شناسهٔ خبر: 61097519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

فرصتی طلایی برای هم افزایی فرهنگی ایران و روسیه

یکی از مواردی که امروز در هم‌افزایی راهبردی ایران و روسیه موضوعیت دارد، مربوط به مواجهه مشترک طرفین با توطئه‌های فرهنگی علیه طرفین می‌باشد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حنیف غفاری، دکترای روابط بین الملل: یکی از مواردی که امروز در هم‌افزایی راهبردی ایران و روسیه موضوعیت دارد، مربوط به مواجهه مشترک طرفین با توطئه‌های فرهنگی علیه طرفین می‌باشد. در یک قاعده کلی، هر دو کشور باید از وجود فرصت‌ها یا تهدیدات مشترک به مثابه زمینه‌هایی جهت همکاری و همپوشانی در حوزه‌های مختلف استفاده کرده و این همپوشانی در زمینه‌های مختلف می‌تواند مصداق داشته باشد. بدیهی است که هم‌افزایی راهبردی تهران - مسکو یک اصل عقلانی و مهم در حوزه مراودات بین‌المللی محسوب می‌شود. دیپلماسی فرهنگی، خود می‌تواند به بستری برای شکل‌گیری، تحکیم و استمرار این هم‌افزایی استراتژیک و مهم تبدیل شود.

«دیپلماسی فرهنگی» در ذات خود فرصت‌ساز است و منجر به تبلور ابتکارات فیمابینی در مواجهه با دشمنان و حتی خلق بازیگران همسو یا همسود جدید تبدیل می‌شود. تقویت مؤلفه‌های مشترک فرهنگی، منجر به غنا و افزایش عمق روابط ایران و روسیه خواهد شد. گسترش تمایل بسیاری از دانشجویان و شهروندان دو کشور در خصوص آموزش زبان‌های فارسی و روسی، مبادلات دانشگاهی و علمی، ترجمه‌ آثار کتاب‌های علمی، فلسفی، تاریخی و سیاسی، مبادلات فرهنگی در حوزه هنر و سینما و تئاتر و گردشگری از جمله مصادیق وجود زمینه‌ها و علایق مشترک طرفین برای تقویت مناسبات فرهنگی می‌باشد.

فدراسیون روسیه از امروز ( 13تیرماه )  در چارچوب اسناد رسمی موافقت‌نامه همکاری بین دو کشور وهماهنگی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران  در مسکو، میزبان برگزاری این رویداد بزرگ خواهد بود. 

در بخش نمایشگاهی، هنرمندان کشورمان در 20 رشته از جمله تذهیب، نگارگری، خاتم کاری، قلمزنی، سفال و سرامیک سازی و ..... آثار خودرا به مخاطبان روسی ارائه خواهند کرد.در بخش ویژه فرش ، معتبرترین برندهای فرش ایرانی ( بیش از یکصد فرش، تابلوفرش و گلیم های نفیس ایرانی) به نمایش گذاشته خواهد شد.در بخش صنایع خلاق هنری بازی های رایانه ای ایرانی و گردشگری مجازی و پازلهای سه بعدی درمعرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.در بخش موسیقی، ارکستر ملی ایران و ارکستر دولتی جوانان روسیه دو اجرای مشترک در شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ برگزار خواهند کرد . در این ارکستر مشترک، 19 نوازنده از کشورمان به همراه 16 نوازنده روس حضور دارند. در بخش فیلم و انیمیشن نیز محصولاتی از سینمای فاخر ایران در روسیه به نمایش در خواهد آمد.

نظر شما