شناسهٔ خبر: 61581485 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

سرمایه گذاری در چین توجیه اقتصادی دارد؟/ نگاهی به اقتصاد چین از دریچه شاخص‌ها

هرچند که در سه سال اخیر اقتصاد چین وضعیت مطلوب دهه‌های قبل را تجربه نکرده، اما همچنان تعدادی از کارشناسان معتقدند که سرمایه گذاری در چین توجیه اقتصادی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، ده‌ها سال است که اقتصاد چین در حال رقابت با آمریکاست؛ به طوری‌که بسیاری از کارشناسان، اقتصاد این کشور را تا دهه‌های آینده جایگزین آمریکا قلمداد می‌کنند. با وجود وضعیت نامطلوب تورم و اشتغال در چین متاثر از شیوع پاندمی کرونا برخی تحلیلگران اقتصادی همچنان سرمایه گذاری در چین را با برشمردن چند دلیل توجیه‌پذیر می‌دانند.

به نقل از Hragreaves Landsdown، بعد از دوره رکود سه ساله (دوران شیوع پاندمی کرونا)، آیا زمان سرمایه گذاری در چین فرا رسیده است؟ برای رسیدن به پاسخی مناسب به این سوال، نگاهی به اقتصاد چین و ظرفیت‌های بلندمدت این ابرقدرت آینده می‌اندازیم.

وضعیت اقتصادی چین با نگاهی به شاخص‌ها

با وجود تبدیل اقتصاد چین از وضعیت تولیدپایه (manufacture based) به سمت اقتصاد نوآورانه (فناوری‌محور) و خدمات‌محور، رسیدگی به وضعیت جمعیت رو به افزایش افراد بیکار در چین در دستور کار قرار دارد.

درصد بیکاری در چین در ماه مه با رسیدن به رقم 20.8 درصد به بالاترین میزان خود از 2018 تاکنون رسید. بازار سهام چین در یکسال اخیر روزهای سختی را پشت‌ سر گذاشته و این اتفاق غیرمنتظره‌ای نیست، چرا که شاخص سهام فایننشال تایمز (FTSE) چین سقوط 14.16 درصدی را تجربه کرده، در حالی که شاخص‌های جهانی 7.85 درصد رشد کرده‌اند.

تورم چین

هر چند که این آمار و ارقام باعث ناامیدی سرمایه‌گذاران نسبت به چین می‌شود، اما به دو نکته مثبت در مورد چین باید اشاره کرد. نخست، چین در مقایسه تاریخی با بازارهای سهام جهانی به‌ویژه ایالات متحده بسیار باارزش و جذاب به چشم می‌آید. دوم اینکه به نظر می‌رسد قانون‌گذاران در چین نقش حمایتی خود را به خوبی ایفا می‌کنند، در همین ارتباط اخیرا بانک مرکزی چین با کاهش نرخ بهره و با هدف رونق اقتصادی به استقبال سرمایه‌گذاران رفت.

چین برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

بازار چین به عنوان یک فرصت بلندمدت برای سرمایه‌گذاری مناسب است؛ به طوری‌که با دارا بودن جمعیت و نیروی انسانی فراوان، طبقه متوسط رو به رشد و اصلاحات اقتصادی جاه‌طلبانه، چین یک پیشنهاد مناسب برای سرمایه‌گذاران به حساب می‌آید. چین در حال ایجاد امواج و تاثیرات بین‌المللی است. این کشور فعالانه در حال سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت، تکنولوژی و نوآوری است؛ به گونه‌ای که نام خود را به عنوان رهبر جهانی صنایع مختلف از تجارت الکترونیک و انرژی‌های تجدیدپذیر گرفته تا تولیدات پیشرفته و هوش مصنوعی مطرح کرده است. با تحقیق و تفحص دقیق، پویایی محلی و چشم‌انداز بلندمدت، سرمایه‌گذاران می‌توانند از ظرفیت‌های عظیمی که چین از خود ارائه داده بهره ببرند.

چگونه در چین سرمایه‌گذاری کنیم؟

ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تمامی اشخاص مناسب نیست. سرمایه‌گذاران تنها در صورتی می‌توانند اقدام کنند که اهداف آنها با اهداف صندوق همسو باشد. آنها پیش از سرمایه‌گذاری با ریسک‌های خاص مربوطه آشنا شده و مطمئن می‌شوند که هر سرمایه‌گذاری جدید بخشی از یک عملیات متنوع است که برای دوره بلندمدت پنج ساله پیش‌بینی شده است. تمامی این صندوق‌ها در بازارهای نوظهور سرمایه‌گذاری می‌کنند که عموما نسبت به بریتانیا مقررات کمتری داشته و گاهی اوقات خرید و فروش سرمایه در این مناطق دشوار است.

نظر شما