شناسهٔ خبر: 60939384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

نظر وزیر ارشاد درباره هوش مصنوعی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید اجازه ندهیم این فناوری به یک تهدید تبدیل شود. باید این را به فرصت تبدیل کنیم.

صاحب‌خبر -

 محمدمهدی اسماعیلی روز دوشنبه در حاشیه همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تولید محتوا» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سرعت فناوری‌های جدید در حوزه فرهنگ و هنر خیلی بالاست. در سه دهه اخیر تقریبا ما نیز با سرعت بالا روبه رو بوده ایم و امروز بخش عمده‌ای از نظام سنتی ما در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه کارآمدی خود را به دلیل همین سرعت بالا از دست داده‌است.

وی گفت: تجربیات و نظام فرهنگی امروز ما می‌گوید که در مقابل پدیده‌های نو باید با دوراندیشی وارد شویم.

وزیر فرهنگ تاکیدکرد: امروز پدیده‌ای مانند هوش مصنوعی بیشتر خودش و الزاماتش را در حوزه‌های مختلف به ما تحمیل می‌کند و ما مدام با این موضوع روبه‌رو هستیم.

اسماعیلی ادامه داد: حوزه‌های فکری و دانشگاهی ما، حوزه‌های علمیه و فضلا در این حوزه که حوزه‌ متنوعی است و بخش مهمی از ساحت فرهنگی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار داده است، باید راه‌حل‌هایی اعم از مدارا و همزیستی در حوزه‌های فقهی، اخلاقی تا حوزه‌های مدیریتی و تنظیم‌گری پیدا کنند. این که تنظیم‌گری سنتی ما با ورود هوش مصنوعی باید تغییر کند یا خیر.

وی افزود: ما به شدت نیاز به تغییر آرامش خود با ورود فناوری نو هستیم. از این حیث، فراخوان عمومی در این زمینه اعلام می‌کنیم و دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه این فراخوان را ارائه می‌کند و آمادگی همه جانبه برای حمایت از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی ، مقالات و ارائه بسته‌های عملیاتی برای مواجهه با این پدیده نو را داریم.

وزیر فرهنگ گفت: آماده هستیم از همه اندیشمندان، دانشجویان و پژوهشگران در این زمینه حمایت مالی کنیم. کارها و طرح‌های اجرایی شان را به ما بدهند و این نشست‌ها با یک بازه زمانی روشن تکرار می شود.

به گفته اسماعیلی نشست اول در شش ماهه اول و نشست دوم در نیمه دوم سال برگزار شود و همه بخش‌های حاکمیتی هم باید حضور داشته باشند چرا که تک بعدی نیست که با وزارت فرهنگ پیش رود.

وی گفت: از همکارانم در شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارتباطات این خواهش را دارم که با ما همکاری کنند. این یک کار مهم در حوزه حکمرانی فرهنگی کشور است.

وی افزود: نباید اجازه دهیم این فناوری به یک تهدید تبدیل شود.

تکمیل می‌شود...

ایرنا

نظر شما