شناسهٔ خبر: 61608139 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

علت افزایش قیمت دلار/ اسکناس آمریکایی خود را به کانال 50 هزار تومانی رساند

قیمت دلار امروز با رشد مواجه بود و از ابتدای معاملات روز جاری روندی صعودی را طی کرد. حالا دلار در بازار فردوسی به مرز 50 هزار تومان رسیده است. اما علت افزایش قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی هفته جاری چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، از بازار فردوسی خبر می‌رسد که قیمت دلار آزاد تا این لحظه به 49 هزار و 900 تومان رسیده و همچنان در حال افزایش است. بررسی‌های خبرنگار تجارت‌نیوز حاکی از افزایش تقاضا در بازار ارز تهران است.

واسطه‌ها در حال حاضر هر دلار را با قیمت 49 هزار و 900 تومان عرضه می‌کنند و با توجه به رشد تقاضا به نظر می‌رسد قیمت دلار تا پایان معاملات امروز نیز افزایشی باشد.

در معاملات پشت خطی، قیمت دلار از مرز 50 هزار تومان فراتر رفته و در پله اول قرار گرفته است. پیشتر نیز کارشناسان اقتصادی سطح ارزندگی دلار را بین کانال‌های 50 تا 52 هزار تومان برآورد و تاکید می‌کردند که با اولین جرقه، قیمت دلار خود را به همین سطح خواهد رساند. اما جرقه رشد قیمت دلار در روز جاری چه بود؟

چرا دلار گران شد؟

امروز یک خبر شوکه‌کننده، عرضه ارز در بازار را با ابهام جدی مواجه کرد. بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد کانون صرافان ایرانیان را منحل کرده است! این عامل سبب شد تا چشم‌انداز عرضه دلار، در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد و بر همین اساس دلار موجود در بازار با افزایش تقاضا و قیمت روبرو شود.

هنوز مشخص نیست که بانک مرکزی بر اساس چه دلایل متقنی، کانون صرافان را منحل کرده و بحث بر سر این اتفاق ادامه دارد. کانون صرافان اعلام کرده است که این اقدام در چارچوب اختیارات بانک مرکزی نیست. با این حال اما خبر، اثر خود را در بازار امروز گذاشت و قیمت دلار را به کانال 50 هزار تومانی رساند.

آن طور که فعالان بازار ارز می‌گویند، تقاضای دلار برای سفر اربعین نیز از دیگر دلایل رشد تقاضا و به تبع آن، افزایش قیمت دلار بوده است. پیشتر نیز کارشناسان بازار ارز پیش بینی کرده بودند که سفرهای ایام محرم سبب رشد تقاضا و بالا رفتن قیمت دلار خواهد شد.

بازار ارز تعطیل شد

از بازار ارز خبر می‌رسد که به دلیل تعطیلی بانک‌ها و ادارات تهران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، بازار ارز نیز طی این دو روز تعطیل خواهد بود. به این ترتیب قیمت دلار در حالی به استقبال تعطیلات می‌رود که در روند صعودی قرار گرفته و خود را به کانال  هزار تومانی رسانده است. آیا این روند در روزهای تعطیل و معاملات پشت خطی نیز تداوم خواهد یافت؟

گفتنی است اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز اعلام کرده است که طی دو روز آینده تمامی واحدهای وابسته به این اتحادیه ملزم به تعطیلی هستند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظر شما