شناسهٔ خبر: 61453076 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

ضرورت اقدام دولت‌های اسلامی درباره اهانت‌کنندگان به ساحت مقدس قرآن کریم

دفاع از قرآن؛ تکلیف جهان اسلام

موضوع هتک حرمت قرآن کریم با موجی از واکنش‌های منفی و محکومیت‌ها از سوی دولت‌های اسلامی و کشورهای غیرمسلمان مواجه شد.

صاحب‌خبر -

موضوع هتک حرمت قرآن کریم با موجی از واکنش‌های منفی و محکومیت‌ها از سوی دولت‌های اسلامی و کشورهای غیرمسلمان مواجه شد. اقدام کشور سوئد در روز‌ها و هفته‌های اخیر سبب شده تا انتقاد‌ها از رویکرد و اقدام غیرمسئولانه این کشور افزایش پیدا کند و دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌های مختلف بر محکومیت بی‌احترامی به کتب مقدس تأکید کنند. دراین میان برخی از کشورها مواضع ملایمی داشتند، برخی واکنشی نداشتند و برخی دیگر همچون کشور عراق واکنش بسیار تندی را در دستورکار قراردادند و قطع روابط با سوئد را اعلام کردند. ترکیه نیز اعلام داشت که آنکارا آماده همکاری در زمینه مقابله با اسلام هراسی، بیگانه هراسی، نژادپرستی و تبعیض است.

وزارت خارجه عربستان نیز در واکنش به هتاکی مجدد به قرآن کریم در سوئد بیانیه‌ای منتشر کرد و اقدام مقام‌های سوئدی در صدور مجوز برای هتک حرمت قرآن کریم را محکوم ساخت. سازمان ملل بر اجرای قطعنامه شورای حقوق بشر برای مبارزه با نفرت مذهبی تأکید کرد و دبیرکل سازمان ملل در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی در ساختمان سازمان ملل در نیویورک، نابردباری، خشونت و اقدام‌های اسلام هراسانه که سبب افزایش تنش، ایجاد تبعیض و افراط‌گرایی می‌شود را محکوم ساخت.

همچنین استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران در رابطه با هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد اظهار کرد: روشن است که بی‌احترامی به کتب مقدس و اماکن عبادت غیرقابل‌قبول است، اما متأسفانه به شکلی تاریخی از چنین اقدام‌هایی برای تحریک استفاده می‌شود.احترام مردم به مذهب یکدیگر امری مهم است.

گفتنی است که تعداد زیادی از کشورهای اسلامی خواستار اخراج سفیر سوئد از کشور خود یا حتی تعطیلی دائم و موقت سفارتخانه خود در سوئد شدند، ضمن این‌که درخواست‌ها برای تشکیل جلسه سازمان همکاری‌ اسلامی نیز مطرح‌شده تا مواضع هماهنگ‌تری نسبت به این اهانت رقم بخورد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشور همچنین به دبیرکل سازمان ملل درباره اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد نامه نوشت و از وی خواست ضمن محکوم کردن فوری این اقدام، تدابیر لازم را در سریع‌ترین زمان به‌منظور عدم تکرار و جلوگیری از عواقب خطرناک گسترش و تداوم این پدیده موهن و تحریک‌آمیز اتخاذ کرده و از دولت‌های عضو سازمان ملل بخواهد که با آمران و عاملان این اقدام شدیدا برخورد کنند.

از سوی دیگر وزرای امور خارجه ایران و عراق در گفت‌وگویی تلفنی، اهانت به قرآن کریم در سوئد را به‌شدت محکوم کردند. بر این اساس در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و فواد حسین، طرفین اهانت به قرآن کریم را اهانت به عقلانیت و آزادی بیان خواندند و رفتار غیرمسئولانه دولت سوئد را نکوهش و محکوم کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور نیز اعلام کرد که در واکنش به هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد، سفیر سوئد در تهران از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه، احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به این اقدام موهن به وی ابلاغ‌شده است. وزرای امور خارجه ایران و عراق همچنین بر ضرورت تشکیل نشست سازمان همکاری اسلامی تأکید کردند.

«رسالت» در بررسی بیش‌تر ضرورت تشکیل نشست سازمان همکاری اسلامی و اقدام دولت‌های اسلامی درباره اهانت‌کنندگان به ساحت مقدس قرآن کریم به گفت‌وگو با عبدالرضا سیفی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمد قادری، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل بین‌الملل پرداختیم.

برچسب‌ها:

نظر شما