شناسهٔ خبر: 61073994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ناآرامی‌های فرانسه | بازداشت 3200 نفر | مکرون: فشار پلیس در خیابان‌ها حفظ شود

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه سیاست تهدید و سرکوب معترضان به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس این کشور، خواستار حفظ سطح بالایی از فشار و تعهد در خیابان‌های فرانسه شد.

صاحب‌خبر -

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه سیاست تهدید و سرکوب معترضان به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس این کشور، خواستار حفظ سطح بالایی از فشار و تعهد در خیابان‌های فرانسه شد.

به نقل از تارنمای روزنامه «لو فیگارو»، امانوئل مکرون روز دوشنبه از ژرال درمنن وزیر کشور فرانسه خواسته است تا این حضور گسترده را تا تضمین بازگشت آرامش و آنچه که وی کاهش خشونت نامید، حفظ کند.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد: رئیس جمهوری از قوه مجریه می‌خواهد تا سطح بالایی از فشار و تعهد در میدان را با حضور گسترده [پلیس] حفظ کند تا بازگشت آرامش و نظم را تقویت کند.

وزیر کشور فرانسه درحالی امروز از نشانه‌های بازیابی نظم در این کشور سخن گفته است که شمار بازداشت‌های دیشب (یکشنبه شب) را ۱۵۷ نفر و آتش‌سوزی‌ها را ۳۵۲ مورد اعلام کرده و شب گذشته نیز از بسیج ۴۵ هزار نیروی پلیس و ژاندارم برای برقراری نظم در خیابان‌های این کشور خبر داده بود.

براساس آمارهای رسمی، از سه‌شنبه شب هفته گذشته تاکنون سه‌ هزار و ۲۰۰ نفر در جریان ناآرامی‌های فرانسه بازداشت شدند که میانگین سنی آنها ۱۷ سال اعلام شده است و دو سوم بازداشت‌شدگان فاقد سابقه جنایی بوده و برای پلیس شناخته شده نیستند.

فرانسه دیشب (یکشنبه) ششمین شب ناآرام خود را پس از قتل یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس پشت سر گذاشت. وسعت اعتراضات، تخریب گسترده اماکن و آسیب به اموال عمومی در کنار شمار قابل توجه بازداشت‌های هر شب این کشور و تحولات آن را در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داده است./ایرنا

فرانسه: تاکنون 3200 نفر را در جریان ناآرامی‌ها بازداشت کرده‌ایم

وزیر کشور فرانسه از بازداشت صد‌ها نوجوان در جریان ناآرامی‌های اخیر و استقرار صد ها پلیس و مامور امنیتی در سراسر این کشور خبر داد.

 «جرالد دارونین» وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که از هفته گذشته تاکنون، ۳۲۰۰ نفر در جریان ناآرامی‌های مربوط به قتل یک نوجوان در فرانسه بازداشت شده‌اند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» دارونین در بازدید از شهر «ریمز» گفت که میانگین سنی دستگیر شدگان ۱۷ سال و برخی از ۱۲ یا ۱۳ سال بودند.

در پی انتشار خبر قتل نوجوان ۱۷ ساله، معترضان خشمگین ساختمان‌ها و خودروهای دولتی را در حومه فرانسه به آتش کشیدند. از آن زمان به بعد، ناآرامی‌ها به سایر شهرها و مناطق فرانسه گسترش پیدا کرده است. «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، مرگ این پسر نوجوان را «غیرقابل توضیح و غیرقابل توجیه» توصیف کرده است.

اگرچه از میزان  شورش‌ها در فرانسه کمی کاسته شده، اما وزارت کشور بار دیگر ۴۵۰۰۰ پلیس و ژاندارم را در سراسر فرانسه مستقر کرده است.

اینک پلیس این کشور برای کنترل اوضاع و پایش مردم از پهپاد استفاده می‌کند. پلیس فرانسه اجازه استفاده از پهپاد در پاریس و بسیاری از شهرهای اطراف برای نظارت بر تظاهرات دریافت کرده است.

«الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه با تاکید بر اینکه دولت در روزهای اخیر سخت برای برقراری نظم در کشور تلاش کرده است، تاکید کرد که دولت تا برقراری نظم تلاش خواهد کرد.

ناآرامی‌ها در فرانسه واکنش‌های همسایگان این کشور را نیز دربرداشت به طوریکه «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفت که «با نگرانی» ناآرامی ها در فرانسه را دنبال می‌کند.

شولتز در مصاحبه با تلویزیون «ای آردی» آلمان گفت که در حالی که با نگرانی اوضاع را تعقیب می‌کند، مطمئن است که ماکرون با موفقیت اوضاع را آرام خواهد کرد. صدر اعظم آلمان گفت: «انتظار ندارم که فرانسه بی ثبات شود.»/فارس

نظر شما