
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیاکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست هماندیشی سهجانبه ایران- هند- روسیه پیرامون تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب که با حضور مقامات عالیرتبه و سفرای کشورهای روسیه، هند، ازبکستان، ارمنستان، تاجیکستان، عمان، قطر،عمان و عراق در هتل اسپیناس برگزار شد ضمن خوشآمدگویی، بخشی از دستاوردهای هماندیشیهای پیشین و برنامههای پیشرو را برشمرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب را اهداف کلی این نشست عنوان کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده از ظرفیتهای موجود در کریدور شمال- جنوب در کوتاهمدت، افزایش مبادلات کالا از این مسیر در مدهای مختلف حملونقلی، افزایش سرمایهگذاریهای زیرساختی در این مسیر کریدوری و ارتقای ترانزیت کالا از مسیر شمال به جنوب به 50 میلیون تن و حمایت از بخشهای خصوصی بخشی از اهداف این نشست است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سرمایهگذاران بخش خصوصی با کنترل و مالکیتی که در مدهای حمل و نقلی دارند این تضمین را به صاحبان کالا میدهند تا کالاها از این مسیر ترانزیتی با امنیت، ایمنی بالا و هزینه کمتر عبور کنند و مبادله شوند.
صفایی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طی 10 ساله اخیر با هدف ارتقای روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه به موفقیتهای چشمگیری در زمینه تکمیل کریدور شمال- جنوب دست یافته است.
وی پیوستن ایران به پیمان شانگهای و اتحادیه اوراسیا را فصل جدیدی را آغاز فصل جدیدی از روابط اقتصادی با کشورهای دیگر برشمرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: هماکنون 10 میلیون تن کالا از مسیر کریدوری شمال- جنوب عبور میکند که ظرفیت کنونی آن 24 میلیون و 700 تن کالاست و هدف ارتقای ترانزیت از این مسیر به 50 میلیون تن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس اطلاعات به دستآمده برنامهریزیها و پروژههای در دست اقدام کشورهای عضو کریدور شمال- جنوب 38.2 میلیارد دلار است که این نوید را میدهد که هدف ترانزیت 50 میلیون تن در سال در این مسیر محقق شود.
صفایی تصریح کرد: مسیر کریدور شمال- جنوب، ارزانترین، ایمنترین و کمهزینهترین مسیر برای ترانزیت کالا از شمال به جنوب است.
صفایی گفت: جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 290 میلیون تن کالا در شمال و جنوب کشور و همچنین فعالیت 400 فروند کشتی در این مسیر کریدوری و سایر مسیرها این تضمین را میدهد که ترانزیت از این مسیر با امنیت در تمامی مدهای حملونقلی جادهای، ریلی، بنادر انجام شود.