شناسهٔ خبر: 61125499 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

زمان ابلاغ برنامه هفتم مشخص شد / برآورد کاهش تورم به ۹.۵ درصد در پایان برنامه

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: پیش‌بینی ما این است برنامه هفتم از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ آغاز شود و پایان آن سال ۱۴۰۶ خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه به پرسش‌هایی درباره عملکرد این سازمان از سیاست‌های کلی برنامه هفتم تا اصلاح ساختار بودجه ریزی پاسخ داد.

او در پاسخ به این سوال که شروع برنامه هفتم از چه زمانی خواهد بود گفت: امیدوار هستیم که ان‌شاءالله هر چه زودتر برنامه هفتم در مجلس به تصویب برسد و شورای نگهبان هم تأیید کند و بتونیم آن را اجرا کنیم و دولت آمادگی دارد که در اولین فرصت ممکن برنامه هفتم را آغاز کند آنچه که ما پیش بینی کردیم این است که برنامه هفتم از سال 1402 آغاز می‌شود و بنابراین با احتساب این سال، پایان آن سال 1406 خواهد بود.

منظور در پاسخ به این نکته که آیا عملاً برنامه باید آغاز شده باشد، اظهار کرد: طبیعتاً الان سال اول برنامه محسوب می‌شود طبق تلقی که ما در دولت داریم بنابراین انتظار این است که در چند ماه آینده احتمالاً دو یا سه ماه آینده کار رسیدگی به برنامه در مجلس تمام شود و ما حداکثر تا آخر شهریور بتوانیم برنامه را دریافت کنیم و از نیمه دوم سال شروع کنیم.

عقب‌ماندگی از برنامه هفتم توسعه

او در پاسخ به این سوال که یعنی الان دولت تقریبا از برنامه هفتم شش ماه عقب است، اذعان کرد: حالا ممکن است مجلس تصمیم بگیرد که شروع اجرای برنامه از ابتدای سال 1403 باشد. پیشنهاد دولت این بوده است که از همین سال 1402 عملاً برنامه هفتم را آغاز کنیم حالا این‌ها برمی‌گردد به انتخابی که مجلس خواهد کرد و آنچه مجلس تصویب می‌کند، اما قدر متیقن این است که باید بودجه سال 1403 را بر اساس قانون برنامه هفتم تنظیم کنیم و با توجه به اینکه عملاً تنظیم بودجه سال آینده از ابتدای مهر به بعد آغاز می‌شود انتظار می‌رود که تا آخر شهریور ان‌شاءالله رسیدگی به لایحه تمام شده باشد و قانون برنامه هفتم به دولت ابلاغ شود.

هدف‌گذاری تورم در برنامه هفتم

اکنون این سوال مطرح است که در بحث نرخ تورم هدف‌گذاری برنامه هفتم تقریباً چه عدد است؟ مثلاً هدف‌گذاری عددی این‌چنینی وجود دارد؟

منظور در پاسخ به این نکته گفت: در سیاست‌های کلی تأکید شده است بر مهار و تک رقمی شدن تورم در طول سال‌های برنامه بنابراین ما یکی از هدف‌گذاری‌هایمان این است که بتوانیم تا پایان دوره برنامه تورم را به تدریج به گونه‌ای کاهش دهیم که در سال پایانی برنامه تورم یک رقمی شود مثلا حدود ۹.۵ درصد و البته برای اینکه این اتفاق بیفتد باید رشد پایه پولی را در بانک‌ها کنترل کنیم یا به تعبیر دیگر باید ایجاد نقدینگی‌های جدید را کنترل کنیم. برای آن یک هدف‌گذاری کرده‌ایم که رشد پایه پولی در پایان به ۱۳.۵ درصد کاهش پیدا کند.

منظور افزود: الان رشد پایه پولی چیزی حدود 30 تا 32 درصد است و ما باید این را به تدریج کاهش دهیم. چرا این رشد پایه پولی اتفاق می‌افتد که منجر به تورم می‌شود؟ دلایل متعددی دارد ما این را آسیب‌شناسی کردیم یعنی آن عواملی که باعث شده که پایه پولی رشد کند و ایجاد نقدینگی بیشتر و تورم بیشتر کند آسیب‌شناسی کردیم؛ یکی از عوامل مهم آن ناترازی بودجه دولت است یعنی وقتی که دولت منابع و مصارفش با هم سازگار نیست به صورت‌های مختلفی متوسل می‌شود به منابع بانکی و این منابع بانکی عمدتاً به صورت‌های مختلفی متوسل می‌شود به منابع بانکی و این منابع بانکی عمدتا به صورت اضافه برداشت از بانک مرکزی اتفاق می‌افتد و پایه پولی را رشد می‌دهد.

منظور عنوان کرد: بنابراین یکی از اصول ما در برنامه هفتم این است که بتوانیم ناتراز‌های بودجه عمومی را در اصلاح ساختار بودجه به گونه‌ای کاهش دهیم که دیگر دولت متعرض منابع بانکی نشود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما