شناسهٔ خبر: 60990583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وال استریت ژورنال: طرح پریگوژین بازداشت وزیر دفاع و فرمانده ارتش روسیه به هنگام بازدید از مرزها بود

صاحب‌خبر -

شفقنا-روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرد: طرح و برنامه «ایگنی پریگوژین»، رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر دستگیری فرماندهان ارتش و در راس آنها، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه بوده است اما دستگاه اطلاعاتی این کشور خیلی زود به این طرح پی برد لذا پریگوژین زودتر از ساعت صفر نیروهای خود را به حرکت درآورد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، وال استریت ژورنال افزود: آغاز زودهنگام این کودتا از جمله عوامل ناکامی آن طی ساعات نخستین و عقب‌نشینی پریگوژین از مسیر مسکو با میانجیگری بلاروس بوده است.

به نوشته این روزنامه امریکایی، پریگوژین قصد داشت رقیب سرسخت خود، وزیر دفاع را به همراه «والری گراسیموف»، فرمانده نیروهای ارتش در سفری که این دو نفر قصد داشتند به جبهه جنوبی با اوکراین انجام دهند، دستگیر کند، اما سرویس امنیت فدرال روسیه ( FSB) دو روز پیش از اجرای آن از این توطئه مطلع شد.

در همین رابطه، این روزنامه به نقل از سخنان ژنرال ویکتور زولوتوف فرمانده گارد ملی روسیه (یک نیروی محلی که مستقیماً به رئیس جمهور روسیه گزارش می‌دهد) تاکید کرد: ما در گارد ملی مقاصد پریگوژین قبل از شروع توطئه آگاه بودیم.

ژنرال ویکتور زولوتوف روز گذشته به رسانه‌های رسمی روسیه گفت: «اطلاعاتی از اردوگاه پریگوژین به دست ما رسید که گروه واگنر شورش خود را در 22 تا 25 ژوئن آغاز خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، سازمان‌های اطلاعاتی غربی نیز  از طریق رهگیری و شنود تماس‌ها  و تصاویر ماهواره‌ای زودتر به طرح و نقشه‌ پریگوژین پی برده بودند.

مسئولان غربی در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال تصریح کردند: طرح اصلی فرصت خوبی برای موفقیت داشت اما درز اطلاعات آن به بیرون منجر به ناکام ماندن آن شد و پریگوژین را واداشت تا هر چه سریعتر طرحی جایگزین پیاده کند.

بر اساس اطلاعات وال استریت ژورنال، پریگوژین در توطئه کودتای خود، روی پیوستن بخشی از نیروهای مسلح روسیه به این شورش حساب باز کرده بود. آماده‌سازی واگنر شامل ذخیره مقادیر زیادی مهمات، سوخت و تجهیزات از جمله تانک، خودروهای زرهی و پدافند هوایی پیشرفته چند روز قبل از حمله بوده است.

اما پس از اطلاع پریگوژین از لو رفتن اطلاعات این طرح، وی مجبور شد سریعا وارد عمل شده و روستوف، مقر اصلی فرماندهی تهاجم به اوکراین را تصرف کند.اما سهولت تسلط نیروهای واگنر بر این شهر یک میلیون نفری، که شامل یک فرودگاه نظامی بزرگ است، نشان می‌دهد که برخی از فرماندهان نیروهای نظامی ممکن است بخشی از این توطئه باشند.

این مسئولان اطلاعاتی غربی اظهار داشتند: پریگوژین قصد خود را برای افسران ارشد نظامی و احتمالاً «سرگئی سوروویکین» فرمانده نیروی هوافضای روسیه فاش کرده است اما «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، گزارش‌های مربوط به سوروکووین را که قبلاً توسط نیویورک تایمز منتشر شده بود، تکذیب کرد و اینکه سوروکووین تنها کسی بود که در میان فرماندهان ارتش حمله به شبه‌نظامیان واگنر را آغاز کرد.

بهگفته منابع اطلاعاتی غربی، پس از اینکه پریگوژین بدون مقاومت کنترل مقر فرماندهی روستوف را به دست گرفت، شروع به تقسیم نیروهای خود کرد و به چند هزار نفر از آنها دستور داد تا در حالی که خود شورش را از پناهگاه امن در آنجا رهبری می‌کرد، به سمت مسکو حرکت کنند به این امید که نیروهای نظامی هم به او ملحق شوند و اگر مداخله رئیس جمهور بلاروس نبود، توطئه کودتا می‌توانست به یک رویارویی نظامی در قلب مسکو ختم شود.

بر اساس برآوردهای منابع اطلاعاتی غربی، «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس، علاقه مند به استقرار دائمی نیروهای واگنر در بلاروس است، زیرا این امر تضمینی برای امنیت شخصی وی خواهد بود.

متن این گزارش در وال استریت ژورنال

نظر شما