شناسهٔ خبر: 61073368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

برگزاری نشست سران «شانگهای» به صورت مجازی

بیست و سومین نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای فردا 13 تیرماه به ریاست هند به صورت مجازی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

بیست و سومین نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای فردا، سه‌شنبه به صورت مجازی برپا می‌شود.

برای شرکت در این نشست که برای اولین بار تحت ریاست هند برگزار می‌شود، کشورهای ازبکستان، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و ایران دعوت شده‌اند.

بلاروس و مغلوستان در نشست فردا به عنوان کشورهای ناظر و ترکمنستان طبق سنت به عنوان کشور میهمان در این نشست مجازی شرکت می‌کند.

در این اجلاس همچنین روسای دو نهاد سازمان همکاری شانگهای - دبیرخانه و ساختار منطقه‌ای ضد تروریستی و همچنین رهبران 6 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای مانند سازمان ملل متحد، انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای مشترک منافع، سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اورآسیا و کنفرانس تعامل و اعتماسازی در آسیا حضور خواهند داشت.

در پایان این نشست اعلامیه دهلی تصویب و تصمیمات مهم دیگری که انتظار می‌رود به تامین امنیت منطقه‌ای، توسعه اقتصاد و تضمین مبادلات فرهنگی و بشردوستانه کمک می‌کنند، اتخاذ خواهند شد.

سازمان همکاری شانگهای یک ساختار بین‌المللی است که در سال 2001 تاسیس یافته و کشورهای ازبکستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، هند و پاکستان عضو آن هستند.

افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان کشورهای ناظر و ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا کشورهای شریک این سازمان هستند.

نشست قبلی سازمان همکاری شانگهای ماه سپتامبر سال 2022 در شهر سمرقند برگزار و در پایان آن یادداشت تعهد ایران در رابطه با الحاق آن به این سازمان امضا و همزمان روند عضویت بلاروس آغاز شد./فارس

نظر شما