شناسهٔ خبر: 61559982 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آموزش و پرورش مهر امسال به ۲ گروه از مدارس غیردولتی معلم می‌فرستد

آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید به دو گروه از مدارس غیردولتی معلم اختصاص می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در سال تحصیلی 1402 ـ 1403 دایر کردن کلاس درس با بیش از 36 دانش‌آموز ممنوع است.

در تصویر زیر ظرفیت کلاس‌های درس مشخص شده است و حداکثر تعداد دانش‌آموز در دوره ابتدایی 34 نفر، متوسطه اول و متوسطه دوم 36 نفر است؛ البته طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، جمعیت دانش‌آموزان  در کلاس‌های درس دوره ابتدایی نباید بیش از 26 نفر باشد.

 

معلمان , وزارت آموزش و پرورش , مدارس غیر دولتی ,

طبق دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش؛ در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به‌کارگیری نیروهای غیرمتخصص در پست‌های مدیر (جدیدالانتصاب)، معاون فنی ـ مهارتی، استادکار و سرپرست بخش ممنوع بوده و تخصیص نیرو به این فعالیت‌ها صرفاً با رشته شغلی هنرآموز امکان‌پذیر است.

به‌کارگیری نیروی حق‌التدریس آزاد و آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی جدید ممنوع و تخلف است.

معاونان مدارس باید 6 ساعت تدریس کنند

معاون واحدهای آموزشی برای هر یک از مدارس دولتی از نیروهای رسمی و پیمانی قابل تأمین است ضمناً با توجه به کمبود نیروی انسانی و با توجه به وظایف و مسئولیت‌های مدیر مدارس باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تمام معاونان آموزشی، پرورشی، فنی و مهارتی، فناوری و هوشمندسازی، عمومی و معاون اجرایی (به جز دفترداران سابق که به معاون اجرایی تغییر سمت یافته‌اند) به میزان 6 ساعت در هفته به تدریس در مدارس بپردازند.

صدور ابلاغ غیرموظف برای مدیران و معاونین مدارس در نوبت فعالیت آنها ممنوع است.

توصیه می‌شود ساعت تدریس معاونین در گروه‌های تدریس مرتبط با مدرک تحصیلی آنها باشد.

کلاس‌های خلوت مدارس شاهد

تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس شاهد حداقل 20 و حداکثر 30 نفر است. برای مدارس شاهد به ازای هر کلاس درس دوره ابتدایی دو ساعت و در دوره متوسطه اول و دوم 4 ساعت نیروی فوق برنامه به صورت موظف و غیرموظف اختصاص داده خواهد شد.

اختصاص معلم به کدام گروه از مدارس غیردولتی؟

در سال‌های گذشته و براساس آمار غیررسمی حدود 10 هزار معلم رسمی آموزش و پرورش مأمور به خدمت در مدارس غیردولتی هستند.

حقوق 10 هزار نیروی رسمی که به مدارس غیردولتی مأمور هستند توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت می‌شود و در حالت عادی برای هر مدرسه غیردولتی حداکثر یک نیرو اختصاص می‌یابد.

در مدارس غیردولتی عام‌المنفعة (خیریه) تمام معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش تأمین می‌شوند.

همچنین گفته می‌شود، آموزش و پرورش حتی برای برخی مدارس غیردولتی خارج از کشور نیز اقدام به تأمین معلم می‌کند در حالی که مدارس غیردولتی خارج از کشور از والدین شهریه دریافت می‌کنند و  به تأمین معلم توسط آموزش و پرورش نیازی ندارند.

در دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید درباره مدارس غیردولتی که آموزش و پرورش به آنها معلم اختصاص می‌دهد، آمده است:

مدارس غیردولتی خیریه

اختصاص نیروی آموزشی و اجرایی به مدارس غیردولتی که توسط مؤسسات خیریه تأسیس و راه‌اندازی شده و هیچ شهریه‌ای از دانش‌آموزان دریافت نمی‌کنند در صورت رعایت تراکم کلاسی منطقه محل استقرار در تمام دوره‌های تحصیلی مانند مدارس دولتی عادی بلامانع است.

مدارس غیردولتی وابسته به سایر نهادها و دستگاه‌ها

با توجه به اساسنامه مدارس وابسته به سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مراکز غیر وابسته به وزارت آموزش و پرورش اعزام نیرو به شرط پرداخت حقوق و مزایا از مقصد بلامانع است.

نیروی موظف به دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی، مدارس وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی (صدرا)، مدرسه عالی شهید مطهری، مدارس دولتی وابسته به حوزه‌های علمیه خواهران و برادران و مدارس وابسته به آستان قدس رضوی مطابق ماده 3 اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاه‌های دولتی و سایر نهادهای عمومی در صورتی که با تایید اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی هیچ شهریه‌ای دریافت نکنند با تایید کارگروه استان و صرفاً در حدود مقرر اساسنامه مصوب قابل تخصیص است.

نیروهای مازاد دبیرستان به دبستان می‌روند!

در سال‌های گذشته یکی از مشکلات مدارس دولتی در دوره ابتدایی، اختصاص نیروهای مازاد دوره متوسطه به مدارس ابتدایی بود و همین موضوع به عنوان یکی از دلایل اُفت تحصیلی دانش‌آموزان دبستانی از سوی کارشناسان مطرح است.

برای سال تحصیلی جدید نیز، نیروهای مازاد دوره متوسطه  در دوره ابتدایی به ویژه دوره دوم ابتدایی ساماندهی خواهند شد.

تمام نیروهای آموزشی که بعد از شروع سال تحصیلی واجد شرایط بازنشستگی می‌شوند در صورت نیاز منطقه و درخواست خودشان زمان بازنشستگی آنها به پایان سال تحصیلی موکول شود.

این دستورالعمل را از اینجا مشاهده کنید.

انتهای پیام/

نظر شما