شناسهٔ خبر: 60839020 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

گفتگوی تلویزیونی رئیسی: تبلیغاتی یا رسانه ای؟

صاحب‌خبر -

می توان از رئیس جمهوری انتظار داشت حالا که دولت به نیمه رسیده حداقل در نیمه دوم، به مانند سران کشورهای توسعه یافته جهان به گفتگو با رسانه های مستقل و حرفه ای کشور خود نیز بپردازد.

عصرایران؛ رضا غبیشاوی – رئیسی برای حضور در تلویزیون صداوسیما باید انتخاب کند قصد دارد برنامه ای رسانه ای داشته باشد یا تبلیغاتی؟

در خبر منتشر شده در رسانه ها آمده است:‌ رئیس‌جمهور امشب(۳۰ خرداد) همزمان با دومین سالروز برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما به ارائه دستاوردها و همچنین برنامه‌های دولت خواهد پرداخت.

۱. براساس رویه 20 ساله می توان حدس زد این برنامه هم به مانند گذشته‌، “گفتگو”ی دو طرفه نباشد بلکه سخنرانی یک نفره خواهد بود اما برای جلوگیری از تکرار و خستگی مخاطب و کمک به سخنران برای توقف و استراحت و بخش بندی و یادآوری نکات، از یک یا دو نفر در مقابل رییس جمهوری استفاده می کنند. معمولا این فرد یا افراد را از مجری ها یا گویندگان صداوسیما و نه خبرنگاران انتخاب می کنند. پس آنچه وجود دارد سخنرانی با حضور یک یا دو کمک کننده یا دستیار است. البته بسیار دوست دارند این سخنرانی به عنوان یک گفتگو عرضه شود.

گفتگوی تلویزیونی رییسی: تبلیغاتی یا رسانه ای؟

2. براساس سوابق 20 ساله، معمولا از گوینده ها و مجریان صداوسیما در مقابل رئیس جمهوری استفاده می شود و امروز هم به احتمال بسیار همین گونه است. این افراد در جایگاه سوال و نقد و چالش رئیس جمهوری نیستند چرا که نه در موقعیت خبرنگار – مقام مسوول بلکه در موقعیت کارمند – رئیس هستند. می توان پیشنهاد کرد با سنت شکنی، به جای آنها، از خبرنگاران و روزنامه نگاران مستقل و حرفه ای استفاده شود تا هم خبرنگاران واقعی حضور داشته باشند؛‌ هم سوال و جواب ها واقعی باشند هم رابطه رئیس و کارمندی در میان دو طرف گفتگو وجود نداشته باشد. ضمن اینکه در این صورت، مخاطبان صداوسیما امشب در برابر برنامه ای چالشی، جذاب و پرمحتوا قرار خواهند گرفت و نه سخنرانی کسل کننده و یک طرفه.اینکه رئیس جمهوری صحبت کند و طرف مقابل هم قادر به چالش و نقد نباشد ارزش رسانه ای ندارد.

می توان این سوال را مطرح کرد چرا رئیس جمهوری در مدت 2 سال اخیر با هیچ خبرنگار و رسانه مستقل و حرفه ای  مصاحبه اختصاصی نداشته و این ویژگی خوبی نیست. البته این وضعیت مختص رئیس جمهور فعلی نیست و سران قبلی جمهوری هم در 25 سال گذشته کم و بیش این ویژگی را داشتند. مثلا اگر می خواستند مصاحبه کنند با روزنامه وابسته به دولت یعنی ایران گفتگو می کردند که تضاد منافع و چارچوب های کاری مانع از مصاحبه واقعی می شد. می توان از رئیس جمهوری انتظار داشت و به او پیشنهاد کرد حالا که دولت به نیمه رسیده حداقل در نیمه دوم، به مانند سران کشورهای توسعه یافته جهان به گفتگو با رسانه های مستقل و حرفه ای کشور خود نیز بپردازد همان گونه که سران ایران در سال های اخیر در سفر به کشورهای دیگر و به ویژه آمریکا، مصاحبه چالشی با خبرنگاران خارجی را قبول می کنند. 

3. خبر منتشر شده می گوید قرار است رئیسی دستاوردها و برنامه های دولت را ارائه کند و به برنامه های دولت برای دو سال آینده بپردازد. همین متن خبر که از سوی دولت برای رسانه ها ارسال شده به خوبی نشان می دهد هدف برگزاری یک مصاحبه چالشی رسانه ای نیست بلکه هدف، ارائه گزارشی از عملکرد دوساله دولت به صورت یک طرفه و تبلیغاتی است البته در قالب رسانه ای.

اگر دولت و رییس جمهوری دوست دارند با مردم گفتگو کنند بهتر است سوالات و دغدغه های مردم را هم بشنوند و درباره آنها صحبت کنند واگرنه ارائه گزارش از 2 سال گذشته و اعلام برنامه برای 2 سال آینده نه نیاز به گفتگو دارد و نه حضور در تلویزیون. می توان فایل پی دی اف متن آن را منتشر کرد یا شخص رئیس جمهوری سخنرانی خود را مثل پیام نوروزی ضبط کند و فایل آن را رسانه ها از صداوسیما تا کانال های تلگرامی منتشر کنند اما اگر قرار است با مردم گفتگو شود باید در مقابل رئیس جمهوری، دغدغه ها و سوالات مردم بیان شود.  یکی از بهترین نمایندگان مردم هم خبرنگاران رسانه های مستقل و حرفه ای هستند تا بی تعارف نگرانی ها و چالش ها را منتقل کنند و پاسخ بخواهند و  پاسخ های رئیس جمهوری را نقد کنند  وعده ها را یادآوری کنند و عملکردها را به چالش بکشند. 

در گفتگوی رسانه ای یعنی مصاحبه، هدف، بیان واقعیت ها و کشف حقیقت است در گفتگوی تبلیغاتی، هدف،‌ انتقال بهتر سخنان گوینده است. در گفتگوی رسانه ای،‌ سخنان گوینده واقعیت غالب نیست بلکه تنها می تواند روایتی از واقعیت باشد در گفتگوی تبلیغاتی اما سخنان گوینده،‌ عین واقعیت و تنها واقعیت است. در گفتگوی رسانه ای سوالات از میان موضوعات اصلی و واقعی بیان می شود اما در گفتگوی تبلیغاتی سوالات صرفا به انتقال گوینده از موضوعی به موضوعات دیگر کمک می کند.

انتهای پیام