شناسهٔ خبر: 61056962 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

نما بررسی كرد:

شل پزی نتیجه كاهش سهمیه های نانوایی های متخلف

زمانی كه از سهمیه آرد نانوایی های متخلف كم شود درنتیجه ما شاهد پدیده ای به نام شل پزی خواهیم بود، یعنی نانوایان برای اینكه همین مقدار كم آرد را بتوانند بپزند و در اختیار مردم بگذارند، شروع به آهسته پزی نان می كنند و نتیجه‌ این موضوع، صف های شلوغ مردم برای خرید نان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نما ، موضوع تولید و عرضه «نان» و قیمت آن، از جمله مواردی هستند که همواره جزو دغدغه‌های مردم و اخبار رسانه‌های محلی و کشوری قرار داشته و دارد.
به همین دلیل دولت پس از بررسی شرایط و اخذ نظر مجلس شورای اسلامی و همچنین فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز، از بهار سال ۱۴۰۱، اجرای طرح هوشمندسازی و اصلاح نظام پرداخت یارانه آرد و نان را آغاز کرد که به گفته متولیان و مجریان این طرح در آن برهه زمانی، بنا بود عادلانه شدن توزیع یارانه نان، ارتقاء کیفیت، پایین آمدن میزان اسراف و جلوگیری از قاچاق آرد به خارج از کشور، از جمله ثمرات ارزشمند این طرح باشد.
اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان، از مردادماه سال ۱۴۰۱، قطعی و به صورت آزمایشی در برخی از استان‌های کشور اجرایی شد، این طرح یکی از اقدامات دولت در راستای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، با هدف اصلاح اقتصادی و جلوگیری از رانت و فساد ناشی از پرداخت غیرهدفمند یارانه، محسوب می شد که در گام نخست این طرح، شاهد حذف یارانه آرد نان‌های فانتزی و نیمه‌حجیم بودیم.
براساس ارزیابی ها، این طرح در مرحله اول، با مشکلات زیادی مواجه بوده است که باید برای اجرای بهتر طرح هوشمندسازی یارانه نان نسبت به رفع آنها اقدامات اساسی صورت می گرفت چراکه پرداخت یارانه در حوزه‌های مختلف، از ابتدای اســتقرار نظام جمهوری اســلامی ایران تاکنون یکی از مصادیق حمایت از معیشت مردم به‌ویژه قشر کم‌درآمد جامعه به ‌شمار می‌رود.
اما یکسال بعد یعنی در بهار ۱۴۰۲، شرایط مطابق پیش بینی طراحان پروژه اصلاح نظام پرداخت یارانه نان، پیش نرفت تا جایی که این روزها نان و تامین آسان آن، به یکی از دغدغه‌های مهم مردم تبدیل شده است.
در این باره بهروز محبی نجم آبادی عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با نما، می گوید: متاسفانه در قضیه آرد و نان، ما انحرافات بسیار گسترده ای در این زمینه داریم و مسئله آرد و نان یک معضل جدی محسوب می شود که بنده چندین بار در این باره تذکر شفاهی و کتبی داده ام.
وی بیان کرد: درحال حاضر قیمت هر کیسه آرد که در اختیار نانوا قرار می گیرد کمتر از ۵۰ هزار تومان است که متاسفانه همین کیسه آرد در بازار آزاد به قیمت بالای ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد، در این زمینه انحرافات جدی وجود دارد که نهاد های مربوطه، این انحرافات را به توسط سیستم متوجه میشوند و به همان میزان انحرافاتی که در این زمینه صورت گرفته است از سهمیه آرد آن نانوایان کم می کنند که این کم کردن سهمیه آرد آنها، مشکلات را به دوش مردم انداخته است.
عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: زمانی که از سهمیه آرد نانوایی های متخلف کم شود درنتیجه ما شاهد پدیده ای به نام شل پزی خواهیم بود، یعنی نانوایان برای اینکه همین مقدار کم آرد را بتوانند بپزند و در اختیار مردم بگذارند، شروع به آهسته پزی نان می کنند و نتیجه‌ این موضوع، صف های شلوغ مردم برای خرید نان شده است.
محبی در انتها بیان کرد: ما با معاونت وزیر کشور و همکاران دیگر در این حوزه، صحبت کرده ایم و قرار است که در این راستا، یکسری بررسی های جدی صورت گیرد و برخوردی مناسب انجام گیرد تا دیگر شاهد مسائلی این چنینی در کشور نباشیم.

نظر شما