شناسهٔ خبر: 61037894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اعتراض‌های جهانی جواب داد

سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه قرآن‌سوزی در سوئد موضع گرفتند

صاحب‌خبر -
 
سرویس خارجی-
اعتراض‌های هماهنگ جهان اسلام علیه قرآن‌سوزی در سوئد آن هم همزمان با اعلام دولت این کشورِ «بدنام و اسلام‌ستیز» برای رسمیت دادن به اهانت به دین مبین اسلام، جواب داد و پس از عقب‌نشینی سوئد، اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز مجبور شدند، علیه این اقدامات موضع بگیرند.
 چنان‌که در اخبار این روزها خواندید، یک سوئدیِ عراقی‌الاصل عقده‌ای به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن مجید را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. وی پس از آن که پلیس این کشور مجوزی برای برگزاری تظاهرات ضداسلامی صادر کرد، این جنایت را مرتکب شد تا احتمالا دیده شود! این فردِ سودا زده که در منطقه «قره‌قوش» واقع در «بخدیدا» در استان نینوا متولد شده و خود را «متفکر عرب» هم معرفی می‌کند! عصر روز چهارشنبه تحت حمایت مقامات سوئدی و برابر چشمان حدود ۲۰۰ مسلمان دست به این اقدام خشن در استکهلم زد. این اقدام انجام شد تا بار دیگر «آزادیِ بیان» به مسلخِ «نفرت‌پراکنی» و «توهین» قربانی شود. این اقدام، مسلمانان در سراسر جهان را به خروش درآورد و از ایران و عراق تا برخی از کشورهای اروپایی مسلمانان اعتراضاتی را برپا کردند و کار در برخی کشورها به احضار یا اخراج سفیر این کشور کشیده شد.
 در پی هتک حرمت قرآن و توهین به مقدسات مسلمانان در سوئد، آن هم با مجوز رسمی این کشور، موجی از اعتراضات در سراسر جهان علیه این اقدام غیراخلاقی و خشن به راه افتاده است. در یکی از این واکنش‌ها، مرجع عالی‌قدر شیعیان، آیت‌الله «سید علی سیستانی»، نیز در اعتراض به این اقدام نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت و این اقدام را محکوم کرد و نوشت که چنین اقداماتی نمی‌تواند مصداق آزادی بیان باشد. آن‌طور که ایسنا نوشته است، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، پیام مرجعیت عالی شیعیان را درباره سوزاندن قرآن کریم در استکهلم دریافت کرده و پاسخ آن را خواهد داد. «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، «فواد حسین»، وزیر خارجه عراق روز جمعه تماسی تلفنی از سوی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل دریافت کرد و در آن توهین به قرآن کریم بررسی شد. گوترش در این تماس تلفنی گفته است، این حادثه و واکنش‌های عراق و جهان اسلام را پیگیری کرده است و این عمل شنیع را محکوم کرد. وی تاکید کرد، باید با پدیده اسلام‌هراسی مقابله شود و افزود: «پیام سید علی سیستانی، مرجع عالی شیعه را دریافت کردم، از تلاش‌های ایشان سپاسگزارم و پاسخ پیامش را خواهم داد.» در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است، در پایان این گفت‌وگو فواد حسین از دبیرکل سازمان ملل بابت موضعش و توجه فراوانش به پیام آیت‌الله سیستانی قدردانی و تاکید کرد، همه برای برقراری امنیت، صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز و مبارزه با افکار افراطی تلاش می‌کنند. در واکنشی دیگر، آن‌طور که خبرگزاری صدا و سیما از شبکه تلویزیونی الجزیره نقل کرده است، اتحادیه اروپا تأکید کرده است: «سوزاندن قرآن کریم یا دیگر کتاب‌های مقدس، «اهانت‌آمیز، غیرمحترمانه و آشکارا تحریک‌آمیز» است.» این اتحادیه افزوده است: «مظاهر نژاد‌پرستی و نفرت از بیگانگان و هر گونه تعصب هیچ جایی در اروپا ندارد.» اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرده است: «بسیار باعث تأسف است که این اقدام همزمان با جشن مسلمانان در روز عید قربان انجام گرفت.» اتحادیه اروپا با ابراز تأسف از این همزمانی، تصریح کرد که به دفاع از آزادی مذهب، عقیده و آزادی بیان در خارج و داخل از این بلوک، ادامه می‌دهد. این اتحادیه آورده است: «اکنون زمان آن است که برای درک و احترام متقابل و جلوگیری از تشدید بیشتر در کنار هم باشیم.»
گفتنی است، این اولین حادثه از این دست در سوئد نیست؛ جایی که بیش از ۶۰۰ هزار مسلمان در آن زندگی می‌کنند. در ۲۱ ژانویه همین سال میلادی (۱ بهمن ۱۴۰۱)، «راسموس پالودان»، رهبر حزب دانمارکیِ راست افراطی یک نسخه از قرآن را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم، تحت حفاظت پلیس سوزاند. اما گویا این بار واکنش‌ها از دفعه پیش سنگین‌تر بوده است. باری، امروزه «آزادی بیان» بهانه‌ای شده که سیاستمداران و گروه‌های نژادپرست در کشورهای اروپایی از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند به مهاجران و مسلمانان حمله کنند و هر چه می‌خواهند بکنند و بگویند و روشن است که این فقط یک بازی سیاسی است. باید توجه داشت که دولت کنونی سوئد کمابیش بر حمایت‌های حزب راست افراطی تکیه دارد؛ در حالی که تا چندی پیش، فعالیت این حزبِ پوپولیستی به دلیل ارتباط با «نئونازی‌ها» از نظر سیاسی ممنوع بود؛ اما چه می‌شود که حالا به دومین حزب بزرگ سوئد و بخشی از جریان راست‌گرای حاکم تبدیل شده است!

 

نظر شما