شناسهٔ خبر: 61176360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

امان مردم زاهدان از تکرار قطعی آب در تابستان بریده است

بازگشت به عصر «دبه»!

48 ساعت بدون قطره‌ای آب؛ این حکایت چند روز اخیر مردم زاهدان است. صف‌های طویل و مردمی که دبه به دست در صف طولانی دریافت آب از تانکرهای آب‌رسان در گرمایی بالای 40 درجه تابستان به انتظار نشسته‌اند. ماجرا از قطع ناگهانی آب در نیم‌روز پنجشنبه آغاز شده اما با گذشت چند روز هنوز اغلب نقاط این شهر آب ندارند. همان روز خبرگزاری دولت خبر داد که قطع برنامه‌ریزی نشده آب در ۲۴ نقطه جمعیتی از شهر زاهدان باعث افزایش گلایه مردم شده است. مدتی بعد تنها اعلام شد «اختلال پیش آمده در شبکه آبرسانی و افت فشار در روزهای گرم تابستان» دلیل این وضعیت است و دریغ از اقدامی برای تسریع در روند آب‌رسانی.

صاحب‌خبر -

ماجرا چه بود؟

اطلاعیه رسمی آبفا در اطلاعیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرده نوشته است « به دلیل حادثه در لوله خروجی ایستگاه شماره ۳ ( حرمک ) در مسیر خط انتقال آب چاه نیمه به زاهدان، در مناطقی از شهر شامل مهرشهر، زیباشهر، دانشگاه، بزرگمهر، معلم، جانبازان، شهیدقلنبر، دانشجو، دانش، پرستار، بهداشت، خرمشهر، مزاری، ثارالله، پوریا، امیرکبیر، آزادگان، انقلاب، شهرک کارگاهی، بعثت، کوثر، فاضلی، غدیرشهر، شهرک جهاد دچار قطعی آب یا افت فشار خواهیم شد. به منظور کمک به پایداری سریع‌تر شبکه آب، از مصارف غیرضروری اجتناب نمایید، در حال حاضر تیم‌های عملیاتی در صدد رفع حادثه هستند.»

گردباد خاک و بی‌آبی

در چند روز گذشته قطعی‌های مکرر آب در شهر زاهدان سبب بروز مشکلات عدیده و نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی از جانب مردم شده است، مشکلاتی که گویا مردم زاهدان همواره مجبور به تحمل آن هستند. فصل گرما و نیاز شدید آبی به ویژه در سیستان و بلوچستان خشک و کویری با گرمای غیر قابل تحمل و پیش از فصل تابستان ایجاب می‌کند راهکارهای آبی مطمئن و پایدار برای برون رفت از این مشکل ارائه شود، مشکلی که امروزه به یک معضل در شهر زاهدان و سایر شهرهای استان تبدیل شده و نیازمند چاره اندیشی هر چه سریع‌تر مسوولان دست اندرکار است.

بی‌آبی؛ مرثیه تکراری سیستان

مشکل کم آبی در سیستان و بلوچستان به چند سال اخیر خلاصه نمی‌شود و مدت هاست که مردمان این سرزمین با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند مردمانی که گاه نوشیدن جرعه‌ای آب سالم و بهداشتی از جمله آرزوهایشان به حساب می‌آید. مردم مهربان و خونگرم و قانع سیستان و بلوچستان قدر آب را به خوبی می‌دانند و هیچگاه آن را بی رویه مصرف نمی‌کنند. بسیاری از این مردم راه‌های مصرف بهینه را در طول سال‌های متمادی خشکسالی و کم آبی یافته‌اند بطوری که اگر باغچه و درختی در خانه دارند با احتیاط کامل و رعایت زمان آبدهی، آنها را با آب وضو یا شستشوهای دیگر و یا قطره‌ای آبیاری می‌کنند. بیشتر مردم خودروهای خود را با یک سطل آب و پارچه‌ای خیس تمییز می‌کنند. با این وجود با کمبود آب رو به رو هستند.

هیرمند خشک و افزایش قیمت پمپ!

در بین اوج‌گیری بی‌آبی خرید تانکر و پمپ‌های آب را به شدت در زاهدان افزایش داده است.  در شرایط فعلی آب آشامیدنی زاهدان از چاه نیمه‌های سیستان تأمین می‌شود که خود وابسته به رودخانه هیرمند است و شرایط پایداری ندارد، با این‌ وجود این کلان‌شهر با توجه به افزایش جمعیت، ۶۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد. بسیاری از مردم زاهدان برای اینکه اسیر بی‌آبی نشده و تابستان‌ها را بدون مشکل بگذرانند نسبت به ساخت حوض انبارهایی در زیرزمین و در حیات خانه خود اقدام کرده‌اند که از این طریق با ذخیره‌سازی آب بتوانند روزهای کم‌آبی را پشت سر بگذارند که البته همین موضوع خود به برداشت و کمبود آب دامن می‌زند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما