شناسهٔ خبر: 61692329 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وزیر خارجه اسرائیل: با برنامه هسته‌ای عربستان در مقابل برخورداری از چتر دفاعی امریکا موافقیم

صاحب‌خبر -

شفقنا-«الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از آمادگی اسرائیل برای موافقت با دستیابی عربستان به توانمندی‌های هسته‌ای صلح‌آمیز به شرط برخورداری از چتر دفاعی آمریکا خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، کوهن در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل اظهار داشت: ما منتظر تشکیل یک پیمان دفاعی با همکاری امریکا هستیم که به اسرائیل حق «پاسخگویی کامل» به تهدیدات هسته‌ای احتمالی در منطقه را بدهد.

وی گفت: من اخیرا به کره جنوبی سفر کردم که نزدیک‌ترین کشور به تهدید هسته‌ای به شمار می‌رود، امریکا در این کشور چتر دفاعی برقرار کرده است، معتقدیم این ایده خوبی است و ارزش فکر کردن دارد.

گفتنی است «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، سه سال پیش موافقت خود را برای ایجاد یک پیمان دفاعی با امریکا اعلام کرد و این ایده شامل چتر دفاعی آمریکا در صورت دستیابی عربستان به برنامه هسته‌ای صلح آمیز بود. این ایده مورد تایید « آویو کوخاوی»، رئیس ستاد ارتش اسرائیل هم قرار گرفته بود.

از سوی دیگر، روزنامه «اسرائیل هیوم» در امروز نوشت: عربستان در حال حاضر اشتیاقی به دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل قبل از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا ندارد. این امر در پرتو تحول مثبتی است که در جایگاه عربستان رخ داده و این امر باعث شده ریاض ناچار به شتاب برای دستیابی به تفاهم با دولت جو بایدن نباشد.

نکته قابل توجه این است که استراتژی امنیت داخلی اسرائیل مبتنی بر تکیه بر خود در دفاع و امتناع از انعقاد ائتلاف‌های دفاعی با سایر کشورها است تا استقلال در تصمیم‌گیری سیاسی خود را حفظ کند. با این حال، اظهارات کوهن در تضاد با این سیاست و تلاش برای مذاکره با عربستان به منظور عادی‌سازی روابط قرار دارد.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما