شناسهٔ خبر: 60985226 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

صدور مجوز قرآن‌سوزی در سوئد از سوی پلیس

پلیس سوئد از صدور مجوز برگزاری یک تجمع برای سوزاندن قرآن کریم در آغاز تعطیلات عید قربان و در برابر مسجد استکهلم خبرداد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، پلیس سوئد با صدور مجوز کتبی مبنی بر سوزاندن قرآن کریم در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان، گفت که خطرات امنیتی مرتبط با آتش‌سوزی ماهیتی ندارند که بر اساس قوانین فعلی، تصمیم برای رد درخواست را توجیه کنند.»
 
چراغ سبز قرآن‌سوزی دو هفته پس از آن روشن شد که دادگاه استیناف سوئد تصمیم پلیس را که مبنی بر عدم صدور مجوز برای دو تجمع قرآن‌سوزی در استکهلم بود، رد کرد.
 
پلیس در آن زمان در درخواست خود به نگرانی‌های امنیتی اشاره کرده بود، چرا که پس از آتش زدن کتاب مقدس مسلمانان در خارج از سفارت ترکیه در ماه ژانویه که منجر به اعتراضات گسترده شد ودرخواست برای تحریم کالاهای سوئدی و توقف درخواست عضویت سوئد در ناتو افزایش یافت.
 
پس از آن پلیس دو درخواست بعدی برای تجمع مربوط به سوزاندن قرآن را ممنوع کرد. این تجمعات شامل یک تجمع فردی و تجمع دیگری توسط یک سازمان در ماه فوریه بود.
 
دادگاه تجدیدنظر در اواسط ژوئن حکم داد که پلیس در ممنوعیت این موارد اشتباه کرده و گفت: «مشکلات نظم و امنیت» که پلیس به آن اشاره کرده، پیامد کافی ندارد که درخواست رد شود.
 
درخواست تجمع امروز (چهارشنبه) توسط همان فردی که درخواست قبلی او رد شده بود، مطرح شد.
 
«سلوان مومیکا»، 37 ساله، در این نامه نوشت: «من می‌خواهم در مقابل مسجد بزرگ استکهلم نظرم را در مورد قرآن بیان کنم... می‌خواهم قرآن را پاره کنم و آن را بسوزانم.»

پلیس اعلام کرد که نیروهای کمکی را از سراسر کشور برای حفظ نظم فراخوانده است. خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز گفت که چند ماشین پلیس از قبل در نزدیکی مسجد پارک شده بودند.
 
سیاستمداران سوئدی از قرآن‌سوزی انتقاد کرده، اما قاطعانه از حق آزادی بیان نیز دفاع کرده‌اند.
 
کشورهای اسلامی بارها به این اقدام سوئد اعتراض کرده‌اند و احتمالا این اقدام موجب تیره‌تر شدن روابط این کشور با ترکیه خواهد شد. ترکیه باید عضویت سوئد در ناتو را تائید کند.
 

نظر شما