شناسهٔ خبر: 60954841 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

محمد‌صادق جوادی‌حصار در گفتگو با «فردا»:

مواضع آذر منصوری و اختلاف نظرها در تعامل با حاکمیت

جوادی حصار با امید به اینکه اتحاد‌ملت و آذر منصوری به سمت رادیکالیسمی که منافع ملی را تضعیف کند، نرود؛ گفت: به فرض که به آن سو بروند، جبهه مرز خود را با آن‌ها حفظ می‌کند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست فردا: اصلاح‌طلبان بعد از آنکه موفق به راضی کردن بهزاد نبودی برای ادامه ریاست بر سازوکار انتخاباتی خود یعنی جبهه اصلاحات نشدند، آذر منصوری دبیرکل حزب تندرو اتحاد ملت را به این سمت برگزیدند! انتخابی که قطعا پیامدها و آثار بسیاری برای این جریان سیاسی خواهد داشت. از طرفی پیش‌رو بودن این جریان در استفاده از نیروهای زن است که شاید بتواند موجب جلب نظر بخشی از سرمایه اجتماعی آنها شود، از طرف دیگر نیز قدرت گرفتن و پررنگ شدن مواضع اتحاد ملتی‌ها که در راس بخش تحریم‌خواه اصلاحات قرار دارند و عدم مشارکت در انتخابات را به آمدن و شکست خوردن ترجیح می‌دهند.

جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره آثار انتخاب آذر منصوری به ریاست جبهه اصلاحات به «فردا» گفت: برای انتخاب خانم منصوری مانیفستی اعلام نشد که ایشان می‌خواهد چه کاری انجام دهد. رئیس شورا عملا مجری مصوبات شورا محصوب می شود. البته جوانب تاثیرات اجتماعی ایشان در حوزه زنان، می‌تواند تفاوت‌های ایشان را با افراد دیگر به نمایش بگذارد. آنچه مسلم است این است که نباید مواضع جبهه اصلاحات با مواضع رئیس جبهه تفاوت کند. در حوزه تعامل‌های سیاسی و اجتماعی و متن جامعه، ممکن است شخصیت ایشان تاثیرگذار باشد.

وی افزود: از نظر تعامل با دستگاه‌های حاکمیتی به خاطر مواضعی که ایشان در گذشته داشته‌اند، ممکن است مقداری اختلاف نظر وجود داشته باشد و این اختلاف نظر‌ها جبهه را تحت تاثیر قرار دهد. البته خانم منصوری به این امر واقف‌اند که دبیرکل یک حزب بودن با رئیس یک جبهه بودن تفاوت دارد. در یک حزب اشترکات حداکثری وجود دارد اما بر خلاف آن در جبهه اشتراک بین افراد حداقلی است. مواضع مشترک احزاب نیز در جبهه اندک است و تنها برای موضوعاتی مشخص در کنار هم قرار می‌گیرند. رفتار رئیس جبهه اصلاحات طبیعتا باید همه جانبه‌نگر و شامل نظرات همه اعضا باشد. نباید دیگاه حزبی یک دبیرکل بر دیدگاه‌‌های جبهه‌ای غلبه پیدا کند. این‌ها دغدغه‌هایی است که دوستان ما حتما به آن توجه دارند. جبهه اصلاحات باید به سمت رفتار‌های تعاملی با احزاب و گروه های سیاسی و دستگاه‌های حاکمیتی برود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه درباره مواضع تحریمی حزب اتحاد در انتخابات و احتمال بروز این مواضع در جبهه اصلاحات نیز گفت: من نمی‌توانم درباره آینده جبهه اصلاحات قضاوت کنم. یقینا جبهه اصلاحات نگاه تحریمی به انتخابات ندارد. اگر امکان مشارکت فعال و موثر و نتیجه بخش وجود داشته باشد، مثل ادوار گذشته در انتخابات شرکت می‌کنند، اگر امکان شرکت وجود نداشته باشد، مانند دوره قبل به علت فقدان کاندیدا شرکت نمی‌کنند. البته اصلاح‌طلبان به کسی نمی‌گوید که در انتخابات شرکت نکند.

جوادی‌حصار در پایان درباره تغییر رویکرد جبهه اصلاحات از محافظه‌کاری بهزاد نبوی به سمت تندروی احتمالی آذرمنصوری گفت: این برداشت چندان به واقعیت نزدیک نیست. آقای بهزاد‌نبوی در ادواری از تاریخ جز رادیکال‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلبان بود. جریان تند درون اصلاح‌طلبان آقای نبوی یک زمانی ایشان را چریک پیر می‌نامید. امروز با توجه به شرایط و موقعیت کشور و مناسبات بین المللی و در برابر جریان های افراطی و برانداز، آقای بهزاد نبوی محافظه‌کار تلقی می‌شود. من تصور می‌کنم نه آقای بهزاد‌نبوی محافظه‌کار است و نه خانم‌منصوری شخصیت رادیکال دارد. رادیکال بودن یعنی فراتر از قانون رفتار کردن، اما ایشان همواره در چارچوب قانون کار کرده اند. جریان‌های تندرو راست‌گرا، منتقدین خود را به رادیکال بودن متهم می‌کنند. در سال 75 که روزنامه توس را منتشر می‌کردم از نظر جریان اصولگرا، اپوزیسیون بودم! به نظر من حزب اتحاد‌ملت و خانم منصوری نیز به سمت رادیکالیسمی که منافع ملی را تضعیف کند نخواهند رفت. اگر به فرض همه به آن سمت بروند، جبهه مرز خود را با آن‌ها حفظ خواهد کرد.

 

نظر شما