شناسهٔ خبر: 61461606 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

چگونه سولفاته شدن باتری را معکوس کنیم؟

دو نوع سولفاته شدن در باتری سرب شما وجود دارد: برگشت پذیر و دائمی. نام آنها دقیقاً نشان دهنده تأثیرات روی باتری شما است. اگر مشکل به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، می توان سولفاته شدن باتری را معکوس کرد. با این حال، انجام این کار فقط باید توسط شخصی با تجربه کار با باتری‌های سرب انجام شود ، مانند خرده‌فروشی که باتری شما در ابتدا خریداری شده است.

صاحب‌خبر -

 

سولفاتاسیون دائمی

سولفاته شدن دائمی زمانی اتفاق می افتد که باتری برای هفته ها یا ماه ها در حالت شارژ کم باشد. در حالی که گاهی اوقات می توان آنها را نجات داد، بعید است که بازسازی امکان پذیر باشد.

سولفاتاسیون برگشت پذیر

سولفاته برگشت پذیر اغلب می تواند با اعمال شارژ بیش از حد به باتری سوزوکی کاملاً شارژ شده به شکل جریان تنظیم شده حدود 200 میلی آمپر اصلاح شود. در حالی که دستگاه‌های ضد سولفاته موجود هستند که برای جلوگیری و معکوس کردن سولفاته شدن روی باتری سالم، پالس‌هایی را به پایانه‌های باتری اعمال می‌کنند، اما آسیب‌دیدگی را به طور کامل معکوس نمی‌کنند و همیشه توصیه نمی‌شوند.

چگونه از سولفات شدن باتری جلوگیری کنیم؟

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری ، ذخیره سازی مناسب باتری است.  هنگامی که باتری ذخیره می شود، حتی اگر با شارژ کامل ذخیره شود ، باتری باید به اندازه کافی شارژ شود تا از افت آن به زیر 12.4 ولت جلوگیری شود. اعمال این هزینه نگهداری از تجمع سولفات ها جلوگیری می کند. توجه به این نکته نیز مهم است که در حالی که اشاره کردیم باتری نباید در دمای بالاتر از 75 درجه نگهداری شود، به ازای هر 10 درجه بالاتر از دمای اتاق، میزان  خود تخلیه  دو برابر می شود.

جلوگیری از سولفاته شدن باتری نباید فرآیند پیچیده ای باشد. انجام تعمیر و نگهداری منظم باتری و پیروی از بهترین شیوه های شارژ  تمام چیزی است که لازم است. سولفاته شدن اولین دلیلی است که شما نباید باتری 50 آمپر سوزوکی خود را با شارژ خالی نگهداری کنید. هنگامی که سولفاته شدن صفحات سربی اتفاق افتاد، معکوس کردن اثرات بسیار بعید است، بنابراین بسیار مهم است که از همان ابتدا از باتری های خود مراقبت کنید.

سولفاته شدن زمانی اتفاق می افتد که باتری اسید سرب از شارژ کامل محروم شود. این امر در مورد باتری های استارت در اتومبیل هایی که در شهر با لوازم جانبی تشنه بار رانندگی می کنند، رایج است. یک موتور در حالت بیکار یا با سرعت کم نمی تواند باتری را به اندازه کافی شارژ کند.

سولفاته شدن چیست؟ در حین استفاده، کریستال های کوچک سولفات تشکیل می شود، اما این کریستال های طبیعی هستند و مضر نیستند. با این حال، در طول محرومیت طولانی مدت از بار، سولفات سرب آمورف به کریستالی پایدار تبدیل می‌شود و روی صفحات منفی رسوب می‌کند. این منجر به ایجاد کریستال های بزرگ می شود که مواد فعال باتری 60 آمپر سوزوکی را که مسئول عملکرد است، کاهش می دهد.

 

سولفاتاسیون دائمی زمانی ایجاد می شود که باتری برای هفته ها یا ماه ها در حالت کم شارژ باشد. در این مرحله، هیچ شکلی از ترمیم ممکن به نظر نمی رسد. با این حال، بازده بازیابی به طور کامل درک نشده است. در کمال تعجب همگان، باتری‌های اسید سرب جدید اغلب می‌توانند پس از چندین هفته در شرایط ولتاژ پایین به طور کامل بازیابی شوند. عوامل دیگری ممکن است نقش داشته باشند.

چندین شرکت دستگاه های ضد سولفاته را ارائه می دهند که برای جلوگیری از سولفاته شدن و معکوس کردن آن، پالس هایی را به پایانه های باتری اعمال می کنند. چنین فناوری‌هایی سولفاته شدن یک باتری سالم را کاهش می‌دهند، اما نمی‌توانند به‌طور مؤثری این وضعیت را پس از وجود معکوس کنند. این یک رویکرد روش غیرعلمی است.

استفاده از پالس های تصادفی یا ایجاد کورکورانه شارژ بیش از حد می تواند با افزایش خوردگی شبکه به باتری 70 آمپر سوزوکی آسیب برساند. هیچ روش ساده ای برای اندازه گیری سولفاته وجود ندارد و همچنین شارژرهای تجاری موجود نیستند که برای حل کردن کریستال ها اضافه بار محاسبه شده را اعمال کنند. مانند دارو، مؤثرترین راه حل، اعمال یک سرویس اصلاحی برای مدت زمان مورد نیاز است و نه بیشتر.

سولفاته شدن باتری، تجمع کریستال های سولفات سرب در  سطح و منافذ باتری اسیدی است که می تواند باعث از کار افتادن باتری شود. خبر خوب این است که بیشتر آسیب‌های ناشی از سولفاته شدن باتری قابل برگشت هستند و اگر علائمی را که باید مراقب آنها باشید، به راحتی قابل پیشگیری است.

علت باتری سولفاته چیست؟

سولفاته شدن زمانی اتفاق می افتد که باتری 74 آمپر سوزوکی شارژ کامل دریافت نمی کند و باعث ایجاد سولفات روی صفحات باتری می شود. اگر این مورد درمان نشود، سولفاته شدن شروع به جلوگیری از تبدیل شیمیایی به الکتریکی می کند، زیرا ناحیه رسانا شروع به کاهش می کند. این باعث عملکرد ضعیف باتری می شود.

علائم سولفاته شدن باتری عبارتند از:

شارژ باتری بیشتر طول می کشد

باتری بیش از حد گرم می شود

شارژ باتری آنقدر دوام نخواهد آورد

عمر باتری به طور قابل توجهی کمتر است

خرابی کامل باتری

علت سولفاته شدن باتری در وهله اول چیست؟

سولفاته شدن باتری در باتری‌های اسید سرب امری عادی است و هر تشکیلات کوچک کریستال سولفات سرب در طول شارژ معمولی باتری از هم می‌پاشد. با این حال، زمانی که باتری:

بدون شارژ کامل ذخیره می شود.

بیش از حد شارژ شده است.

بالاتر از 75 درجه ذخیره می شود.

خوشبختانه، سولفاته شدن باتری 100 آمپر سوزوکی می تواند برگشت پذیر باشد، همه اینها به نوع سولفاته شدن باتری شما بستگی دارد. هم نوع باتری برگشت پذیر و هم آسیب دیده دائمی وجود دارد. اگر باتری سولفاته را در مراحل اولیه کشف کنید   ، احتمال برگشت آسیب بیشتر است. فرآیند معکوس کردن باتری سولفاته را می توان توسط یک متخصص باتری سرب تکمیل کرد. هرگز سعی نکنید خودتان این کار را انجام دهید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما