شناسهٔ خبر: 61191442 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

فروشنده ولخرج

زمانی آرسنال آرسن ونگر به ستاره‌سازی معروف بود. او بازیکن نوجوان می‌گرفت و ستاره‌های بزرگ به سایر باشگاه‌ها تحویل می‌داد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

زمانی آرسنال آرسن ونگر به ستاره‌سازی معروف بود. او بازیکن نوجوان می‌گرفت و ستاره‌های بزرگ به سایر باشگاه‌ها تحویل می‌داد. یک‌بار وقتی چلسی با اشلی کول به توافق رسید، سرمربی بزرگ آرسنال حسابی شاکی شد و به این موضوع اعتراض کرد. آرسنال آن زمان بازیکنانش را آزاد از دست می‌داد یا خیلی راحت آنها را می‌فروخت. حالا سال‌ها گذشته و در حال‌حاضر آرسنال با آرتتا بیشتر بازیکن می‌خرد تا بخواهد بازیکنی بفروشد. برای همین در 10‌سال اخیر آرسنالی‌ها از محل فروش بازیکن جزو باشگاه‌های رده بالای لیگ برتر نبوده و در جمع بیگ‌سیکس یا 6تیم بزرگ انگلیس در رده آخر قرار گرفته‌اند. شاید بد نباشد بدانید چه باشگاهی در این 10‌سال بیش از بقیه بازیکن فروخته؛ چلسی. برای باشگاهی که با آبراموویچ عامل گرانی بازیکنان شد و با تاد بولی کلی بازیکن خرید، عجیب است که در این جدول بیشترین فروش را داشته باشد. دلیل فروش یک‌میلیارد و 160میلیون پوندی چلسی از محل فروش بازیکن همین است؛ خرید بازیکنان زیاد. آنها آنقدر بازیکن می‌خرند که چاره‌ای جز فروختن بازیکنان مازاد ندارند. در همین پنجره نقل‌وانتقالاتی از انتقال بازیکنان خود به عربستان یا سایر باشگاه‌های انگلیسی، ایتالیایی و... حدود 200میلیون پوند دریافت کرده‌اند و هنوز هم بازیکن زیادی دارند. باشگاه بعدی لیورپول است که در 10‌سال اخیر 606میلیون پوند بازیکن فروخته. منچسترسیتی هم که با گواردیولا در این هفت هشت سال کلی بازیکن خریده و باعث افزایش قیمت مدافعان شده، 568میلیون پوند درآمد فروش داشته، چون مثل چلسی برای رساندن تعداد تیم به حد‌نصاب مجبور به فروش شده است. در سال‌های اخیر افراد زیادی از ترکیب ثابت این تیم به باشگاه‌های دیگر واگذار شده‌اند. در رده‌های بعدی نام تاتنهام (498میلیون پوند)، منچستریونایتد (365) و آرسنال (304) دیده می‌شود. با این مقدمه نگاهی به اخبار و شایعات نقل‌وانتقالاتی دیروز انداخته‌ایم.

جانشین بوسکتس
بارسلونا که گوندوغان را به‌جای بوسکتس خریداری کرده و کسیه و دی‌یونگ را هم در همین پست در اختیار دارد، همچنان به‌دنبال هافبک دفاعی می‌گردد. این باشگاه به جذب آندری سانتوس، هافبک چلسی برای جانشینی بوسکتس علاقه‌مند است. دکو نیز با بازیکن و چلسی صحبت کرده است. بوسکتس به اینتر مایامی رفته تا در کنار مسی بازی کند.

خرید پرتغالی
پاری‌سن‌ژرمن فصل گذشته از نداشتن هافبک به‌دردبخور رنج برد و در سالی که وراتی هم افت داشت، نتوانست به موفقیت چشمگیری دست یابد. حالا برای جبران این ضعف پی‌اس‌جی مانوئل اوگارته، هافبک دفاعی فصل گذشته اسپورتینگ لیسبون را با امضای قراردادی ۵‌ساله و به ارزش ۶۰میلیون یورو جذب کرده. هافبک ۲۲‌ساله اروگوئه‌ای، در همه رقابت‌ها ۸۵‌بازی برای اسپورتینگ انجام داد و آمار یک‌گل و ۳پاس‌گل را ثبت کرد.

دروازه‌بان فرگی
با قطعی‌شدن انتقال اونانا از اینتر به منچستریونایتد، داوید دخیا که قراردادش به پایان رسیده بود، با انتشار نامه‌ای با هواداران من‌یونایتد خداحافظی کرد. او 12سال را در یونایتد سپری کرد و یک‌بار در آخرین ثانیه بسته‌شدن پنجره نقل‌وانتقالات از رفتن به رئال مادرید محروم ماند. سرالکس فرگوسن طی ۲۶‌سال مربیگری منچستریونایتد، فقط 3‌بازی را از دست داد؛ عروسی پسرش، مراسم تشییع جنازه یکی از نزدیکان، رفتن به مادرید و دیدن بازی دخیا.

جانشین اونانا
اونانا تا آخر هفته به اولدترافورد می‌رود. سالی 6.5 تا 7‌میلیون یورو به علاوه پاداش‌های درنظر‌گرفته شده به این دروازه‌بان 27‌ساله داده خواهد شد. دستمزد او در منچستریونایتد 110‌هزار پوند در هفته خواهد بود. اینتر هم با یان زومر بر سر قراردادی تا سال‌2025 به توافق اصولی رسیده. پس از فروش آندره اونانا به منچستریونایتد، اینتر مذاکرات خود را با بایرن‌مونیخ برای جذب این دروازه‌بان سوئیسی آغاز خواهد کرد و مبلغ پیشنهادی 6میلیون یورو است.

امباپه
اگر از اخبار مربوط به انتقال امباپه به رئال‌مادرید خسته شده‌اید، این مطلب را نخوانید. خود این بازیکن که برای تعطیلات در کامرون به‌سر می‌برد، عجله‌ای برای انتقال ندارد. او می‌خواهد سال آخر را بماند و مبلغ 160میلیون یورو بابت دستمزد و پاداش وفاداری بگیرد و سپس به‌طور رایگان جدا شود و 100‌میلیون یورو هم از رئال پاداش انتقال دریافت کند. باشگاه فرانسوی نمی‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد. مالکان قطری به او فشار آورده‌اند که قراردادش را یک فصل دیگر تمدید کند یا به باشگاهی برود که پی‌اس‌جی تعیین می‌کند. البته پاریس نمی‌تواند او را مجبور به رفتن کند. از سویی، رئال‌مادرید هم تخمین می‌زند انتقال امباپه از پاری‌سن‌ژرمن برای این باشگاه 400میلیون یورو هزینه داشته باشد. جدا از رقم 250میلیون یورویی خرید این بازیکن، هزینه‌های دیگری هم باید درنظر گرفته شود ازجمله دستمزد خود او. مادریدی‌ها در انتظار سال‌۲۰۲۴ هستند تا امباپه را جذب کنند. به ادعای مارکا، رئال‌مادرید توافق با امباپه را تکذیب می‌کند. آنها هیچ مذاکره‌ای با او نداشته‌اند و فعلا منتظر هستند خود او گام اول را بردارد.

پیشنهاد برای هری
بایرن مونیخ پیشنهاد بهبودیافته حدودا 70میلیون پوندی (82میلیون یورویی) برای هری کین ارسال خواهد کرد. هرچند بعید به‌نظر می‌رسد که پیشنهاد جدید هم انتظارات تاتنهام را برآورده کند. گفته شده توماس توخل، کین و خانواده‌اش را برای بازی در مونیخ متقاعد کرده و باشگاه هم بدون‌شک به ستاره انگلیسی، همسرش کیتی و 3‌فرزندشان، تطبیق‌یافتن در جامعه بزرگ‌تر بایرن را تضمین کرده‌ است. با مدارس، خانه‌ها، زبان و حمایت‌های احتمالی دیگری که برای آرام طی‌شدن روند انتقال آنها انجام خواهد شد، این کار پیش می‌رود. کین در لیگ قهرمانان بازی خواهد کرد درحالی‌که اسپرز فصل آینده در رقابت‌های اروپایی نیست. او همچنین تضمین کسب نخستین جام‌های دوران بازی‌اش را دریافت می‌کند.

لوکاکو
خود لوکاکو دوست دارد برای اینتر بازی کند اما او متعلق به باشگاه چلسی است. چلسی می‌خواهد این بازیکن را بفروشد یا معاوضه کند. یوونتوس یک پیشنهاد از سوی چلسی را که در آن معاوضه روملو لوکاکو با دوشان ولاهوویچ مطرح شده بود، رد کرد.

ماندن مگوایر
منچستریونایتد نتوانسته به‌دلیل دستمزد بالای کاپیتان پراشتباه خود برای مگوایر مشتری نقدی یا قرضی پیدا کند. با صعود یونایتد به لیگ قهرمانان دستمزد هری بالاتر هم رفته. خودش نمی‌خواهد اولدترافورد را ترک کند. هری مگوایر در تابستان امسال کاپیتانی منچستریونایتد را از دست خواهد داد، حتی اگر تصمیم به ماندن داشته باشد. برونو فرناندز کاپیتان جدید خواهد بود.

رهایی از شر
مائورو ایکاردی به‌خاطر همسرش که مدیر برنامه‌های جنجالی او هم هست، همیشه در کانون توجه قرار داشت، غیر از مدتی که قرضی به گالاتاسرای رفته بود. حالا باشگاه ترکیه‌ای می‌خواهد قرارداد این بازیکن آرژانتینی را از پاری‌سن‌ژرمن قطعی کند. پاریس پیشنهاد ۱۰‌میلیون یورویی گالا برای مائورو ایکاردی را پذیرفته است. ایکاردی پس از یک‌فصل حضور قرضی در ترکیه، مجددا به گالا بازمی‌گردد.

پرتغالی‌زدایی
به‌نظر می‌رسد در فصل آینده روبن نونس تنها پرتغالی منچسترسیتی باشد. به‌نظر می‌رسد ژائو کانسلو و برناردو سیلوا بازیکنان جدا شده این تابستان منچسترسیتی باشند. مذاکرات الهلال با برناردو سیلوا ادامه دارد. الهلال خواهان عقد قرارداد 3‌ساله است درحالی‌که این بازیکن می‌خواهد مدت قرارداد 2‌ساله باشد و مذاکرات بین طرفین همچنان ادامه دارد. در حال حاضر، منچسترسیتی فقط می‌خواهد ژائو کانسلو را بفروشد و دوباره او را قرض ندهد و این برای بارسا که مشتری این بازیکن است، سخت است.

دیپورتی از انگلیس
باشگاه دورتموند از بازگشت بازیکنی که خودش پرورش داده استقبال می‌کند. در قدیم هم همیشه چنین اتفاقی افتاده و به‌طور مثال بازیکنانی مثل هوملز، ویتسل و دیگران ابتدا فروخته شده و سپس به این تیم بازگشته بودند. حالا نوبت سانچو، بازیکن 85میلیون یورویی است که منچستریونایتد از همین باشگاه خرید و حالا شاید 20میلیون یورو هم نتواند از دیپورت او به خزانه باشگاه برگرداند. سانچو 2‌فصل قبل با رقم ۸۵‌میلیون یورو از دورتموند به منچستریونایتد پیوست و در این مدت تنها ۱۲‌گل و ۶پاس‌گل را به ثبت رساند. او در برنامه‌های تن‌هاخ جایی ندارد.


عصر دیروز پاری‌سن‌ژرمن در ادامه روزهای شلوغ خود به‌صورت رسمی از انتقال لوکاس هرناندز هم رونمایی کرد. مدافع فرانسوی طی انتقالی که می‌تواند به 50‌میلیون یورو برسد، با قراردادی 5ساله از بایرن‌مونیخ راهی پایتخت فرانسه شده است. هرناندز که به همراه تیم ملی فرانسه جام جهانی‌2018 را فتح کرد، با باواریایی‌ها قهرمانی در اروپا را نیز تجربه کرده است.


ششمین بازیکن ورودی پاری‌سن‌ژرمن یک خرید آسیایی بود؛ لی‌ کانگ این، وینگر اهل کره‌جنوبی از تیم مایورکا. لی ‌کانگ که تا سال‌2025 با مایورکا قرارداد دارد، قراردادی به‌مدت 5‌سال با پاری‌سن‌ژرمن امضا خواهد کرد و تا سال‌2028 در این تیم حضور خواهد داشت. بازیکن کره‌ای پس از میلان اشکرینیار، مارکو آسنسیو، اوگو اکیتیکه، مانوئل اوگارته و اورلین انگیتالا، ششمین بازیکنی است که پاریسی‌ها در تابستان امسال با آن قرارداد قطعی امضا می‌کنند. آنها در تابستان امسال تاکنون 110‌میلیون یورو صرف خرید این بازیکنان کرده‌اند که البته 3‌نفر آنها آزاد بوده‌اند.

 

نظر شما