شناسهٔ خبر: 6151159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

این گزارش تکمیل می‌شود؛

پایان هشتمین روز مذاکرات هسته ای وین

هتل کوبورگ در روز هشتم مذاکرات وین همانند روز گذشته، روز آرامی را سپری کرد. از بین وزرای خارجه تنها ظریف و کری در وین حضور داشتند و دو نشست با حضور معاونان و مونیز و صالحی برگزار شد. از اتفاقات مهم این روز می توان به حضور آمانو در محل مذاکرات اشاره کرد که رایزنی های جداگانه ای با وزرای امورخارجه ایران و آمریکا داشت.

صاحب‌خبر -

سه شنبه نهم تیرماه، پایان ضرب الاجل خود خوانده مذاکرات هسته ای بود؛ با این حال از آن جا که چندین مسأله کلیدی همچنان حل نشده باقی مانده بود، مذاکره کنندگان تصمیم گرفتند مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 را به مدت هفت روز تمدید کنند تا این مذاکرات به سرانجام خاصی برسد.

 

به گزارش اعتدال، با وجود تمدید هفت روزه مذاکرات، عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران تاکید کرد: مقید به زمان نیستیم. از نظر ما آنچه که ملاک است، رسیدن به خواسته های خود در مذاکرات و رعایت اصول و چارچوب ها و رعایت خطوط قرمزی است که ما داریم و باید رعایت شود و اگر این موارد در توافق مورد نظر ما رعایت شده بود ، توافق خواهیم کرد و زودتر و یا دیرتر ، از نظر ما ملاک نیست.

 

با این حال سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه تاکید کرده که مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران بار دیگر تمدید نخواهد شد.


مطابق با قانون کنگره آمریکا، اگر توافق در زمانی پس از نهم جولای انجام شود، کنگره دو ماه فرصت بررسی توافق را خواهد داشت؛ اما در صورتی که پیش از این تاریخ، توافق میان ایران و شش کشور صورت پذیرد، کنگره ایالات متحده تا یک ماه باید اعمال نظر کند.

 

اما دیروز ظریف در جمع خبرنگاران از پیشرفت در مذاکرات خبر داد. محمدجواد ظریف روز جمعهاظهار کرد: روز پنجشنبه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و در سه روز گذشته همه وزیران خارجه به وین آمدند و برخی وزیران مجددا به وین خواهند آمد. ما یک دور مسایل را مرور کردیم و پیشرفت‌های زیادی نسبت به کاری که شروع کردیم انجام شده است.

وی تصریح کرد: پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته اما موضوعات فنی و نگارشی مختلفی وجود دارد و در نهایت کشورهای باید تصمیم سیاسی که من بارها گفتم را بگیرند که دنبال توافق هستند یا فشار.

 

 

ریابکوف: مذاکرات هسته ای بار دیگر تمدید نمی شود/طرح «ب» وجود ندارد

به گزارش ایتارتاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیهروز جمعه در مصاحبه با نشریه روسی «ایندکس بزآپاسنستی» گفت: «امکان ندارد مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به تعویق بیفتد یا تاریخ آن تمدید شود.»

این مقام روس خاطرنشان کرد: طرف های مذاکره کننده شامل ایران و اعضای گروه 1+5 بر این باورند که هر قدر روند مذاکرات طول بکشد، مخالفان آن برای افزایش فشار و ایجاد مسایل بیشتر وسوسه می شوند و تفاهم آنها در این مورد بسیار مهم است.

وی افزود: در مذاکرات هسته ای مسایل معدودی باقیمانده و کاملا ممکن است این مباحث را تا روز هفتم ماه جولای - موعد مقرر برای دستیابی به توافق جامع- حل و فصل و برطرف کرد.

ریابکوف افزود: بر این باورم که هیچ ناکامی در مذاکرات رخ نخواهد داد و طرف های مذاکره کننده می توانند در مورد مسایل باقیمانده مورد اختلاف به توافق برسند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه با بیان این که هیچ طرح «ب» وجود ندارد، اظهار داشت: ایران و 1+5 احتمالات دیگر را در مذاکرات مطرح نمی کنند؛ تمام طرف های شرکت کننده در مذاکرات معتقدند که ما موفق می شویم تا موعد مقرر به توافق دست بیابیم.

ریابکوف گفت: هر چند که این اصل که «هیچگاه نباید امکان رویدادی را کاملا نفی کرد» همچنان معتبر است اما در پشت پرده مذاکرات وین هیچکس از طرح دیگری در صورت ناکامی دور کنونی مذاکرات سخن نمی گوید؛ اطمینان دارم تا روز هفتم جولای به توافق دست خواهیم یافت.

وی در مورد لغو تحریمها نیز گفت: «ساز و کار و شیوه لغو تحریم ها در مورد ایران با بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی مرتبط است اما مکانیسم لغو تحریم ها هنوز در حال بررسی است.»

وی گفت: هیات روسی به دلایل اصولی در مذاکرات در مورد لغو تحریم های یکجانبه که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بر ایران وضع شده است، شرکت نکرد. با این حال به دقت با تمام طرف های شرکت کننده در مذاکرات رایزنی کردیم تا در مکانیسم طرح شده برای لغو تحریم های یکجانبه غرب، اختیارات شورای امنیت سازمان ملل نقض نشود و بر فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران تاثیر منفی نگذارد.

 

 

گاردین:مذاکره کنندگان در وین در پی دستیابی به دستاورد حداکثری هستند

گاردین نوشت: همزمان با دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا، جان کری تاکید کرد درحالی که مشکلات سختی همچنان بر سر راه مانده اما پیشرفت های خوبی تا قبل از فرا رسیدن ضرب الاجل 7 جولای (سه شنبه)، به منظور حصول توافق با ایران حاصل شده است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، جان کری تحت فشار است تا هر توافقی را پیش از 9 جولای (18 تیرماه جاری) برای بررسی 30 روزه به کنگره تحویل دهد؛ اما اگر توافق پس از 9 جولای حاصل شود در آن صورت این نهاد با اکثریت جمهوری خواه، 60 روز فرصت خواهد داشت تا توافق را بررسی کند.

گاردین نوشت: بدنبال انگیزه ای که پس از روی کار آمدن دکتر روحانی حاصل شد، قدرت های جهانی پس از دوسال مذاکره پیرامون مناقشه هسته ای ایران، اکنون تلاش می کنند تا آن را کنار بگذارند.

این روزنامه افزود: این توافق، بن بست 13 ساله مناقشه هسته ای ایران را به پایان خواهد رساند.

 

 

وزیر خارجه چین: مذاکرات هسته ای به نقطه تاریخی رسید

وزیر امور خارجه چین با تاکید بر «تاریخی بودن» شرایط کنونی مذاکرات ایران و گروه 1+5 خواستار توجه همه طرف های مذاکره به این مساله و استفاده از این فرصت برای دستیابی به توافق جامع شد.

«وانگ یی» که به نمایندگی از کشورش در وین حضور دارد، در گفت وگو با خبرنگاران چینی حاضر در ژنو گفت: در حال حاضر «ماراتن مذاکرات» وارد مرحله نهایی شده و ما تاکید داریم که در این مرحله حساس همه طرف ها باید به مسوولیت تاریخی و واقعی خود برای رسیدن به توافق جامع پی ببرند.

این دیپلمات برجسته چینی هچنین «اعتماد» را بخش اصلی مذاکرات پیش رو از سوی کشورها برای طی کردن مسیر باقیمانده این جریان تاریخی برشمرد.

او گفت که طرف چینی امیدوار است در این مرحله از مذاکرات و با حذف موانع نهایی؛ توافقی کلی، عادلانه و متوازن به دست آید.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: پکن معتقد است که در حال حاضر عناصر اصلی یک توافق جامع مهیا است و زمان حل نهایی مساله هسته ای ایران فرا رسیده است.

وی درباره مسائل باقیمانده میان ایران و کشورهای 1+5 افزود: به اعتقاد ما مسائل باقیمانده نیاز به یک «بسته راهکاری» دارد. ما تاکید داریم امروز طرفین مذاکرات باید خود را برای اتخاذ یک تصمیم تاریخی آماده کنند.

وانگ یی با تاکید بر اینکه جامعه بین الملل ناظر بر این مذاکرات است، گفت: امروز دیگر هیچ یک از طرفین گفت و گو، بهانه ای برای توقف ناگهانی این ماراتن تاریخی که تنها چند گام دیگر به پایان آن باقی مانده، ندارند.

 

 

ابراز امیدواری کلینتون نسبت به حصول توافق هسته‌ای


وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ابراز امیدواری کرد مذاکرات ایران و گروه 1+5 طی روزهای آینده به نتیجه برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در این کشور روز جمعه گفت: امیدوارم که 18 ماه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در روزهای آینده به یک توافق منجر شود.

کلینتون در ادامه با تکیه بر ادعای بی‌اساس غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای بیان کرد: من کاملا امیدوارم که ما می‌توانیم در هفته پیش رو به توافقی برسیم که به برنامه‌ هسته‌ای تسلیحاتی ایران پایان می دهد. حتی اگر این توافق حاصل شود باز هم کارهای بیشتری باید انجام شود.

وی همچنین گفت که حتی درصورت موفقیت مذاکرات هسته‌ای و حصول یک توافق باز هم مشکلات اساسی کشورش با ایران باقی خواهد ماند.

 

 

نشست معاونان ظریف‏، کری و موگرینی آغاز شد

نشست معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دقایقی پیش آغاز شد.

سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزرای امور خارجه کشورمان از ساعت ۹ به وقت وین (۱۱:۳۰ به وقت تهران) با وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبرگ اتریش دیدار کردند.

 

 

نشست صالحی و مونیز در جریان است

نشست «علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در جریان است.

نشست شب گذشته صالحی و مونیز تا ساعت دو بامداد به وقت محلی (چهار و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) ادامه داشت.

دو ظرف مجددا دیدار خود را از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه به وقت محلی (۱۱ صبح به وقت تهران) آغاز کرده‌اند.

 

 

آمانو در وین:  تا پایان سال گزارش پی.ام.دی را می دهیم

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که این نهاد تا پایان سال گزارش مربوط به پی.ام.دی را منتشر خواهد کرد.

مدیرکل اژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از ورود به هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران به سفرش به تهران و دیدارش با روحانی و شمخانی اشاره کرد و گفت: هدف از این سفر حل و فصل موضوعات باقیمانده است که در این زمینه ما پیشرفت هایی داشتیم ولی همچنان کار بیشتری باقی مانده است.


امانو افزود: معتقدم که با همکاری ایران می توانیم تا پایان سال گزارشی درباره ارزیابی مسائل مربوط به پی ام.دی. بدهیم.


مدیرکل اژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران اجازه داده است به مکان هایی که قبلا مجاز نبودید دسترسی داشته باشید، گفت: همانطور که گفتم حرکتمان رو به جلو و همراه با پیشرفت بود ولی نمی توانم وارد جزییات شوم.


وی اظهارداشت: در رابطه با توافقی که با اقای نجفی داشتم هم کار بیشتری نیاز است.


یکی ازخبرنگاران امریکایی پرسید: انتظاراتتان برآورده شد؟


امانو پاسخ داد: پیشرفت داشتیم.

 

 

پایان نشست صبح معاونین؛ مذاکره طولانی صالحی - مونیز؛ دیدار ظریف با امانو و کری


نشست معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا و نیز اروپا که از صبح شروع شده بود ، ظهر پایان یافت ولی به نظر می رسد نشست صالحی - مونیز پایانی ندارد. این دو طی روزهای گذشته ساعتهای طولانی جلسه داشتند.


گفت و گو های معاونین نیز به گفته یکی مقام امریکایی پیشرفت هایی داشته ولی یک یا دو موضوع برای تصمیم گیری در سطح وزیران خواهد ماند.


معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات سنگین و فشرده ای برای تکمیل متن توافق و ضمائم آن و نیز پیش نویس قطعنامه شورای امنیت داشته اند.


یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: برخی از ضمائمی که در دستور کار کارشناسان بود اکنون به دست معاونان رسیده و تکمیل آنها و پاک کردن پرانتز ها ساعتها زمان می برد.


جزییات فنی و هسته ای، تحریم ها، همکارهای صلح امیز هسته ای، کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای اقدامات متناظر از جمله ضمائمی است که کارشناسان بر روی ان کار کرده ا ند و اکنون متن انها در دست معاونان است.

 

 

دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا تا ساعاتی دیگر


«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به وقت وین (۱۶ به وقت تهران) دیدار می‌کنند.

ظریف ساعت ۱۵ به وقت وین (۱۷ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) نیز برنامه دیدار با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در دستور کار دارد.

 

 

آمانو امروز با ظریف دیدار می‌کند

یوکیا آمانو که به تازگی از دیدار با مقامات ایرانی به وین بازگشته است عصر شنبه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار می‌کند.

 مدیرکل آژانس قرار است پیش از دیدار با ظریف با وزیر خارجه آمریکا نیز دیدار کند.

 

 

 

گزارش سی.ان.ان از کاهش انتظارات آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران

شبکه‌ی خبری سی.ان.ان در گزارش تحلیلی به بررسی آن چه آمریکا در یک توافق هسته‌ای با ایران به دست می‌آورد و امتیازاتی که می‌دهد پرداخته و نوشته است: باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا بارها تاکید کرده است که یک توافق بد را امضاء نخواهد کرد اما جمهوری‌خواهان که از مخالفان مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند می‌گویند که وی تقریبا در حال انجام همین کار است.

اکنون که حصول یک توافق نهایی نزدیک شده است، تغییرات زیادی ایجاد شده است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی طولانی را برای رایزنی‌های دو جانبه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش صرف کرده است. واشنگتن پذیرفته است که تهران در مرزهای خود به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و در نتیجه زیربنای هسته‌ای این کشور فعال باقی خواهد ماند.

منتقدان مذاکرات هسته‌ای بر این باورند که دولت اوباما نه تنها به خواسته‌های زیادی از ایران تن داده بلکه حتی به خطوط اولیه خود پایبند نبوده و امتیازات زیادی داده است. آن‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که آیا توافقی که اکنون روی میز قرار دارد اهداف غرب را محقق خواهد کرد یا نه.

شبکه سی.ان.ان در ادامه این گزارش توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را در 10 محور مختلف مورد تحلیل قرار داده است.

 

 

دیدار ظریف و کری آغاز شد

دیدار «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به وقت وین (۱۶ به وقت تهران) آغاز شد.

این نهمین دیدار ظریف و کری طی روزهای گذشته است.

«علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا نیز به این نشست پیوسته‌اند.

معاونان نیز در این نشست حضور دارند.

 

 

 

ظریف آمریکا را مقصر شکست احتمالی مذاکرات دانست

روزنامه آمریکایی 'لس آنجلس تایمز' نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تصاویر ویدیویی شامگاه جمعه، آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 را مسوول شکست احتمالی مذاکرات دانست.

'پل ریشتر' خبرنگار حوزه وزارت امور خارجه این روزنامه در گزارشی از وین، با اشاره به ویدئوی ظریف نوشت: او با استفاده از این ویدئو می خواست به قدرت های بزرگ نشان دهد برای دوری از زورگویی و سرکوبگری مذاکره می کند.


ریشتر در ادامه این گزارش افزود: وی همچنین طرف های مذاکره کننده را به تلاش برای زورگویی به مردم ایران حتی طی دو سال مذاکرات متهم کرد.


خبرنگار لس آنجلس تایمز نوشت: به نظر می رسد هدف از این ویدئو فشار بیشتر بر طرف مذاکره کننده و نشان دادن این موضوع باشد که در صورت شکست مذاکرات، آمریکا و گروه 1+5 مقصر هستند و نه ایران.


این خبرنگار آمریکایی نوشت: در ضمن وی (ظریف) می خواهد به مخاطبان داخلی نشان دهد گروه مذاکره کننده ایران برای به دست آوردن بهترین نتیجه تلاش می کند.

 

 

عدم پایبندی به جدول زمانی

مذاکره کننده ایرانی: یک مذاکره کننده هسته‌ای ایران به شبکه خبری المیادین گفت: ما برای رسیدن به توافق خوب به هیچ جدول زمانی پایبند نیستیم.

 

هیچ کس صهیونیستی ها را جدی نمی‌گیرد

 

وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی با بیان اینکه تا پایان سال ۲۰۱۵ کابینه نتانیاهو سقوط می‌کند، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «هیچ کس در وین ما را جدی نمی‌گیرد».

 

 

توافق سر نحوه رفع تحریم ها

 

آسوشیدپرش: طرفین مذاکرات هسته اى در وین توانستند بر سر نحوه رفع تحریم هاى اقتصادى علیه ایران به توافق اولیه دست یابند.

 

 

فضای رسانه ای غرب درباره مذاکرات هسته ای در وین


پیام ویدئویی 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه مهمترین محور مورد توجه امروز (شنبه) رسانه های آمریکایی را تشکیل می دهد:



رویترز در گزارشی با بیان این که همه طرف ها می گویند توافق در دسترس است، اضافه کرده که تفاهم در مورد شکاف های مهم در حال به دست آمدن است یکی از اینها دسترسی به سایت ها در ایران و دیگری خروج اورانیوم کمتر غنی شده از کشور است. رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی آورده است اگر ایران و غرب در آستانه توافق باشند و مسائلی باقی مانده باشد، مذاکرات می تواند از 7جولای نیز فراتر برود.


نهاوندیان: رسانه های آمریکا معتقدند این روزها مذاکرات هسته ای تشدید شده است و حضور 'محمد نهاوندیان' که از چهره های اقتصادی ایران بوده، در وین از نشانه های همین امر است.




دیلی تلگراف: مخالفتها با توافق هسته ای در فضای رسانه ای آمریکا در روزهای اخیر کمتر شده است با این حال 'چارلز کرت هامر' از افراد برجسته جمهوریخواه که معمولا در واشنگتن پست مقاله می نویسد، در مقاله ای در روزنامه دیلی تلگراف انگلیس با ابراز ناامیدی از روند مذاکرات معتقد است این مذاکرات تنها میراث برای اوباما، جایزه نوبل برای جان کری و بمب هسته ای برای ایران به دنبال خواهد داشت.

 

 واشنگتن پست: همکاری جان و جواد؛ واشنگتن پست در مقاله ای این سووال را مطرح کرده که چگونه جان و جواد یاد گرفتند با هم همکاری کنند. در این مقاله آمده است که جان کری و جواد ظریف به رغم اینکه در مدل و دیدگاه در مورد مسائل جهانی با هم تفاوت دارند اما توانسته اند همکاری خوبی در مورد مذاکرات هسته ای به نمایش بگذارند . واشنگتن پست معتقد است این مدل مذاکرات و همکاری می تواند در مورد بقیه مسایل نیز انجام شود.


در این مقاله به نقل از یک دستیار جان کری آمده است که جان و جواد دوست نیستند اما در مذاکرات همکاری با هم دارند .


همچنین در این مقاله اشاره شده که یکی از نخستین ایمیل هایی را که جان کری پس از شکسته شدن پای خود دریافت کرد، از دکتر ظریف بود.

 

 

مذاکرات وین ؛ همچنان همه یا هیچ

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران روز شنبه گفت: مطالبی که مطرح می شود دال بر اینکه در بخش خاصی توافق شده است، با توجه به اصل اساسی 'هیچ چیز مورد توافق نیست تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار گیرد'، از پایه نادرست است.


این منبع افزود: مشخصا در بحث تحریم ها برخی اختلافات مهم هنوز پابرجا و در دست مذاکره است.
اشاره این منبع به خبر برخی رسانه های امریکایی از جمله اسوشیتدپرس بود که مطرح کرده بود ایران و 1+5 درباره تحریم ها به توافقی ازمایشی رسیده اند.

 

 

دیدار ظریف و آمانو آغاز شد

دیدار «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی قبل آغاز شد.

آمانو که امروز بار دیگر در محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در هتل کوبورگ حاضر شده بود، دقایقی قبل دیدار با ظریف را آغاز کرد.

 

 

ظریف به تهران نمی رود

 

در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر بازگشت وزیر خارجه ایران به تهران، یک منبع مطلع گفت که ظریف به تهران نمی‌رود.برخی از خبرنگاران غربی در روزهای اخیر مدعی شده بودند که محمد جواد ظریف قصد بازگشت به تهران را دارد. وی روز پنج‌شنبه این مسئله را تکذیب کرد.با این وجود امروز بار دیگر این شایعه مطرح و عنوان شد که او پس از سفر به تهران بار دیگر به وین بازمی‌گردد.

 

 

ادامه مذاکرات معاونان و صالحی - مونیز

علی اکبرصالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی هم بعد از نشست ایران و امریکا ، مذاکرات فنی را از سر گرفتند.


سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و هلگا اشمید هم که صبح ساعاتی مذاکره داشتند، بعدازظهر هم تشکیل جلسه دادند که کماکان این جلسات ادامه دارد.

 

 

ضیافت ناهار وزیر خارجه اتریش برای خبرنگاران


سباستین کورتس، وزیر خارجه اتریش خبرنگاران رسانه‌های مختلف که برای پوشش خبری و تصویری مذاکرات در وین به سر می‌برند را روز یک‌شنبه به ناهار دعوت کرد.

بیش از 300 خبرنگار و تصویربردار ایرانی و خارجی از کشورهای مختلف در شرق و غرب دنیا برای پوشش خبری و تصویری آخرین مرحله از مذاکرات جامع هسته‌ای به وین آمده‌اند.

 

 

 

ظریف و کری بار دیگر دیدار می‌کنند

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی ساعت ۱۸ به وقت محلی (۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) بار دیگر دیدار می‌کنند. این دهمین دیدار ظریف و کری طی روزهای گذشته است.

 

 

دهمین نشست ظریف و کری آغاز شد

نشست «محمدجوادظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» همتای آمریکایی وی دقایقی پیش در هتل کوبورگ آغاز شد. این دهمین دیدار ظریف و کری طی روزهای گذشته است.

«علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا و معاونان دو طرف نیز در این نشست حضور دارند.

 

 

ابعاد نظامی احتمالی تا قبل از اجرای توافق حل می‌شود

نهمین دور مذاکرات ظریف و کری در حالی برگزار شد که رسانه‌های غربی از اتمام بخش‌های مهمی از توافق که مورد اختلاف دو طرف بوده است خبر می‌دهند، خبری که هنوز هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده است.

 

 

 

تاریخ قطعی برای توافق مشخص نشده است

یک عضو نزدیک به تیم مذاکره کننده کشورمان با رد فضاسازی رسانه‌های غربی تاکید کرد: طرفین مذاکره هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند.

دقایقی پیش یکی از اعضای نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با رد فضاسازی برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر حصول توافق میان طرفین مذاکره گفت: فضا‌سازی رسانه‌های غربی در مورد اینکه دو طرف به نتیجه رسیده‌اند، به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی با تاکید براینکه طرفین مذاکره هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند، ادامه داد: برخی اختلافات همچنان به قوت خود باقی است و پرونده‌ها همچنان باز است.

این عضو نزدیک به تیم مذاکره کننده کشورمان تصریح کرد: هیچ تاریخ قطعی برای توافق مشخص نشده است.

خبرگزاری رویترز مدعی شده بود که مذاکرات به خط پایان رسیده و ایران پروتکل الحاقی را امضا خواهد کرد. این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع غربی اعلام کرده بود سه‌شنبه روز نهایی مذاکرات بوده و هیچ تاریخی بعد از آن متصور نیست.

 

 

پابان نشست ظریف و کری/ احتمالا امشب بار دیگر دیدار می‌کنند

نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا که از ساعت ۱۸ به وقت محلی (۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شده بود، دقایقی پیش به پایان رسید.

احتمال می‌رود دو طرف امشب بار دیگر دیدار کنند.

 

 

سی.ان.ان خبرداد: توافق ابتدایی درباره برداشته شدن تحریمها

شبکه خبری سی.ان.ان نیز به نقل از یک "منبع آگاه" گزارش داد، کارشناسان کشورهای مذاکره کننده به یک توافق ابتدایی بر سر ادبیات مربوط به برداشته شدن تحریمها دست یافته اند.

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارش خود این موضوع را نخستین نشانه قابل توجه پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران، که سرعتی کند داشته، خواند. با این حال این شبکه در گزارش خود به نقل از منبع خبری مورد استناد خود عنوان کرد که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و ادبیات مورد توافق قرار گرفته باید به وزرای امور خارجه کشورهای مذاکره کننده ارائه شود و این به معنی آن است که هنوز تا نهایی شدن فاصله زیادی وجود دارد.


همچنین شبکه سی.ان.ان به نقل از یک منبعی که مستقیما در مذاکرات حضور دارد گفت، طرفین مذاکرات در جریان امضای یک توافق اعلام خواهند کرد تحریمها برداشته می شوند،اما تحریمها فقط در طی زمان و با پایبندی ایران به تعهداتش برداشته خواهند شد و به این ترتیب غرب می تواند به تعهد خود مبنی بر برداشته شدن مشروط تحریمها پایبند بماند.

این منبع خبری مدعی شد: در کنار این اتفاق، حجمی از اعتبارات مسدود شده نیز بلافاصله به عنوان "پاداش امضا کردن" آزاد خواهند شد.

هنوز هیچ منبع رسمی اخبار این رسانه را تایید نکرده است.

 

 

عباس عراقچی: هیچ وقت در مذاکرات تا به این مقدار جلو نرفته بودیم

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هیچ وقت در طول مذاکرات گذشته این مقدار جلو نرفته بودیم، که این مرحله ورود به نگارش متن است.

سید عباس عراقچی شنبه شب که در گفتگوی زنده از وین با برنامه نگاه یک، گفت : دیدگاههایی بین دوطرف وجود دارد و امکان توافق توافق در مورد آنها وجود دارد. البته برخی مسائل وجود دارد که کماکان در حال انجام آنها هستیم .


عراقچی با تاکید بر اینکه اسیر زمان برای رسیدن به توافق نیستیم، گفت: اجازه نمی دهیم زمان برای ما تصمیم بگیرد و در صورتی که به اصول و چارچوب مورد دلخواه خود دست یابیم توافق شدنی است و در غیر اینصورت توافق بد را دنبال نخواهیم کرد.

نظر شما