شناسهٔ خبر: 61285269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

اعتماد: چرا کاری کردیم که چین و روسیه با کارت ایران بازی کنند؟

اعتماد در گزارشی به انتقاد از سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی پرداخت.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این روزنامه نوشت: اگر حاکمیت به این جمع‌بندی رسیده که سیاست خارجی و تحریم‌ها با اقتصاد و معیشت مردم ارتباط دارد این ضرورت هم باید احساس شود که احیای برجام به عنوان ظرفیتی در اختیار ایران فرصتی است که اگر از دست برود، مخاطرات جدی را پیش روی ایران قرار می‌دهد. تنها در سایه یک سیاست خارجی متوازن است که می‌توان این اجماع را شکست.

اتکا به رای چین و روسیه و این نگاه به شرق که اساسا نفی رویکرد نه شرقی و نه غربی است، باعث شده این دو کشور بتوانند با کارت ایران هر طور و در هر زمان که بخواهند، بازی کنند. چه بسا رفتار این دو کشور در ارتباط به موضوع جزایر سه‌گانه بار دیگر این واقعیت را به روشنی عیان کرد. در حالی که با رویکرد نه شرقی و نه غربی می‌توان در چارچوب منافع ملی کشور با همه طرف‌های برجام و به خصوص طرف اصلی آن وارد مذاکره شد. 

مذاکره بر سر منافع ملی و حصول یک توافق برد-برد می‌تواند از مداخلات اسراییل نیز در این زمینه جلوگیری کند. او که دنبال آماده کردن مقدمات لازم برای فعال کردن مکانیسم ماشه و در چنین شرایطی بیشتر زمین بازی را به نفع اسراییل تغییر خواهد داد.

هنوز هم برای احیای برجام فرصت وجود دارد. ظرفیتی که  در این شرایط ناامیدی جامعه و تشدید شکاف‌های دولت-ملت، اجماع ملی روی آن وجود دارد.

حرف آخر اینکه چه در قالب برجام و چه توافق موقت اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت ارجاع شود، دیگر با یک برجام و دو برجام و چند برجام هم نمی‌توان از این مهلکه جان سالم به در برد.

آیا گذشت دو سال از یکدستی حاکمیت و آزمودن همه راه‌های غیر از برجام برای حل مناقشه هسته‌ای ایران و به نتیجه نرسیدن هیچ یک از آنها، حجت و دلیل کافی برای استفاده از ظرفیت برجام در زمان باقیمانده نیست؟

نظر شما