شناسهٔ خبر: 6117041 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران به توافق هسته‌ای متعهد است

صاحب‌خبر -

آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی محرمانه درباره‌ی برنامه‌ی انرژی هسته‌ای ایران منتشر و تایید کرد که تهران به آن‌چه با قدرت‌های جهانی توافق کرده، پایبند بوده است.

این گزارش که به دست آسوشیتدپرس رسیده است، روز چهارشنبه در حالی میان 35 کشور شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل پخش شد که یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی عازم تهران شده است.

این گزارش تایید می‌کند که تا روز سه شنبه، میزان ذخیره اورانیوم با درصد غنای پایین ایران پایین‌تر از توافق موقت نوامبر 2013 میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان بوده است.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس مطبوعاتی در وینِ اتریش، 8 ژوئن 2015. (AFP)

در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تا روز هفتم جولای (16 تیر) تمدید شد، این گزارش می‌تواند معیاری برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای میان دو طرف باشد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمانو امیدوار است روز پنج شنبه در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تهران، «حل و فصل همه موارد مهم مربوط به برنامه انرژی هسته‌ای ایران را سرعت بخشد.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در وین گفت: «ما پیشرفت کردیم و پیشرفت خواهیم کرد و از هر فرصتی برای دستیابی به پیشرفت (در مذاکرات) بهره خواهیم جست.»

م ر/س م ل/ح ع

 

نظر شما