شناسهٔ خبر: 60972482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ژنرال صهیونیست: سفر نتانیاهو به چین یک اشتباه راهبردی است

رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گفت: سفر نتانیاهو به چین یک خطای راهبردی است که به منافع اسرائیل آسیب می زند.

صاحب‌خبر -

رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گفت: سفر نتانیاهو به چین یک خطای راهبردی است که به منافع اسرائیل آسیب می زند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما» عاموس یادلین روز سه شنبه اضافه کرد: بنیامین نتانیاهو در این سفر به دنبال تقلید میانجیگری چین میان ایران و عربستان است، بطوری که ریاض با این توافق نشان می داد که با دور شدن آمریکا از خاورمیانه، گزینه های دیپلماتیک دیگری نیز دارد.

وی افزود: این اقدام نتانیاهو نه تنها دستاوردی برای اسرائیل ندارد بلکه به منافع آن آسیب می زند زیرا شخصی در جایگاه نخست وزیر فکر کرده است که با سفر به چین مانند محمد بن سلمان می تواند بایدن را ناراحت و ثابت کند که اسرائیل گزینه راهبردی دیگری نیز دارد و این یک اشتباه بزرگ است زیرا او اهمیت رقابت های منطقه ای و بین المللی را در قرن ۲۱ نمی داند.

یادلین گفت: عربستان برعکس اسرائیل سالانه میلیاردها دولار کمک های نظامی از آمریکا دریافت نمی کند و متکی به وتو آمریکا در شورای امنیت نیست و سامانه های پیشرفته نظامی آمریکایی در اختیار ندارد.

این ژنرال صهیونیست تصریح کرد: اسرائیل برای پیشبرد اهداف راهبردی خود از جمله جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و وادار کردن ریاض به عادی سازی روابط با تل آویو به دولت بایدن نیاز دارد و از سوی دیگر چین پشتیبان قدیمی فلسطینی هاست و همپیمان راهبردی ایران است و همواره در شورای امنیت برضد اسرائیل رای می دهد.

یادلین افزود: چین نمی تواند برای اسرائیل از نظر همکاری امنیتی و راهبردی جایگزین آمریکا شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز سه شنبه خود در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پکن در ماه آینده میلادی(ژوئیه) بدون تکذیب یا تایید این موضوع گفت: اطلاعاتی برای ارائه در این خصوص ندارم./ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما