شناسهٔ خبر: 61426355 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رویترز: اراده سیاسی در سوئد برای جلوگیری از توهین به مقدسات اسلامی وجود ندارد

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک خبرگزاری انگلیسی از محدود بودن اراده سیاسی در سوئد برای جلوگیری از توهین به مقدسات مسلمانان نوشته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا،  کارشناسان و سیاستمداران معتقدند: اراده سیاسی محدودی در سوئد برای ممنوع کردن قرآن‌سوزی‌هایی که بخش‌های بزرگی از جهان اسلام را ناراحت کرده است، وجود دارد و حتی اگر از چنین اقدامی حمایت شود، انجام آن پیچیده خواهد بود.

قوانین سوئد، سیاست های فعلی و سنت های اجتماعی به این معنی است که چنین حوادثی بعید است به این زودی ها متوقف شوند. به طور گسترده اعتقاد بر این است که این عمل توسط قوانین گسترده آزادی بیان در قانون اساسی محافظت می شود.

دادگاه های سوئد حکم داده اند که پلیس نمی تواند جلوی آتش زدن متون مقدس را بگیرد. در حالی که دو مورد اخیر قرآن سوزی را می توان در دادگاه برای تحریک نفرت مورد پیگرد قرار داد. تغییر قانون اساسی هم فرآیندی طولانی است که نیاز به رأی گیری در پارلمان، سپس انتخابات عمومی و سپس رأی دیگری در پارلمان دارد.

با این حال، دولت نخست وزیر اولف کریسترسون هفته گذشته گفت که بررسی خواهد کرد که آیا دلیلی برای تغییر قانون نظم عمومی وجود دارد تا امکان جلوگیری از سوزاندن قرآن توسط پلیس را فراهم کند، زیرا نگرانی هایی در مورد امنیت ملی وجود دارد. موضوع قرآن سوزی به طور بالقوه پیوستن سوئد به ناتو را به خطر انداخته است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشتر هشدار داده بود که اگر قرآن سوزی در این کشور صورت گیرد، سوئد در ائتلاف نظامی پذیرفته نخواهد شد.

از سوی دیگر سازمان همکاری اسلامی متشکل از 57 کشور، قطعنامه‌ای را ارائه کرد که در 12 ژوئیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رسید و از دولت‌ها خواست قوانین خود را که از تعقیب «نفرت مذهبی» جلوگیری می‌کند، بازنگری کنند.

با این حال «ابا بوش» معاون نخست وزیر از حزب دموکرات مسیحی در اوایل این ماه گفت که سوئد به تنهایی قوانین خود را تعیین کرده و تحت تأثیر ادیان یا قوانین دیگر کشورها قرار نخواهد گرفت. او در 7 ژوئیه پس از سوزاندن قرآن در خارج از مسجد استکهلم در توییتی نوشت: سوئد به اسلام گرایی کمر خم نمی کند. سوزاندن کتاب مقدس مذموم است اما غیرقانونی نیست.

ریچارد جومشوف، دبیر حزب دموکرات سوئد در بیانیه ای گفت: دموکرات های سوئد به ارائه چنین قانونی در کشورمان فکر نکرده اند و ما نیز قصد نداریم از چنین قانونی در صورت ارائه در پارلمان حمایت کنیم.

هر گونه تغییر قانونی احتمالی که چنین اقداماتی را غیرقانونی کند نیز بسیار بعید است که تصویب شود زیرا دولت اقلیت وابسته به حمایت دموکرات‌های سوئد، دومین حزب بزرگ پارلمان پس از انتخابات سال گذشته است که سیاست‌های ضد مهاجرتی و ضداسلامی دارد.

سوزاندن قرآن در سوئد، دانمارک و نروژ مجاز است، اما در فنلاند که هتک حرمت به مقدسات در ملاء عام غیرقانونی است، مجاز نیست. سوئد قانون مشابهی داشت اما در دهه 1970 آن را حذف کرد. سوئد قوانینی دارد که سخنان نفرت انگیز علیه گروه ها و افراد قومی، ملی و مذهبی را به دلیل تمایلات جنسی ممنوع می کند. با این حال، سوزاندن متون مقدس تاکنون به عنوان سخنان نفرت انگاشته نشده و به عنوان انتقاد قابل قبول تلقی شده است.

گفتنی است نظرسنجی گالوپ در سال 2022 نشان داد که سوئد بالاترین درصد شهروندانی را که به خدا اعتقاد ندارند، دارا است. سوئد قوانینی را که انتقاد یا تمسخر مذهب و خانواده سلطنتی را مجازات می کرد در دهه 1970 لغو کرد.

این خبر را در رویترز ببینید

نظر شما