شناسهٔ خبر: 60972231 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با ‌اشاره به شلیک موشک از کرانه باختری

یدیعوت آحارونوت: در آستانه عصر جدیدی از جنگ با فلسطینی‌ها هستیم

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
سرویس خارجی-
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی با‌اشاره به شلیک موشک از سوی مقاومت فلسطین از کرانه باختری که اقدامی کم‌سابقه بود، نوشت که افزایش شمار گردان‌های ارتش رژیم ‌اشغالگر در کرانه باختری، نشان می‌دهد در آستانه عصر جدیدی از درگیری‌ها هستیم.
در شرایطی که صهیونیست‌ها مدعی محاصره و کنترل کرانه باختری هستند، اما فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری هر روز به تسلیحات بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند و هر از گاهی صهیونیست‌ها را غافلگیر می‌کنند. روز دوشنبه نیز رسانه‌های صهیونیستی از شلیک ۲ راکت از شهر جنین در شمال کرانه باختری به سمت یکی از شهرک‌های صهیونیستی مجاور خبر دادند. گفته شده است، راکت شلیک شده از نوع «قسام-۱» بوده که در چند متری «دیوار حایل» در کرانه باختری به زمین اصابت کرده است. در نوشته‌ای که در کنار پرتابگر این راکت قرار داده شده، نوشته شده است: «آنچه در راه است، بزرگ‌تر است. کرانه باختری سپر قدس است.»
ارتش رژیم آپارتاید اسرائیل در پی اقدام اخیر و کم‌سابقه مقاومت در جنین مبنی بر شلیک راکت به سمت مناطق صهیونیستی درصدد تشدید حملات خود به این منطقه به ویژه شمال کرانه باختری است. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی اعلام کرد که نشانه‌هایی قوی از یک عملیات نظامی قریب‌الوقوع و محدود توسط ارتش رژیم صهیونیستی در شمال کرانه باختری وجود دارد. این روزنامه در گزارش تحلیلی خود نوشت: «پرتاب موشک از جِنین به سمت اسرائیل در روز دوشنبه و استقرار دو گردان اضافی ارتش در کرانه باختری در روز یکشنبه، همگی نشان می‌دهند که اقدام نظامی قریب‌الوقوعی وجود دارد.» آن‌طور که فارس از یدیعوت آحارونوت نقل کرده است«رویدادهایی همچون حمله راکتی اسرائیل با هدف قرار دادن افراد مسلح و ترور با پهپاد، علاوه‌بر شلیک موشک از جِنین، نشان می‌دهد که ما در آستانه عصر جدیدی از درگیری‌ها در کرانه باختری قرار داریم.»
علی‌رغم مخالفت «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و مقامات ارشد ارتش با انجام عملیات نظامی در هفته گذشته، یدیعوت آحارونوت گزارش داد: «تحولات اخیر نشان می‌دهد که امکان درگیری نظامی افزایش یافته و تقویت نیروهای نظامی اسرائیل در کرانه باختری نیز نشانه دیگری از آن است.» در ادامه گزارش این روزنامه صهیونیستی آمده است: «رزمندگان مقاومت فلسطین در جریان تهاجم اخیر به جِنین برای اولین‌بار خودروهای زرهی اسرائیل را با مواد منفجره، هدف قرار دادند که باعث زخمی شدن نظامیان اسرائیلی شد. به دنبال آن یک رشته ترور توسط اسرائیل با حملات هوایی علیه مبارزان مقاومت در جِنین و نابلس انجام شد.» روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در جای دیگری از گزارش خود می‌نویسد: با توجه به این رویداد [پرتاب موشک توسط جنین] و دیگر تحولات قبلی، می‌توان ارزیابی کرد که عملیات نظامی محدود اکنون، «برخلاف گذشته، از همیشه به ما نزدیک‌تر است».
گفتنی است، هفته گذشته بود که طی یک عملیات مقاومت ۴ شهرک‌نشین در نزدیکی شهرک «عیلی» در رام‌الله و طی یک عملیات تیراندازی بی‌سابقه کشته شدند؛ در این عملیاتی که جنبش حماس مسئولیت آن را برعهده گرفت، ۴ صهیونیست دیگر هم زخمی شده بودند. این عملیات بار دیگر سطح تنش‌ها در کرانه باختری را بالا برده و باعث انجام عملیات‌های مشابه شد.
زیربنای مقاومت در کرانه باختری راه‌اندازی شده
روزنامه صهیونیستیِ جروزالم پست در گزارشی درباره شرایط کرانه باختری نوشت: «جهاد اسلامی طی 18 ماه گذشته موفق شد تیم‌های مسلح متعددی را تشکیل و ده‌ها نفر از فلسطینیان را شمال کرانه باختری به ویژه در دو منطقه جنین و نابلس جذب کند.»
اعتراضات به خشونت کشیده‌شده صهیونیست‌ها
خبر دیگر از اراضی ‌اشغالی آن‌که منابع عبری از حمله پلیس رژیم صهیونیستی به معترضان علیه اصلاحات قضایی در برابر منزل وزیر دادگستری کابینه «بنیامین نتانیاهو» خبر دادند. شماری از صهیونیست‌ها دیروز مقابل منزل «یاریو لیوین»، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو دست به اعتراض زدند. در پی این تظاهرات، پلیس رژیم صهیونیستی به تظاهرات‌کنندگان مقابل منزل وزیر دادگستری این رژیم حمله‌ور شد و تلاش کرد تجمع آنها را متفرق سازد. آن‌طور که مهر نوشته است، روزنامه ‌هاآرتص اعلام کرد که پلیس رژیم صهیونیستی به تظاهرات‌کنندگان مقابل منزل یاریو لیوین یورش برد و به سمت آنها گاز فلفل پاشیده است.
این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً در پی تشدید اعتراضات علیه خود، مجبور به تعلیق سه ماهه طرح اصلاحات قضایی شده است. برخی منابع نیز از تعویق یکساله اجرای این طرح خبر داده بودند، امری که از سوی نتانیاهو تکذیب شده است. نتانیاهو در نظر دارد با اجرای این طرح، اختیارات دستگاه قضایی را به نحوی کاهش دهد که مانعی برای ادامه فعالیت‌های سیاسی وی و حامیانش در آینده سیاسی رژیم صهیونیستی ایجاد نشود، امری که مخالفت‌های متعددی را برانگیخته است.
ایران مسبب اعتراضات در اسرائیل است!
به گزارش شبکه العربی الجدید، کارشناسان در تل‌آویو مدعی هستند که شبکه‌های ایرانی روی تشدید شکاف داخلی میان اسرائیلی‌ها متمرکز شده و درحال بهره‌برداری از این شکاف‌ها برای دامن زدن به اختلافات میان مخالفان و حامیان اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو هستند. طبق تحقیقاتی که توسط مرکز تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل در پنجشنبه هفته گذشته منتشر شده است، شبکه‌های ایرانی در کانال‌های عبری در اپلیکیشن‌های واتساپ و توئیتر و اینستاگرام و تلگرام فعالیت داشته با حامیان و مخالفان اصلاحات قضایی اسرائیل ارتباط برقرار کردند. بر اساس این گزارش، محققان صهیونیست ادعا کردند که یکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی در ایران با یکی از کاربران اسرائیلی به نام«آلونا» تماس گرفته و از او خواست تا در حمایت از خواسته‌های مخالفان اصلاحات قضایی بنری روی در منزل خود نصب کرده و شعارهای اعتراضی روی آن بنویسد. بعد از آن دقیقاً این اتفاق افتاد و کاربر مذکور اسرائیلی بنری روی در منزل خود در مرکز اسرائیل (فلسطین ‌اشغالی) نصب کرد که حاوی شعارهای اعتراضی بود.
رئیس‌پلیس رژیم صهیونیستی کناره‌گیری می‌کند
در ادامه اختلافات و درگیری‌های داخلی در رژیم صهیونیستی، این بار «یاکوف (کوبی) شبتای»، کمیسر پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که او نمی‌تواند برای چهارمین سال در سمت خود باقی بماند و به علت اختلافات جاری با «ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت ملی از مقام خود به عنوان رئیس‌پلیس کناره‌گیری خواهد کرد. 
تشدید شکنجه اسرای فلسطینی
خبر دیگر از اراضی ‌اشغالی آن‌که باشگاه اسیر فلسطین در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با شکنجه از تشدید شکنجه اسرای فلسطینی با هدف مقابله با گسترش مقاومت در کرانه باختری خبر داد. در این بیانیه آمده است: «از اوایل سال جاری میلادی همزمان با افزایش مقاومت علیه ‌اشغالگران، مسئولان اسرائیل نیز در تلاش برای تضعیف مقاومت، شکنجه اسرا را تشدید کرده‌اند.»
اروپا و آمریکا باید سیلی محکمی به اسرائیل بزنند
جالب توجه آن‌که روزنامه عبری زبان‌ هاآرتص در مقاله‌ای از کشورهای اروپایی و آمریکا خواست از نظر اقتصادی بر رژیم صهیونیستی فشار بیاورند تا گسترش شهرک‌‌سازی و سرکوب فلسطینی‌ها و طرح کودتا علیه دستگاه قضایی را متوقف کند. «نوا آبستین»، خبرنگار اسرائیلی در مقاله‌ای برای روزنامه‌‌ هاآرتص نوشت: «اروپایی‌ها باید از طریق ممنوعیت واردات تولیدات اسرائیل ضربه واقعی را به مقامات اسرائیلی بزنند چرا که واردات تولیدات شهرک‌های اسرائیلی یک کار غیراخلاقی است به این دلیل که در اماکن غیرقانونی تولید می‌شود. اروپایی‌ها اگر می‌خواهند واکنشی بیشتر از نادیده گرفتن و انکار کردن واقعیت را از دولت اسرائیل شاهد باشند باید قصد و نیت خود را به اسرائیل درباره امتناع از واردات پنیر، ارده و خرمایی که به ضرر دیگران تولید می‌شود و لغو توافق‌های تجارت آزاد با اسرائیل و توقف حمایت مالی از نهادهای علمی و فرهنگی اسرائیلی و لغو توافقنامه حریم هوایی آزاد که به اسرائیلی‌ها اجازه دستیابی به پروازهایی با هزینه کم را می‌دهد، به مقامات اسرائیلی اعلام کنند.»
نافرمانی صدها افسر صهیونیست
رسانه‌های صهیونیستی همچنین روز سه‌شنبه اعلام کردند که صدها نظامی ذخیره یگان‌های عملیاتی نیروی هوایی اعلام کرده‌اند تا زمان توقف روند تصویب لایحه اصلاحات قضایی از خدمت خودداری می‌کنند. این درحالی است که تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سران گروه‌های مخالف بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته‌اند که در اعتراض به پیگیری لایحه اصلاحات قضایی توسط دولت، دوشنبه آینده در تل‌آویو تظاهرات برگزار کنند.
 طی هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین ‌اشغالی از جمله تل‌آویو، حیفا، قدس ‌اشغالی، بئر‌السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو و لایحه اصلاحات در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی بوده است. رؤسای گروه‌های مخالف رژیم صهیونیستی لایحه تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش این چهره برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد. در آغاز اعتراضات گسترده به لایحه اصلاحات قضایی، کابینه نتانیاهو مجبور شد که عقب‌نشینی کرده و مراحل تصویب آن را به حالت تعلیق درآورده و با میانجیگری رئیس ‌رژیم صهیونیستی با ائتلاف مخالفان وارد گفت‌وگو شود که تاکنون نتیجه‌ای نداشته اما تشدید تنش‌های اخیر بین ائتلاف حاکم و ائتلاف مخالفان باعث شده که لاپید رهبر حزب «یش عتید» و «بنی گانتس» رهبر حزب «اتحاد» رژیم صهیونیستی که در ائتلاف مخالفان نتانیاهو قرار دارند، اخیرا مذاکرات را به حالت تعلیق درآوردند. روی کار آمدن کابینه راست‌گرای نتانیاهو، گسست در درون صهیونیست‌ها و سران سیاسی و نظامی آنها در سرزمین‌های ‌اشغالی را تشدید کرده است؛ به طوری که بسیاری از کارشناسان و مقامات صهیونیست درباره وقوع جنگ داخلی و فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند.

نظر شما