شناسهٔ خبر: 60852476 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رپرتاژ آگهی

ناودانی چیست؟

صاحب‌خبر -

ناودانی، به نوعی یک پروفیل است که متشکل از دو بخش بال و جان می باشد. این محصول فولادی دارای کاربردهای بسیار گسترده ای در صنایع مختلف، می باشد. زیرا، ناودانی دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن ها از نظر شکل، جنس و.... با هم فرق دارند که همین تفاوت ها باعث شده تا کاربرد گسترده ای داشته باشند. اما، تمامی آن ها دارای ویژگی هایی نظیر: مقاوم بودن در مقابل ضربات و آسیب ها، طول عمر و ماندگاری زیاد، مقرون به صرفه بودن، مقاومت در مقابل تنش ها و.... می باشند. اگر می خواهید تا با این نوع پروفیل فولادی و انواع آن به خوبی آشنا شوید و یا تصمیم به خرید ناودانی را دارید، در ادامه همراه ما باشید.

ناودانی چیست؟

آشنایی با ناودانی

ناودانی، به نوعی یک پروفیل فولادی است و از نظر شکل ظاهری، شبیه به حرف U انگلیسی می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که اسم این محصول از کلمه انگلیسی Steel C Channels برگرفته شده و به زبان فارسی ناودانی نامیده می شود. این نوع پروفیل فولادی، تشکل از دو بخش اصلی جان و بال تشکیل شده که به سطح صاف آن «جان» و به بخش دیگر آن « بال» گفته می شود. آلیاژ های اصلی تشکیل دهنده این محصول شامل: آلومینیوم، استیل و گالوانیزه می باشند. البته، گاهی اوقات در فرایند تولید این محصول از آلیاژ فولاد ضدزنگ نیز استفاده می شود.

ناودانی، دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن ها در یک صنعت، کاربرد دارند. به خاطر بسپارید که اولین بار در قرن 20 یعنی در زمان جنگ جهانی دوم، از فولاد پروفیلی را ساختند که از آن تحت عنوان ناودانی یاد می شود. در واقع، اولین بار این محصول در آن زمان ساخته شده و امروزه به صورت گسترده تر به تولید می رسد. به نحوی که در سر تا سر جهان انواع کارخانه ها به تولید ناودانی ها می پردازند.

روش های تولید ناودانی

تمامی تولید کننده های ناودانی، در زمان ساخت این محصول باید استانداردهای مربوطه را رعایت کرده و بر اساس آن تولیدات را انجام دهند. در رابطه با شیوه های ساخت این محصول، می توانیم بیان کنیم که به صورت کلی دو روش برای ساخت انواع ناودانی وجود دارد. روش اول نوع پرسی و روش دوم نوع فابریک می باشند. در شیوه اول یعنی نوع پرسی، ابتدا ورق های فولادی را در اندازه های سفارش شده، برش می زنند. سپس، با کمک دستگاه های مخصوصی، عملیات خم کاری را آغاز کرده و ورق ها را به طور کامل خم می کنند. در مرحله بعدی از غلتک های بزرگی کمک می گیرند تا این ورق ها را با انجام برخی عملیات، به ناودانی تبدیل کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که برخی از تولیدکنندگان به این روش، شیوه نورد سرد نیز می گویند.  

در روش دوم یعنی در روش فابریک، از شمش های فولادی برای ساخت ناودانی استفاده می کنند. در واقع، اول این شمش ها را در کوره های مخصوص با دمای بالا قرار می دهند تا به طور کامل ذوب شوند. سپس، شمش های ذوب شده را در قالب های مخصوصی ریخته و با کمک غلتک های مخصوصی، به صورت افقی و عمودی ضخامت آن ها را کم می کنند. ضخامت شمش ها تا حدی کم می شوند که سفارش شده اند و در نهایت به ناودانی تبدیل می گردند.

انواع ناودانی کدامند و هر یک چه کاربردی دارند؟

انواع ناودانی ها بنا به دلایل زیادی، دارای دسته بندی های مختلفی می باشند که هر یک از آن ها از نظر جنس مواد تشکیل دهنده، از نظر شکل ظاهری، از نظر شیوه ساخت و .... با هم تفاوت دارند. تعدادی از اصلی ترین و پرطرفدارترین نوع ناودانی که از نظر موارد ذکر شده با یکدیگر متفاوت می باشند، شامل موارد زیر هستند:

انواع اشکال ناودانی

شکل ظاهری، یکی از اصلی ترین عواملی است که موجب ایجاد تنوع در ناودانی ها می شود. البته برخی از افراد فکر می کنند که تمامی ناودانی ها از نظر شکل شبیه به هم هستند که این تفکر کاملا نادرست است. زیرا، انواع ناودانی ها به صورت کلی به دو نوع ساده و مشبک ساخته می شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که نوع مشبک، دارای تعدادی سوراخ کوچک در بخش سطح دارا است که همواره از این نوع ناودانی ها برای ساخت انواع قفسه ها، انواع سازه ‌های سبک فولادی و .... استفاده می کنند. اما، ناودانی های ساده دارای، هیچ سوراخی نیستند و کاربرد گسترده تری در صنعت های مختلف دارند.

ناودانی چیست؟

انواع وزن ناودانی

به یاد داشته باشید که ناودانی ها از نظر وزن، به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شوند. در واقع، هر زمان که وزن یک ناودانی از جدول استاندارد اشتال، کمتر باشد، به آن ناودانی سبک می گویند و هر گاه وزن یک ناودانی از این جدول بیشتر باشد، به آن ناودانی سنگین می گویند. ناودانی های سنگین، همواره برای پروژه های بزرگ و حجیم، کاربرد دارند و بلعکس، ناودانی های سبک برای مرمت بناها، ساخت چارچوب ها، ساخت اسکلت کامیون ‌ها، ساخت سازه ‌های دریایی و ... کاربرد دارند.  

انواع جنس ناودانی

ناودانی ها به صورت کلی از سه آلیاژ تولید می شوند که هر یک از آن ها موجب ایجاد نوعی از ناودانی می شوند. در واقع، به عبارتی ساده تر می توانیم بیان کنیم که ناودانی ها از نظر جنس مواد اولیه به سه دسته، گالوانیزه، استیل و آلومینیومی تقسیم می شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که ناودانی های گالوانیزه به دلیل روکشی که دارند، در برابر زنگ زدگی و خوردگی، مقاوم می باشند. لذا، آن ها همواره برای تعمیرات معماری، در ساختن تجهیزات ساختمان سازی و ... کاربرد دارند. ناودانی استنلس استیل، همواره از طریق شمش های استیل، ساخته می شود که به همین خاطر، در مقابل رطوبت، مقاوم می باشد. لذا، از این نوع ناودانی اغلب در مناطقی که آب و هوای مرطوب دارند، استفاده می شود. ناودانی آلومینیومی نیز همان طور که از نامش مشخص است، از آلیاژهای آلومینیوم ساخته شده و همواره برای ساخت اسکلت سازه ها، برای ساخت شاسی تریلرها و .... استفاده می شود.   

ناودانی چیست؟

انواع ناودانی چه ویژگی هایی دارند؟

هم اکنون که به طور کامل با انواع ناودانی آشنا شدید، بهتر است که با تمامی ویژگی های آن ها نیز به خوبی آشنا شوید. آشنایی با ویژگی های هر محصولی کمک می کند تا خریداران در زمان خرید، بهترین محصول را انتخاب کنند. لذا، تعدادی از مهم ترین ویژگی های انواع ناودانی ها، شامل موارد زیر می باشند:

  • ناودانی ها در مقابل ضربات و آسیب ها، مقاوم هستند.
  • نصب انواع ناودانی ها راحت است و می توان آن ها را به سهولت، جا به جا کرد.
  • انواع ناودانی ها اگر به درستی استفاده شوند، طول عمر، دوام و ماندگاری زیادی دارند.
  • از نظر هزینه، انواع ناودانی ها در مقایسه با پروفیل های مشابه، مقرون به صرفه تر هستند.

شما عزیزان اگر پس از آشنایی با این ویژگی ها تصمیم به خرید انواع ناودانی ها را دارید، می توانید به سایت معتبری همچون فولاد فیدار مراجعه کرده و با کیفیت ترین محصولات را خریداری کنید. همچنین، برای اطلاع از قیمت ناودانی های مختلف نیز می توانید از این سایت کمک بگیرید.

 

خلاصه مطلب

ما در این بخش سعی کردیم تا هر یک از شما عزیزان را با ناودانی، انواع آن و ویژگی های آن به خوبی آشنا کنیم. به خاطر بسپارید که ناودانی ها انواع مختلفی دارند و شما عزیزان قبل از خرید حتما باید نوع مورد نظر را انتخاب کرده و هر کدام که مناسب حرفه شما است را تهیه کنید. اگر نمی دانید که چه نوع ناودانی مناسب شما است و یا نمی دانید از کجا باید برای خرید ناودانی اقدام کنید، می توانید به سایت فولاد فیدار مراجعه کنید. این سایت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بهترین و با کیفیت ترین محصولات را با نرخی مقرون به صرفه در اختیارتان قرار خواهد داد.

نظر شما