شناسهٔ خبر: 60976146 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

چگونه از بورس کالا، شمش طلا بخریم؟

علی کریمی

گواهی سپرده کالایی شمش طلا از اوراق بهادار قابل معامله در بورس کالا است. این اوراق برای اولین بار از اسفند ۱۴۰۱ در این بازار عرضه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز، خرید شمش طلا در بورس کالای ایران در حال حاضر از دو طریق انجام می‌شود. متقاضیان در حال حاضر می‌توانند از طریق شبکه کارگزاری و به صورت تلفنی نسبت به خرید شمش‌طلا از بازار گواهی سپرده کالایی اقدام کنند.

با این وجود گفته می‌شود به‌زودی و با تکمیل زیرساخت های لازم برای انجام معاملات آنلاین، مشتریان امکان ثبت سفارش را در بستر الکترونیک و به صورت برخط خواهند داشت.

به منظور ثبت سفارش و نیز انجام معامله شمش طلا در قالب گواهی سپرده کالایی، لازم است مشتریان و معامله گران مراحل زیر را طی کنند.

معاملاتی گواهی سپرده شمش از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده معاف است. همچنین هر فرد در مجموع امکان خرید ۵۰۰ هزار گواهی سپرده شمش طلا معادل ۵۰ کیلوگرم از این کالا را دارد.

 کارمزد خرید یا فروش گواهی سپرده شمش طلا با ضریب ۰.۰۰۲۴ در نظر گرفته شده است. مالک گواهی سپرده شمش طلا می تواند یک روز پس از انجام معامله دو کار را انجام دهد:

در صورت فروش گواهی سپرده شمش طلا توسط دارنده اوراق هزینه انبارداری به این صورت محاسبه می‌شود. هزینه انبارداری از زمان صدور و یا انتقال مالکیت آن به نام وی محاسبه می شود. این مبلغ از وجه معامله کسر و به انباردار پرداخت می شود.

در صورت تقاضای فرد برای تحویل شمش تحت مالکیت وی نیز این هزینه از دفتر دارایی وی کسر شده و پس از آن امکان خروج نهایی کالا از انبار فراهم می گردد.

چنانچه مشتری قصد برداشت وجه از دفتر دارایی خود را داشته باشد، باید درخواست خود را به کارگزار ارایه نماید. در انتهای هر جلسه معاملاتی بورس درخواست های برگشت وجه را بررسی کرده و پس از تایید، کارگزار می تواند وجه موردنظر را به حساب بانکی مشتری انتقال دهد.

شناسه : 347650
لینک کوتاه : https://jahansanatnews.ir/?p=347650

نظر شما