شناسهٔ خبر: 61226273 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

قابلیت افزایش ۵۰ درصدی مصرف سی‌ان‌جی در کشور

تولید خودروهای گازسوز افزایش می‌یابد

عصر خودرو- معاون اجرایی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: ظرفیت خوبی برای مصرف سی ان جی در کشور وجود دارد، به‌طوری که می‌توان مصرف فعلی ۲۳ میلیون متر مکعب در روز سوخت سی ان جی را تا ۳۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، کرامت ویس کرمی امروز در نشست خبری بررسی راهکارها و اقدامت مدیریت مصرف بنزین در کشور بااشاره به افزایش فزاینده مصرف بنزین و نفت‌گاز در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر 63 درصد مصرف سوخت کشور در حوزه حمل نقل است و 61 درصد نفت‌گاز نیز در بخش حمل و نقل به مصرف می‌رسد.

وی با بیان اینکه اگر طرح‌های احصای عملکرد ناوگان و بر مبنای پیمایش سوخت تخصیص داده شود، مصرف کاهش می‌یابد، گفت: باید برای کاهش مصرف بنزین، افزایش ظرفیت و توسعه جایگاه‌های سی ان جی در دستور کار قرار بگیرد.

معاون اجرایی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه باید شرایط را برای تولید کارخانه ای خودروی سی ان جی سوز فراهم کنیم، گفت: تولید خودروی دوگانه سوز، کیفی سازی خودرو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید در دستور کار قرار گیرد و در قالب تفاهم‌نامه 4 جانبه بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که خودروهای فرسوده را از رده خارج شوند.

ویس کرمی با بیان اینکه باید 920 هزار خودروی دوگانه سوز به ناوگان اضافه شود، اظهار کرد: اگر این تعداد خودرو اضافه شود قطعا مصرف 23 میلیون متر مکعب سی ان جی بیشتر خواهد شد لذا لازم است در این حوزه اقداماتی صورت بگیرد.

به گفته وی، بهینه سازی مصرف سوخت در خودروهای سبک و سنگین باید اجرایی شود و این پتانسیل در کشور وجود دارد، کارگاه‌های متعدد تبدیل خودرو در کشور موجود است اما باید توجه کرد که در زمینه تولید خودروی دوگانه سوز عقب هستیم و این شرایطی را ایجاد  کرده که مصرف بنزین افزایش یافته و تامین آن برای وزارت نفت سخت شود.

معاون اجرایی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به لزوم مدیریت مصرف بنزین و افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز کارخانه‌ای، گفت: تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های در این حوزه صورت گرفته است و امیدواریم که با همکاری شرکت‌های خودروساز بتوانیم گام‌های مثبتی در این خوزه برداریم.

امضای تفاهم‌نامه با سایپا برای تولید 100 هزار دستگاه ساینای گازسوز

رضا کاظم‌نژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این نشست اظهار کرد: جلسات مختلفی با خودروسازهای مختلف داشته‌ایم و خوشبختانه خروجی این جلسات به نتایج عملیاتی منجر شده است که انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو برای تولید کارخانه‌ای 5 هزار دستگاه وانت و 40 هزار دستگاه تاکسی گازسوز از آن جمله است، همچنین تفاهم‌نامه‌ای با شرکت خودروسازی سایپا برای تولید 100 هزار دستگاه خودرو ساینا امضا و تاکنون 25 هزار دستگاه خودروی گازسوز در قالب این طرح تولید شده است. در بحث تأمین مخزن این خودروها با چالش‌ روبه‌رو هستیم که امیدواریم از طریق مخزن‌سازهای داخلی این نیاز تأمین شود.

وی با اشاره به رونمایی از خط تولید موتور ارتقایافته ال 90 در فروردین‌ماه افزود: این موتور نسبت به موتور پیشین ارتقا یافته و در زمینه کاهش مصرف سوخت نیز پیشرفت کرده است. تصور ما این است که ظرفیت‌های خیلی خوبی داریم که در تعامل با شرکت‌های خودروساز بتوانیم مصرف بهینه‌ سوخت را محقق کنیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش تأکید کرد: هم‌اکنون تراز مصرف و تولید سوخت برابر است، اما به‌زودی شاهد پیشی گرفتن مصرف از تولید خواهیم بود. برنامه‌هایی نیز برای تولید داریم، اما مصرف اکنون افزایشی است.

کاظم‌نژاد با اشاره به ظرفیت توزیع روزانه 35 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور گفت: امیدواریم با دوگانه‌سوز کردن یا تولید خودروهای گازسوز از این ظرفیت استفاده کنیم. ‌استقبال در خودروسازها وجود دارد و همکاری کامل وجود دارد.

آمادگی وزارت نفت برای دریافت پیشنهادهای خودروسازها در حوزه تولید خودروهای کم‌مصرف

مریم مهدی‌نژاد، مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در این نشست، گفت: در سند حمل‌ونقل مصوب سال 1399 بر استفاده از سی‌ان‌جی تأکید و سیاست‌های اختصاصی برای آن در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی این سند این است تا سال 1410 سهم مصرف سی‌ان‌جی به 45 میلیون مترمکعب در روز برسد که به‌عنوان سند بالادستی باید الگوی توسعه صنعت سی‌ان‌جی قرار بگیرد.

وی افزود: توسعه سی‌ان‌جی در سال‌های اخیر کاهش یافته که یکی از دلایل آن لزوم وجود مزیت رقابتی از نظر قیمتی است، اگرچه فناوری‌های این حوزه نیز مهم است و باید بحث ارتقای کیفیت پایه‌ گازسوزها نیز از نظر افزایش استقبال عمومی مدنظر قرار گیرد.

مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت مبنی بر توسعه صنعت سی‌ان‌جی تأکید کرد: در استاندارد 4802 که بر پایه CO2 بوده و پارسال هم بازنگری شد، ‌اولویت اصلی در توسعه این صنعت ترغیب خودروسازها برای تولید خودروهای پایه ‌گازسوز است.

مهدی‌نژاد با اشاره به اینکه در قانون سامان‌دهی سبد سوخت خودرو نیز رشد مصرف سی‌ان‌جی در کاهش انتشار آلاینده‌ها نقش مؤثری خواهد داشت، گفت: مصوبه توسعه حمل‌ونقل عمومی و هوای پاک نیز که رقم آن بالغ بر 4 میلیارد دلار است بر نوسازی و اسقاط و جایگزینی تاکسی‌ها تأکید کرده و الزامی بودن دوگانه‌سوز شدن تاکسی‌ها را مدنظر قرار داده است. در این مصوبه همچنین بر تولید تجاری ون‌های گازسوز تأکید شده است که امیدواریم خودروسازها به این حوزه‌ها و حوزه تولید مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های پایه گازسوز ورود کنند.

وی همچنین از مصوبه شورای عالی اقتصاد برای حمایت از تولید خودروهای کم‌مصرف خبر داد و بیان کرد: در این زمینه مکاتباتی با خودروسازها انجام شده است که طرح‌های خود در این زمینه را معرفی کنند و این زمینه فراهم است که بتوانیم از تولید خودروهای کم‌مصرف با امکانات تشویقی حمایت کنیم. آماده ارائه پیشنهادها در این زمینه هستیم.

مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید کرد: انتظار داریم شرکت‌های خودروسازی در بحث نوسازی خودروهای تاکسی اسقاطی، نسبت به تحویل به‌موقع خودرو اقدام کنند.

در این نشست نمایندگان شرکت‌های خودروساز گزارشی درباره آمار تولید، برنامه‌های ارتقای محصولات و افزایش تولید و برنامه‌های این شرکت‌ها برای خروج خودروهای فرسوده و ارائه راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی مصرف سوخت به‌ویژه در بحث سی‌ان‌جی ارائه دادند.