شناسهٔ خبر: 61525083 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

کویت بهره‌برداری از میدان نفتی آرش را آغاز می‌کند؟

وزیر نفت کویت بار دیگر ادعاهایش درباره مالکیت و بهره برداری از میدان نفتی الدره (آرش) را تکرار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، سعد البراک، وزیر نفت کویت گفت که کشورش اکتشاف و بهره برداری از میدان نفتی الدره (آرش) را بدون اینکه منتظر ترسیم مرز‌ها با ایران باشد، آغاز خواهد کرد.

البراک امروز پنجشنبه در بیانیه‌ای به اسکای نیوز عربی گفت: بهره برداری از میدان الدره بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران انجام می‌شود.

میدان گازی آرش (الدره) در شمال خلیج فارس واقع است. شرکت نفتی ژاپنی «ای، او، سی» این میدان را در سال ۱۹۶۷ میلادی کشف کرد. انتظار می‌رود این میدان بتواند روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی تولید کند.

آن‌طور که باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است، طبق مرز آبی مطرح شده از سوی ایران، حدود چهل درصد ساختمان نفتی و گازی موجود میدان آرش در آب‌های ایران قرار دارد.

اگرچه کویت از سال ۱۹۷۵ میلادی در حال بهره‌برداری از آن است، اما شرکت ملی نفت ایران نیز به منظور تعیین میزان ذخائر درجا، سال‌ها پیش اقدام به حفر یک حلقه چاه اکتشافی در این منطقه کرده است.

این میدان گازی برای دهه‌ها محل مناقشه ایران و کویت و عربستان بوده است.

واکنش‌های پیشین کویت در رابطه با میدان نفتی آرش

به نقل از ایرنا، سعد البراک، پیش از این نیز در مصاحبه‌ای با شبکه الاخباریه عربستان گفته بود که جایی برای مذاکره با ایران بر سر این مساله وجود ندارد مگر پس از ترسیم مرزها برای تعیین حقوق.

وزیر نفت کویت تاکید کرد که توسعه میدان گازی آرش حق انحصاری کویت و عربستان است.

وی افزود: مسئله طرف ایرانی مشخص نیست، آنها ادعاهایی دارند که مبتنی بر ترسیم دقیق مرزهای دریایی نیست.

البراک تأکید کرد که کویت و عربستان درباره این میدان گازی در تفاهم کامل هستند و همه اختلافاتشان را حل کرده اند.

چندی پیش کمیته دائم مشترک کویت و عربستان، روند اقدامات و دستاوردها در پروژه‌های نفتی مرتبط با مناطق مشترک را در پی تشدید اختلافات با ایران بر سر میدان گازی الدره بررسی کرده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما