به گزارش خبرگزاری آریا، شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امروز دومین میزگرد خبری تخصصی ما برگزار میشود، گفت: میزگرد اول ناظر بر حوزه شهرسازی برگزار شد و امروز پیرامون حوزه حمل و نقل گفتگو میکنیم. بزرگترین مشکل تهران ترافیک و سپس آلودگی هواست و پس از آن مردم از بد مسکنی و بی مسکنی ناراضی هستند.به دنبال کاهش تقاضای سفر با مناسبسازی، افزایش ارائه خدمات و برقیسازی حمل و نقل عمومی هستیم
هزینه در حوزه حمل و نقل را سرمایه گذاری میدانیم
زاکانی با اعلام اینکه امروز قدرالسهم حمل و نقل عمومی 34 درصد است و ما بقی ترددها خودروی شخصی است، افزود: ما در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی، کمبود ناوگان و فاصله معناداری از وضع مطلوب هستیم. در حوزه حمل و نقل هزینه را سرمایه گذاری میدانیم و امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و هدف گذاری ما این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری 70 درصد در حمل و نقل عمومی و 30 درصد در بخش خودروهای شخصی، جابجایی مردم را شاهد باشیم.
وی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم سطح میزان جابجایی را از طریق مناسب سازی و در دسترس قرار دادن خدمات از طریق هوشمندسازی کاهش دهیم، گفت: سعی میکنیم خدمات در دسترس شهروندان قرار بگیرد تا تردد کاهش پیدا کند.
زاکانی با بیان اینکه اقدام ما برای کاهش سفر، افزایش خدمت است تا بتوانیم شرایط خود را از 34 درصد سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری به 70 درصد برسانیم، افزود: بخش سوم سیاستهای ما برقی سازی و رفتن در مسیری است که حمل و نقل عمومی برقی داشته باشیم؛ بنابراین سیاست اول کاهش تقاضای سفر از طریق مناسب سازی، سیاست دوم افزایش ارائه خدمات از 34 به 70 درصد و سیاست سوم برقی سازی حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم از طریق این سه گام ترافیک شهر و آلودگی هوا را کاهش دهیم.
وی همچنین گفت: برای هر بخشی از حمل و نقل یک برنامه مدونی را طراحی کرده ایم که این برنامه در بخش مترو، اتوبوس، ون، مینی بوس، تاکسی، موتورسیکلت و دوچرخه بستهای را ایجاد میکند تا بتوانیم خاستگاه خود را به بهترین شکل داشته باشیم.
شهردار تهران با پرداختن به سه راهبرد کلی افزود: امیدواریم با این سه راهبرد نظم و ساماندهی شهر را بر مدار حمل و نقل عمومی داشته باشیم و بتوانیم گرههای بزرگ مثل ترافیک و آلودگی هوا را باز کنیم.
شهردار تهران در ادامه گفت: در هر بخشی یک برنامه ریزی دقیق داریم که نخستین مورد آن توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان مورد نیاز است. 7 خط مترو را تحویل گرفتیم که در این 7 خط 253 کیلومتر خطوط به اضافه حدود 140 ایستگاه تحویل ما شد. اولویت را به 7 خط موجود دادیم، اما تهران 11 خط طراحی شده دارد که 7 خط آن که شروع شده هم تکمیل نشده است. مطالعات نشان میدهد که اگر 7 خط تکمیل شود 60 درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا میکند.
در دوره ششم مدیریت شهری هر 2 ماه تقریبا یک ایستگاه مترو افتتاح شده است
زاکانی گفت: 22 ماه و یک روز از خدمتگزاری ما در شهرداری میگذرد و توفیق داریم که 14 کیلومتر خطوط مترو و 10 ایستگاه را افزایش دادیم. امسال نیز 22 کیلومتر خط متروی جدید داریم و خطوط 4 و 6 و 7 را کامل میکنیم. 13 ایستگاه دیگر نیز امسال افتتاح میکنیم که البته یک مورد آن افتتاح شده است.
7 خط مترو امسال تکمیل میشود
شهردار تهران افزود: علاوه بر این امسال خط پرند در حومه نیز به طول 20 کیلومتر افتتاح میشود. از 270 کیلومتر خط مترو، 22 کیلومتر در داخل و 20 کیلومتر در خارج به آن اضافه میشود، به اضافه 13 ایستگاه که یک مورد آن افتتاح شده است و امسال پایان این 7 خط را اعلام میکنیم.
نظر شما