شناسهٔ خبر: 61018433 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

کشورهای اسلامی به صورت متحد سوزاندن قرآن در سوئد را محکوم کردند / توهین به مقدسات آزادی بیان نیست - ادیان نیوز

مقامات کشورهای اسلامی مختلف از جمله کشورهای اسلامی خاورمیانه در موضعی واحد بی احترامی به قرآن کریم در استکهلم، پایتخت سوئد، را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “الجزیره” مردی عراقی الاصل و سی و هفت ساله به نام “سلوان ممیکا” که شش سال پیش از عراق به سوئد گریخته بود، در اقدامی توهین آمیز روز پنج شنبه هفته جاری و همزمان با عید سعید قربان، در مرکز استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، صفحاتی از قرآن را پاره کرد و آتش زد. هم‌زمان دوست او که در کنارش بود، با بلندگو صحبت می‌کرد و فیلم می‌گرفت.

این گستاخی که با تأیید و حمایت دولت سوئد انجام شد خشم جهان اسلام را برانگیخت و کشورهای اسلامی در موضعی مشترک بی احرامی به قرآن را محکوم کردند.

ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران بی احترامی به قرآن را “تحریک آمیز، نسنجیده و غیر قابل قبول” خواند.

ناصر کنعانی گفت:”مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران نمی توانند چنین اهانت هایی را تحمل کنند و  به شدت آن را محکوم می کنند.”

وی افزود دولت سوئد می بایست به صورت جدی در این مورد احساس مسئولیت کند، پاسخگو باشد و از تکرار توهین به مقدسات جلوگیری نماید.

وزارت خارجه ایران همچنین با فراخواندن کاردار سوئد در تهران توهین به قرآن به عنوان مقدس ترین مقدسات مسلمانان را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ایران تاکید شده بی احترامی به قرآن آن هم در ایام برگزاری مراسم حج بدون شک سبب گسترش خشونت و نفرت شده و اصول آزادی بیان را خدشه دار می سازد.

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، دولت سوئد را به دلیل حادثه بی احترامی به قرآن سرزنش کرد و گفت آنکارا هیچگاه در برابر سیاست تحریک و تهدید سرخم نمی کند.

وی افزود:” به مردم یاغی و مغرور غرب خواهیم آموخت توهین به ارزش های مقدس مسلمانان آزادی بیان نیست.”

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، نیز یک روز قبل بی احترامی به قرآن را نفرت انگیز خوانده بود.

وی در تویتی نوشته بود وقوع رویدادهای ضد اسلامی تحت نام آزادی بیان غیرقابل قبول است و چشم بستن به چنین اعمال بی رحمانه ای نوعی همدستی به حساب می آید.

اردوغان از سویی هم خطاب به رهبران سوئد تاکید کرد اگر به اعتقادات دینی جمهوری ترکیه و مسلمانان احترام نگذارند، ترکیه از عضویت سوئد در ناتو حمایت نمی کند.

مراکش

مراکش در اقدامی بالاتر از محکومیت صرف، سفیر خود در سوئد را تا زمانی نامعلوم فراخواند.

مراکش همچنین کاردار سوئد در رباط را فراخواند و با الفاظی شدید سوزاندن قرآن را محکوم و رد کرد.

ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا سوزاندن قرآن در استکهلم را محکوم اما تاکید نمود صدور مجوز برای تظاهرات در راستای آزادی بیان صورت گرفته است.

مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت:”معتقدیم برگزاری تظاهرات، جوی از ترس و رعب را ایجاد کرده که بر توانایی مسلمانان و پیروان دیگر اقلیت های مذهبی در انجام آزادانه اعمال دینی شان در سوئد تاثیر منفی گذاشته و حق آزادی دینی آنها را زیر سوال برده است.”

وی افزود صدور مجوز برای برپایی تظاهرات در راستای آزادی بیان صورت گرفته و اهداف مغرضانه آن را تایید نکرده است.

ودان پاتل، از دیگر سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، بی احترامی به قرآن را محکوم کرد اما از ترکیه خواست از عضویت سوئد در ناتو حمایت کند.

وی افزود:”سوزاندن متون مذهبی بی احترامی و آسیب رسان است و هرآنچه ممکن است قانونی باشد لزوما به معنای درستی آن نیست. آمریکا از مجارستان و ترکیه می خواهد بدون تاخیر پروتکل عضویت سوئد در ناتو را امضاء کنند.”

عربستان سعودی

وزارت امور خارجه عربستان نیز سوزاندن قرآن در سوئد را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است:”این اعمال نفرت انگیز و تکراری با هیچ توجیهی قابل پذیرش نیست.”

مصر

مقامات مصری نیز اقدام مومیکا در سوزاندن قرآن کریم به ویژه در روز  عید قربان را شرم آور خواند.

وزارت امور خارجه مصر همچنین نسبت به “تکرار قرآن سوزی در اروپا” ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است:”مصر نسبت به تکرار حادثه قرآن سوزی، حادثه اخیر که اسلام هراسی را تشدید نمود و همچنین توهین به ادیان در برخی کشورهای اروپایی عمیقا احساس نگرانی کرده و تمام اعمال و اقدامات ناشایست که بر اعتقادات دینی مسلمانان تاثیر می گذارد را رد می کند.”

عراق

عراق نیز در ارتباط با بی احترامی به قرآن سفیر سوئد در بغداد را فراخواند.

در بیانیه دولت عراق آمده است:”این اقدامات غیرمسئولانه که در تضاد مستقیم با احترام به تنوع اعتقادی دیگران صورت می گیرد به طور قطع محکوم است.”

عراق اقدام اخیر سوزاندن قرآن در سوئد را  اقدامی نژادپرستانه و غیرمسئولانه توصیف کرد و تاکید نمود تکرار سوزاندن قرآن توسط افرادی با ذهنیت افراط گرایی و بیمار محکوم است.

دولت عراق افزود:”آنها(اقدامات ضد دینی) نه تنها خشونت آفرین که نفرت انگیز است.”

از سویی هم صدها عراقی خشمگین وابسته به مقتدی صدر، رهبر با نفوذ شیعیان در عراق، روز پنج شنبه به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند.

اردن

اردن نیز با فراخواندن سفیر سوئد در “امان” مراتب خشم خود نسبت به بی احترامی به قرآن در سوئد را اعلام نمود.

وزارت امور خارجه اردن تاکید کرد سوزاندن قرآن در سوئد یک عمل نژادپرستانه و تحریک آمیز است.

در بیانیه این وزارت آمده است:”بی احترامی اخیر به قرآن کریم در سوئد یک عمل نفرت برانگیز خطرناک، نمونه بارز اسلام هراسی و خشونت آفرین است. توهین به ادیان هرگز نمی تواند آزادی بیان محسوب شود.”

اردن با رد افراط گرایی مبارزه با آن را یک مسئولیت جمعی دانست.

کویت

وزارت امور خارجه کویت هم بی احترامی به قرآن را اقدامی خطرناک و تحریک آمیز دانست که احساسات مسلمانان در دنیا را جریحه دار کرده است.

کویت از جامعه بین الملل و دولت ها خواست برای مبارزه با احساسات نفرت انگیز، افراط گرایانه و عدم تحمل پذیری تنوع دینی اقدامات فوری روی دست گیرد.

یمن

دولت یمن نیز اقدام از روی عمد یک فرد در خدشه دار ساختن احساسات مسلمانان در سراسر دنیا از طریق توهین به قرآن آن هم در روز عید قربان را عملی تندروانه خواند.

یمن از سویی هم خواهان پایان دادن به تکرار اقدامات سوء استفاده گرایانه که از فرهنگ تنفر سرچشمه می گیرد، شد.

سوریه

دولت سوریه نیز بی احترامی به قرآن از سوی یک فرد افراط گرا در یکی از مقدس ترین روزها برای مسلمانان و نیز صدور مجوز از سوی دولت سوئد برای این اقدام را محکوم کرد.

فلسطین

وزارت خارجه فلسطین نیز سوزاندن قرآن را یک حمله آشکار به حقوق بشر، ارزش های تحمل پذیری، پذیرش دیگران، دموکراسی و زندگی مسالمت آمیز در بین پیروان ادیان مختلف دانست.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی نیز سفیر سوئد را فراخواند و مراتب اعتراض خود نسبت به سوزاندن قرآن کریم را بیان داشت.

قطر

قطر صدور مجوز برای برگزاری تضاهراتی که در آن قرآن سوزانده شد از سوی مقامات سوئدی را محکوم کرد و آن را عملی زشت عنوان نمود.

وزیر امور خارجه قطر گفت:”وزارت خارجه قطر هشدار می دهد اجازه دادن به تکرار بی احترامی به قرآن تحت نام آزادی بیان سبب تقویت خشونت و نفرت می گردد و به زندگی مسالمت آمیز آسیب زده به نوعی استانداردهای دوگانه نفرت انگیز را نشان می دهد.”

باید گفت بی احترامی به قرآن و سوزاندن صفحات کتاب مقدس مسلمانان در برخی از کشورهای اروپایی به ویژه سوئد یک اقدام تازه نیست.

این اقدامات اسلام هراسانه در حالی صورت می گیرد که براساس نظرسنجی های رسمی انجام شده توسط برخی موسسات اروپایی اسلام گرایی در اروپا روبه افزایش است.

خبر اصلی را اینجا (+) بخوانید.

نظر شما