شناسهٔ خبر: 61322724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رونق در روابط عراق و سوریه؛ نخست‌وزیر عراق پس از ۱۳ سال با بشار اسد دیدار کرد

صاحب‌خبر -
 
 
سرویس خارجی-
نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه پس از 13 سال عازم دمشق شد و با «بشار اسد» دیدار کرد. اسد در این دیدار به حشدالشعبی درود فرستاد و سودانی هم علیه ‌اشغالگران صهیونیست موضع گرفت.
حدود 12 سال پیش اكثريت وزرای خارجه کشورهای عرب در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ در نشستی اضطراری که در قاهره برگزار کردند، رأی به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب داده بودند. این اتفاق همزمان بود با جنگ داخلی در سوریه که یک طرف دولت دمشق بود و جبهه مقاومت و گاهی روسیه و طرف دیگر یک جبهه عربی، ترکی، صهیونیستی و غربی؛ از این رو در تمام این‌ سال‌ها سوریه از فضای بین‌الملل به نوعی غایب بود. حالا که مشخص شده دولت دمشق سقوط کردنی نیست، دشمنان پیشین دولت سوریه از ترکیه تا حکومت‌های عربی یک به یک به قطار عادی‌‌‌سازی روابط با این کشور می‌پیوندند و دشمنی را کنار می‌گذارند و با لغو تعلیق سوریه از اتحادیه عرب در این روزها حضور دولت دمشق در جهان بسیار پررنگ شده است. البته این روند حدود 2 سالی است که در جریان است و به نظر حالا کاملاً به ثمر نشسته است. البته مواضع عراق درقبال دولت سوریه در این دوره هیچ گاه همانند دیگر دولت های عربی منطقه نبود ولی در سال ۲۰۱۰ «نوری المالکی»، نخست‌وزیر اسبق عراق، آخرین مقام عالی‌رتبه عراقی بود که به دمشق سفر کرد. حالا پس از 13 سال خبر می‌رسد که «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق دیروز (25 تیر؛ 16 ژوئیه؛ 27 ذی‌الحجه) در سفری رسمی به دمشق رفت و با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، ملاقات کرد. 
اسد: به حشد‌الشعبی درود می‌فرستیم
رئیس‌جمهور سوریه و نخست‌وزیر عراق، بعدازظهر روز یکشنبه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در دمشق حضور یافتند. رئیس‌جمهور سوریه در ابتدای این نشست با ‌اشاره به عمق تاریخی روابط سوریه و عراق گفت: «من به نخست‌وزیر عراق خوش‌آمد می‌گویم. کشور برادر عراق در جریان جنگ با تروریسم در کنار سوریه ایستاد و تمام توجیهات متجاوزان علیه سوریه را رد کرد.» وی همچنین اضافه کرد: «ما به ارتش عراق و الحشدالشعبی برای مبارزه با تروریسم درود می‌فرستیم. چالش تروریسم یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در منطقه با آن روبه‌رو هستیم. من با نخست‌وزیر محمد شیاع السودانی درباره وضعیت کشورهای عربی و چالش‌های منطقه صحبت کردم. اوضاع کشورهای عربی هم‌اکنون در وضعیت مثبتی قرار دارد. ما روابط اقتصادی و اقدام در جهت توسعه آن‌ را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.»
السودانی: ‌اشغالگری اسرائیل مردود است
نخست‌وزیر عراق گفت: «عراق و سوریه به یکدیگر گره خورده‌اند و از پیوندهای مشترکی برخوردارند. برای مقابله با چالش‌هایی که عراق و سوریه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، باید هماهنگی صورت گیرد. امنیت و ثبات دو کشور دو عاملی هستند که باعث انسجام بیشتر برای مواجهه با دیگر چالش‌هایمان می‌شوند. عراق حامی سوریه است.» محمد شیاع السودانی ادامه داد: «کلید امنیت و ثبات منطقه، وضعیت اقتصادی خوب است. تروریسم در عراق عقب‌نشینی کرده و شکست خورده است. عراق همواره برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بسیار تلاش کرده است. نیروهای مسلح [ما] با قدرت در مقابل تروریست‌ها ایستادند. ما و سوریه با چالش‌های مشترکی مواجه هستیم.» السودانی همچنین ‌اشاره کرد: «عراق به بازگردان شهروندانش از اردوگاه الهول پایبند بوده است. درهای عراق به روی سرمایه‌گذاران باز است. ما از اقداماتی که هدف آن رفع تحریم‌های سوریه است، حمایت می‌کنیم. بار دیگر بر رد ‌اشغالگری اسرائیل و موضع ثابتمان در قبال آرمان فلسطین تاکید می‌کنیم. ما تجاوزات مکرر اسرائیل به خاک سوریه را رد می‌کنیم.»

نظر شما