به این نمایشگاه، نگاه اقتصادی و درآمدزایی برای خبرگزاری است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه نگرش مردم هم به این نمایشگاه تفریح و سرگرمی است و تنها درصد کمی از آن‎ها با نگاه تخصصی از نمایشگاه بازدید می‎کنند و در این بازدیدها هم چیزی عاید مردم نمی‎شود از همین رو اگر نمایشگاه قرآن برگزار نشود هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد چرا چون نمایشگاه قرآن مطالبه مردم نیست.

مدیر خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی با بیان اینکه نباید در ترویج قرآن و عترت در رسانه‎ها به دنبال یکسان‎سازی گفتمان باشیم زیرا این مسئله آفت‌زا است.

همچنین آرش ضیایی، مسئول تعلیم و تربیت بسیج رسانه خراسان رضوی در ادامه این جلسه عنوان کرد: خبرگزاری‌ها، خبرنگار قرآنی قوی ندارد و تاکنون به دنبال مطالبات مردم در خصوص نمایشگاه قرآن و عترت نرفته‌اند از همین رو در مسابقات قرآنی و نمایشگاهی خبرنگاران بلد نیستند حاشیه‌نگاری انجام دهند.