شناسهٔ خبر: 61270889 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سازمان ملل: 165 میلیون نفر طی سه سال گذشته در کام فقر فرو رفته‌اند

صاحب‌خبر -

شفقنا-سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد اپیدمی کرونا، بحران هزینه‌های معیشتی و جنگ روسیه و اوکراین موجب فرو غلتیدن 165 میلیون نفر به کام مرگ از سال 2020 میلادی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی، بر اساس گزارش منتشره برنامه توسعه سازمان ملل متحد، به دلیل این بحران‌ها، بین سال‌های 2020 تا پایان سال 2023 میلادی 75 میلیون نفر دچار فقر شدید شده‌اند که با کمتر از 2.15 دلار در روز زندگی می‌کنند و 90 میلیون نفر دیگر هم با درآمد 3.65 دلاری در روز به زیر خطر سقوط کرده‌اند، بر این اساس، فقیرترین گروه‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند و انتظار می‌رود درآمد آنها در سال 2023 کمتر از سطح قبل از همه‌گیری باشد.

«اخیم اشتاینر»، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشورهایی که توانستند در سه سال گذشته روی برنامه‌های توسعه پایدار سرمایه‌گذاری کنند، تعداد زیادی از مردم را از فقر در امان نگه داشته اند. در کشورهایی که به شدت بدهکار هستند، بین سطوح بالای بدهی، هزینه‌های اجتماعی ناکافی و افزایش نگران‌کننده فقر رابطه وجود دارد.

اشتاینر با تاکید بر اینکه راهکار وضع موجود غیر قابل دسترسی نیست، خواهان توقف بازپرداخت بدهی‌های کشورهای فقیر برای هزینه این مبالغ در امور اجتماعی و مقابله با آثار تکانه‌های اقتصادی شد.

بر اساس گزارش دیگری از سازمان ملل که روز چهارشنبه گذشته منتشر شد، حدود 3.3 میلیارد نفر، یعنی تقریباً نیمی از بشریت، در کشورهایی زندگی می کنند که بیشتر برای پرداخت سود بدهی به جای آموزش و بهداشت هزینه می‌کنند.

بر اساس این گزارش، هزینه سالانه خارج کردن 165 میلیون فقیر جدید از چنگال فقر بیش از 14 میلیارد دلار آمریکا یا 0.009 درصد تولید جهانی و کمی کمتر از 4 درصد از کل خدمات بدهی خارجی عمومی در سال 2022 برای اقتصادهای در حال توسعه خواهد بود.

در اوایل این هفته، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد که برای اصلاح موسسات مالی بین‌المللی فشار وارد می‌کند، «سیستم مالی جهانی منسوخ شده» را محکوم کرد، سیستمی که نشان‌دهنده پویایی قدرت استعماری در در دوره ایجاد است.

متن این گزارش در آرتی

نظر شما