معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: در سالهای گذشته حداکثر رشد مصرف بنزین سالانه ۷ درصد بوده است اما امسال بهیکباره ۲۰ درصد رشد مصرف رسیدهایم یعنی از متوسط مصرف ۱۰۴ میلیون لیتر سال گذشته؛ امسال به ۱۲۴ میلیون لیتر رسیدهایم.
علی زیار با اشاره به ناتراز شدن تولید و مصرف بنزین گفت: اکنون تراز تولید و مصرف بنزین در کشور منفی شده است، به طوری که در همین فاصله زمانی ماه گذشته (تیرماه) ۱۰۷ میلیون لیتر تولید داشتیم و میزان مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بوده یعنی تراز تولید و مصرف بنزین ۱۳ میلیون لیتر منفی شده است که این میزان کسری را مجبور شدیم از ذخایر برداشت کنیم.
وی بابیان اینکه نباید فقط به مدیریت تأمین فشار وارد شود باید برای مصرف هم چارهاندیشی شود، گفت: باید تصمیماتی اتخاذ شود که میزان ذخایر افت نکند، بنابراین یا باید واردات انجام شود یا مصرف مدیریت شود تا با تولید همخوانی داشته باشد. زیار خاطرنشان کرد: تنها سیاست قیمتی کنترلکننده مصرف نیست، باید روی تجهیزات سوختبر تمرکز و تجدیدنظر شود، با خودروهایی که اکنون در اختیار مردم است نهتنها راه به جایی نمیبریم بلکه ثروت مملکت به باد خواهد رفت. نا ترازی بنزین تأثیری روی کیفیت ندارد، آنچه اکنون عرضه میشود شاخصهای کیفی را دارد، ممکن است تولید و عرضه بنزین سوپر در راستای افزایش تولید بنزین معمولی کم شده باشد اما کیفیت بنزین معمولی حفظشده و مطابق استاندارد تولید میشود.
خودروهای جدید پرمصرفترند
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی در ادامه با اشاره به راهکار پاسخ به رشد تقاضای سوخت بیان داشت: ما همواره توان کشور برای تأمین سوخت و همچنین ظرفیت و کمبودها را اعلام کرده و گفتهایم که باید روی چه نقاطی تمرکز کنیم ولی در خصوص تولید یا واردات خودروی کممصرف دستگاههای مربوطه باید تصمیمگیری کرد و به وظایف خود عمل کنند، با خودروهای کنونی نمیتوان به رشد تقاضای سوخت پاسخ داد، ضمن اینکه اکنون شاهدیم که حتی خودروهای جدیدتر سوخت بیشتری نسبت به خودروهای قدیمی مصرف میکنند مثلاً سمند مدل ۹۸، ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارد درحالیکه سمند سورن مدل ۱۴۰۱، ۹ لیتر بنزین مصرف میکند.
ثروت آیندگان در خودروهای بیکیفیت سوزانده میشود
وی گفت: تجهیزات خودرویی ما ۳ برابر نرم جهانی مصرف سوخت دارند، ما با ۸۵ میلیون نفر جمعیت بهاندازه یک کشور ۲۵۰ میلیون نفری سوخت تولید میکنیم این ثروت مردم و آیندگان است که در خودروهای بیکیفیت سوزانده میشود، این رویه شرعاً، قانونا و اخلاقاً درست نیست.
فشار به سبد سوخت خانوار
زیار تصریح کرد: ظرفیت پالایشگاه و انتقال نامحدود نیست هر زیرساختی در تولید و انتقال ایجاد کنیم، منابع زیادی میطلبد، هیچ کشوری بهاندازهای منابع ندارد که فقط تولید کند و در خودروهای بیکیفیت به مصرف برساند، باید برای روند مصرف چارهاندیشی شود و این باسیاست قیمتی امکانپذیر نیست، باید تجهیزات اصلاح شود و در این راستا برنامه افزایش قیمت هم سادهتر میشود، به عبارت دیگر اگر میزان مصرف به یکسوم برسد، قیمت سوخت سه برابر هم بشود در سبد معیشتی تغییری ایجاد نمیشود اگر قرار باشد مصرف بالا باشد و قیمت سوخت را هم افزایش دهیم سبد سوخت خانوار را تحت فشار قرار میدهد. اگر قرار است مصرف اصلاح شود باید ابتدا موتورهای خودروها بهینه و اصلاح شوند، با میزان مصرف کمتر حتی اگر سوخت گران هم شود نهتنها ثروت جامعه نابود نمیشود بلکه هوا هم آلوده نمیشود.