شناسهٔ خبر: 61394228 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سوئد سفارت خود در عراق را تا اطلاع ثانوی تعطیل می کند

صاحب‌خبر -
سوئد سفارت خود در عراق را تا اطلاع ثانوی تعطیل می کند
خبرگزاری آریا-سوئد (پنجشنبه 20/7/2023) به دلیل تظاهرات و آتش زدن ساختمان سفارت در بغداد، تعطیلی سفارت خود در عراق و تعلیق خدمات آن تا اطلاع ثانوی را اعلام کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا ؛توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز پنجشنبه گفت که یورش به سفارت کشورش در بغداد، که پیشتر اتفاق افتاد، "کاملا غیرقابل قبول" بود.

وی در بیانیه ای افزود: واضح است که مقامات عراقی به طور جدی در مسئولیت خود برای حفاظت از ماموریت ها و پرسنل دیپلماتیک کوتاهی می کنند.

شایان ذکر است که وزارت امور خارجه عراق امروز پنجشنبه «به شدیدترین الفاظ حادثه آتش زدن سفارت پادشاهی سوئد در بغداد» را محکوم کرد.

این وزارت در بیانیه ای افزود که دولت به مقامات امنیتی دستور داده است تا تحقیقات فوری را برای کشف شرایط این رویداد و بازخواست عاملان آن انجام دهند.

به نوبه خود، وزارت امور خارجه سوئد تأیید کرد که کارمندان سفارت این کشور در بغداد، پایتخت عراق، پس از حمله به سفارت و آتش زدن آن در اعتراض به احتمال سوزاندن قرآن در «امن» هستند.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه سوئد به رویترز گفته است که مقامات عراقی مسئولیت حفاظت از نمایندگی‌ها و پرسنل دیپلماتیک را بر عهده دارند.

خبرگزاری سوئد تی تی روز چهارشنبه گزارش داد که پلیس سوئد با درخواست سازماندهی تجمع مردمی در خارج از سفارت عراق در استکهلم در روز پنجشنبه موافقت کرده است.

این آژانس افزود که در این درخواست آمده است که متقاضی به دنبال سوزاندن قرآن و پرچم عراق است.

مجموعه ویدئوهایی که توسط گروه محبوب تلگرامی "بغداد یک" منتشر شده است، نشان می دهد که مردم حوالی ساعت یک بامداد امروز پنجشنبه (2200 به وقت گرینویچ دیروز چهارشنبه) در اطراف سفارت تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از صدر سر می دهند و به سفارت یورش می برند. 
معترضان شعار می دادند: «آری، به قرآن».

کلیپ‌های ویدیویی منتشر شده بعداً نشان می‌دهد که دود از ساختمانی در داخل محوطه سفارت بلند می‌شود و معترضان روی پشت بام آن ایستاده‌اند. رویترز نمی تواند به طور مستقل صحت این کلیپ ها را تأیید کند.

نظر شما