شناسهٔ خبر: 61649978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

العالم فی 60 ثانیة

از مذاکرات عربستان و آمریکا و کسری بودجه عربستان تا عدم تغییر واقعیت میدان گازى آرش

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،روسیا الیوم، الشرق، الفرات نیوز، الخلیج اونلاین و العربی الجدید.

صاحب‌خبر -

الخلیج اونلاین: 

مذاکرات عربستان و امریکا درباره امنیت دریایی

 مذاکرات نظامی عربستان و امریکا درباره همکاری در زمینه امنیت دریایی در ریاض برگزار شد.

وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که ارتشبد فیاض بن حامد الرویلی، رئیس ستاد کل ارتش عربستان، در دفتر خود در ریاض از سپهبد برد کوپر، فرمانده نیروی دریایی امریکا در سنتکام و فرمانده ناوگان پنجم و نیروهای دریایی ترکیبی ایالات متحده استقبال کرد.

این وزارتخانه افزود: در این دیدار، همکاری های دوجانبه در زمینه امنیت دریایی و امنیت آبراه ها و نیز برخی از موضوعات مورد توجه مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

نشست های نظامی میان دو طرف که آخرین آن در 10 ژوئیه برای بحث پیرامون روابط دوجانبه در بخش نظامی و راه های توسعه آنها بود، به طور پیوسته برگزار می شود.

 

العربی الجدید: 

کسری بودجه عربستان در سه ماهه دوم امسال

همزمان با اعلام تمدید کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه ای نفت توسط عربستان، وزارت دارایی این کشور اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال 2023 بودجه ریاض با کسری 1.41 میلیارد دلار رو به رو شده است.

این وزارتخانه روز گذشته در گزارش فصلی عملکرد بودجه خود افزود: مجموع درآمدهای عربستان در سه ماهه دوم امسال با احتساب درآمدهای نفتی به میزان حدود 47 میلیارد دلار، حدود 84 میلیارد دلار بوده است.یک منبع رسمی در وزارت انرژیعربستان اعلام کرد که ریاض کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه ای نفت خود را که از ماه ژوئیه آغاز شده بود، به مدت یک ماه دیگر تمدید می کند.گفتنی است کاهش تولید عربستان تا پایان سال 2024 به 1.66 ملیون بشکه در روز می رسد.

 

روسیا الیوم: 

درخواست دادگستری لبنان برای بازداشت «ریاض سلامه»

رئیس هیئت پرونده‌ها در وزارت دادگستری لبنان خواستار بازداشت «ریاض سلامه» رئیس سابق بانک مرکزی شد.

قاضی «هیلانه اسکندر» رئیس هیئت پرونده‌ها در وزارت دادگستری لبنان از وکیل قانونی خود خواست که برای اجرای حکم قاضی بازپرس بیروت درباره احضار و بازداشت «ریاض سلامه» اقدام کند.

وی تأکید کرد که درخواست وی مستند به احکام قضائی صادره از دادگاه‌های کشور است.ریاض سلامه روز دوشنبه در حالی پس از 30 منصب خود را ترک کرد که ارزش پول ملی لبنان در 3 سال گذشته 98 درصد کاهش یافته است.سلامه متهم به فساد مالی و سوءاستفاده از منصب است و احکامی برای مصادره همه اموال وی صادر شده و پرونده‌هایی علیه وی در لبنان و آلمان و سوئیس در جریان است.

 

الشرق: 

کویت: با «ادعاهای ایران» درباره میدان گازی الدره، واقعیت تغییر نمی‌کند

سعد البراک، وزیر نفت کویت گفت که «ادعاهای ایران» در مورد میدان گازی الدره/ آرش، این واقعیت را که کویت و عربستان مشترکاً مالک این میدان هستند را تغییر نمی‌دهد.

البراک توضیح داد که وزارت نفت کویت تمام اطلاعات لازم برای هرگونه مذاکره یا اقدامی را در اختیار وزارت امور خارجه این کشور قرار می دهد.

البراک در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس ملی کویت در خصوص این پرونده که روز پنجشنبه توسط روزنامه های کویت منتشر شد، گفت: میدان گازی الدره/ آرش در سال 1967 کشف شد و به طور کامل در منطقه دریایی تقسیم شده بین کویت و عربستان سعودی واقع شده است.

 

الفرات نیوز: 

درمان رایگان همه مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی عتبه مقدس حسینی 

نماینده مرجعیت عالی شیعه در کربلا از درمان رایگان همه مراجعه‌کنندگان به همه تأسیسات درمانی عتبه مقدس حسینی(ع) به مدت 

شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده مرجعیت عالی شیعه در کربلا اعلام کرد که در چارچوب طرح «عطاء الحسین» همه مراجعه‌کنندگان به همه تأسیسات درمانی عتبه مقدس حسینی از 20 محرم تا پایان ماه صفر خبر داد.

وی گفت که این طرح شامل همه شهروندان عراقی می‌شود و ثواب آن به ساحت مقدس امام حسین(ع) اهدا می‌شود.

 

نظر شما