شناسهٔ خبر: 61089128 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وزیر کار: ۲۱۵ هزار میلیارد ‌از مطالبات معوق صندوق تامین اجتماعی و ‌بازنشستگی ‌پرداخت شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱،توانست ۲۱۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را پرداخت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، صولت مرتضوی امروز در نشست کارگروه اشتغال خراسان رضوی که در مشهد برگزار شد اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی سامانه‌ای را از سال گذشته آغاز کرده است که می‌توان با کمک آن افراد بیکار، جنسیت، نوع مهارت‌ها و دانش آنان و نیز محل سکونتشان را به طور کامل شناسایی کرد در گذشته براساس آمایش‌ها و سنجش‌هایی که صورت می‌گرفت، افراد بیکار به طور کامل شناسایی نمی‌شدند که با طراحی سامانه این نقیصه برطرف شده است.

وی افزود: دولت سیزدهم در زمینه اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی بسیار موفق عمل کرده است؛ براساس اسناد دهه 90که از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ارائه شده، نشان می‌دهد که ایران یک دهه با رشد منفی اقتصادی مواجه بوده که اشتغال، بیکاری، تراز تجاری، صادرات نفتی و غیرنفتی، شکاف طبقاتی و ضریب جینی موید این رشد منفی است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب که بخشی از صادرات نفتی کشور در دهه 90با چالش جدی مواجه بوده است ادامه داد: به دلایل مختلف نقطه آسیب کشور ما را شناسایی کرده بودند و رویکرد، تعامل با دو یا سه کشور غربی بود و در سال 1400 بودجه کشور ناترازی بسیار گسترده‌ای داشت به طوری که برای تامین مایحتاج عمومی و کالا‌های اساسی مردم 8 میلیارد دلار در پایه بودجه پیش بینی شده بود که در 5 ماهه اول هزینه شد.

مرتضوی گفت: در سال 1400 بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی منهای صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری، 420هزار میلیارد تومان بود و ناترازی صندوق‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 400هزار میلیارد تومان بود و برای نخستین بار در طول تاریخ ایران بودجه سال 1400نسبت به سال 1399، 116درصد در حوزه جاری افزایش یافت و منابعش را هم پیش بینی نکرده بودند.

وی افزود: به لطف خدا دولت از بحران عبور کرده و تمام مشکلات را پشت سر گذاشته است، ناترازی‌های بودجه سال 1400به جایی رسید که تا پایان سال جبران شد.در انتهای کار دولت دوازدهم، در رسانه‌ها بحث ابربدهکاران بانکی مطرح شد، اما یکی از این ابربدهکاران سازمان تامین اجتماعی بود که 85 هزار میلیارد تومان مازاد برداشت از بانک داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خارنشان کرد: دولت سیزدهم تا پایان سال 1401،توانست 215 هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را پرداخت کندو صادرات نفت را از 300 هزار بشکه به یک میلیون و 500هزار بشکه برساند.

مرتضوی خاطرنشان کرد:دولت سیزدهم 8 هزار مگاوات ناترازی تولید برق را در کشور جبران کرد و یک برنامه 5ساله برای جبران 24 هزار مگاوات ناترازی تولید برق را تدوین کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شده گفت: برخی نهاد‌ها مانند آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان اشتغال ایجادی خود را در سامانه رصد اشتغال ثبت نکرده اند اما سال 1401 یک میلیون و 360 هزار فرصت شغلی در سامانه رصد ثبت و به سه روش پیامکی، تلفنی و میدانی راستی آزمایی شد.

وی افزود:سال گذشته 400هزار نفر در بخش تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌ها در کشور بازنشسته شدند و به 185 هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت شده است از طرفی در سالهای 1400 و 1401 نزدیک به یک میلیون و 600هزار نفر بیمه اجباری شدند.

مرتضوی اظهارکرد: در سه ماهه اول سال جاری نسبت به آنچه باید در سامانه رصد اشتغال ثبت می‌شد؛ 28 درصد عقب هستیم و البته آمار خراسان رضوی در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری است.

انتهای پیام/282/.

نظر شما