شناسهٔ خبر: 61134364 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

تحلیل «جمله» از تکذیب ادعاهای نماینده عضو پایداری توسط «محمد اسلامی»؛

اقدامات فراتر از تعهدات

اصل در قانون اساسی بر تفکیک قوا است و نماینده مجلس نه حق دارد مدیر دولتی را به‌خاطر تصمیماتش زیر سوال ببرد و نه حق دارد مدیر دولتی را متهم کند که در فلان موضوع، برخلاف تأکیدات رهبری معظم انقلاب عمل کردید به‌ویژه این‌که موضوع مورد نظر از موضوعات حاکمیتی باشد که تصمیم درخصوص آن در سطوحی بالاتر از دولت گرفته می‌شود و دولت در برخی موارد صرفاً مجری آن تصمیمات است.

صاحب‌خبر -

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه نشست هیأت دولت در پاسخ به این‌که گفته شده است که در اصفهان دوربین بیش از تعهدات نصب شده است؟ گفت: خیر، این‌طور نیست. محمد اسلامی تاکید کرد: روابط ایران با آژانس بر مبنای پادمان و ان‌پی‌تی است نه یک کلمه اضافه نه یک کلمه کمتر.

رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش ۱۰ خرداد دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام مبنی بر توافق این آژانس با سازمان انرژی اتمی ایران در مورد افزایش نظارت‌ها و ایجاد نظارت‌های فراپادمانی، ادعا کرده بود: در این جلسه ابتدا رییس سازمان انرژی اتمی گزارشی از ابعاد مختلف توافق و آخرین وضعیت قانون اقدام راهبری ارائه کرد. خضریان ادامه داد: پس از استماع گزارش رییس سازمان انرژی اتمی برای اعضای کمیسیون محرز شد که توافق صورت گرفته، خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تأکید رهبر معظم انقلاب بر عدم تخطی از این قانون است که ایشان این موضوع را در دیدار با دانشمندان و مقامات صنعت هسته‌ای تصریح فرمودند.وی با اشاره به برخی از ابعاد توافق صورت گرفته، تصریح کرد: در حالی که جمهوری اسلامی ایران خود را مکلّف به همکاری و تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی دانسته و با توجه به این‌که بر اساس تأکید رهبری معظم انقلاب نباید تعهدات فرا پادمانی را بپذیرد، متأسفانه بر اساس بیانیه آژانس حدود ۱۰ دوربین فراپادمانی در کارگاه تولید سانتریفیوژ در سایت اصفهان نصب شده است.

عضو هیأت رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: همچنین ۲ دستگاه EMD در تأسیسات فردو و نطنز جهت نظارت برخط غنی‌سازی برای اولین بار در جهان بدون کسب مجوزهای قانونی از مراجع مربوطه قرار گرفته که این موضوع نه تنها خلاف مصوبه مجلس بلکه فراتر از تعهدات برجامی است، چرا که در برجام اندازه گیری سطح غنی سازی، دستگاه OLEM ذکر شده از این رو باید روشن شود این ۲ دستگاه چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

گفتنی است روزنامه «جمله» در تاریخ ۱۲ تیرماه و در تحلیلی بر این سخنان «علی خضریان» این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که جبهه پایداری که روزگاری مخالف سرسخت برجام و هر نوع توافق با غرب بود، امروز در آرزوی رسیدن به چیزی مشابه توافق سال ۲۰۱۵ دولت حسن روحانی با پنج به اضافه یک است. نکته جالب اینجاست که برابر اظهارات محمد اسلامی معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان  انرژی اتمی ایران، این عضو جبهه پایداری دروغ گفته است و با مخاطبان خود صادق نبود.

با توجه به این‌که مقام تصمیم‌گیر در موضوع هسته‌ای سازمان انرژی اتمی است و با توجه به این نکته که «محمد اسلامی» رییس این سازمان فردی است که به اخلاق و تدبیر شناخته می‌شود و همچنین با توجه به این نکته مهم که موضوعات مربوط به توافق با آژانس بین‌المللی و برنامه هسته‌ای در سطحی بالاتر از دولت و در شوراها و نهادهای بالادستی تنظیم و تراز می‌شود، روشن است که «محمد اسلامی» آن چیزی را انجام داد که موظف و مکلف شده بود و تصمیم و اقدامی از طرف خود انجام نداده است.

نماینده جبهه پایداری متوجه این نکته ساده نیست و در گفت‌وگو با رسانه‌ها خود را کاتولیک‌تر از پاپ نشان می‌دهد ادعا می‌کند که غلط سازمان انرژی اتمی را گرفته است در حالی‌که تصمیم در جای دیگری گرفته شده است.

نکته مهم دیگر این‌که اصل در قانون اساسی بر تفکیک قوا است و نماینده مجلس نه حق دارد مدیر دولتی را به‌خاطر تصمیماتش زیر سوال ببرد و نه حق دارد مدیر دولتی را متهم کند که در فلان موضوع، برخلاف تأکیدات رهبری معظم انقلاب عمل کردید به‌ویژه این‌که موضوع مورد نظر از موضوعات حاکمیتی باشد که تصمیم درخصوص آن در سطوحی بالاتر از دولت گرفته می‌شود و دولت در برخی موارد صرفاً مجری آن تصمیمات است.

البته نمایندگان جبهه پایداری و برخی گروه‌های سیاسی همسو با این جریان عادت دارند هرجا اوضاع را مطابق شرایط خود ندیدند، موضوع را به رهبری ربط دهند مانند آنچه که سید مصطفی میرسلیم چند روز قبل گفت و نقد جلال رشیدی کوچی در برنامه مناظره تلویزیونی به خودروهای بی‌کیفیت داخلی را توهین به رهبری دانست که البته همه می‌دانیم بی‌ربط است و رهبر انقلاب همواره مدافع تولید باکیفیت بوده‌اند.

 

رزونامه جمله

نظر شما