شناسهٔ خبر: 61737820 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی:

برنامه وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید داخلی به جای واردات است

وزیر جهادکشاورزی گفت: مهم‌ترین وظیفه ما تامین امنیت غذایی کشور است و در این راستا باید به سمت تولید محصولات اساسی از مسیر تولید داخل به جای واردات حرکت کنیم.

صاحب‌خبر -

 

سرویس اقتصادی -

به گزارش کیهان، محمدعلی نیکبخت در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌گذار در بخش کشاورزی است و کار اصلی تولید با کشاورزان است، اظهار کرد: ریل‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان بدون دغدغه تولید کنند و رسانه نیز باید در این بخش بسیار کمک کند. باید موانع را از جلوی پای تولیدکنندگان برداشت تا بدون دغدغه تولید کرده و منفعت ببرند. علاوه‌بر رفع این موانع، به بخش بازرگانی داخلی و خارجی نیز باید کمک کنیم.
او، حرکت به سمت تولید محصولات استراتژیک را مد نظر قرار داد و گفت: اگر می‌خواهیم به پایداری و خودکفایی در محصولات اساسی مانند گندم دست یابیم باید این مهم از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح باشد. می‌توانیم با حمایت از تولیدکننده داخلی بی‌نیاز از واردات باشیم.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه باید برای بیش از ۹۰ میلیون نفر(با احتساب مهاجران) غذا تهیه کنیم، افزود: تامین غذای این جمعیت رسالت مهمی است و برای تامین غذا باید از مسیر تولید داخل اقدام و حمایت کنیم. علاوه‌بر اینکه باید برنامه محور حرکت کنیم باید نگاهی ویژه به حفاظت از منابع پایه مخصوصا آب نیز داشته باشیم و طبق قانون تکلیف شده است که در مصرف آب ۱۸ درصد صرفه‌جویی شود.
نیکبخت ادامه داد: در شرایط فعلی اگر لازم باشد گوشت قرمز وارد می‌کنیم اما حمایت از تولید داخل و تامین آن از داخل راحت‌تر از واردات است. اولویت نخست را باید به تولید داخل اختصاص دهیم و تا جای ممکن از واردات محصولات پروتئینی پرهیز کنیم. او در پاسخ به این سؤال که وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء ضریب امنیت غذایی در کشور، چه برنامه‌ای دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه ما در وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی است و در این راستا به سمت تولید محصولات استراتژیک و اساسی در حال حرکت هستیم. در این راستا جهت حفظ منابع تولید هم تلاش می‌کنیم و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده خواهیم کرد. برنامه ما این است که در سال زراعی آینده با افزایش عملکرد در واحد سطح و جهش تولید در دیم‌زارها در گندم  به خودکفایی برسیم.
فرصت‌های بی‌بدیل در شیلات
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی، تمرکز بر روی صنایع تبدیلی و تکمیلی است افزود: در حال حاضر هفت هزار طرح با پیشرفت بالای ۲۰ درصد وجود دارد که به دلیل مشکلات سرمایه‌گذاری امکان تکمیل آنها وجود نداشته است. کشورهای توسعه یافته ۹۰ درصد محصولات کشاورزی را فرآوری می‌کنند؛ یعنی صنایع تبدیلی و فرآوری خوب، بسته‌بندی و در نهایت صادرات خوب دارند. ما در این بخش نقصان داریم و تنها ۲۸ تا ۳۰ درصد از محصولات را فرآوری می‌کنیم.
نیکبخت با‌ اشاره به اینکه فرصت‌های بی‌بدیلی در‌اشتغال و تولید شیلات وجود دارد، ادامه داد: قراردادهایی را با تولیدکنندگان منعقد خواهیم کرد و از آنها حمایت‌هایی خواهیم داشت و تولیدکنندگان صنعتی و سنتی را فعال‌تر خواهیم کرد. برای اجرای این برنامه‌ها هم با رئیس‌جمهور و معاون اول صحبت کرده‌ایم و آنها نیز بر اجرای این برنامه‌ها تایید دارند.
او با بیان اینکه خرید تضمینی گندم تاکنون از ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن عبور کرده است، افزود: حدود ۴۶ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده و طبق دستور رئیس‌جمهور، تا پایان مردادماه رقم قابل توجهی از مطالبات گندمکاران کشور پرداخت می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی به خرید برنج از کشاورزان استان‌های شمالی ‌اشاره کرد و ادامه داد: برای تامین برنج تنظیم بازار در داخل کشور به جای خرید برنج از کشاورزان سایر کشورها قصد داریم آن را از داخل تهیه کنیم و قرار است در دو رقم طارم و‌ هاشمی این خرید از کشاورزان صورت گیرد. دولت نیز 2500 میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده است.

نظر شما