شناسهٔ خبر: 60829822 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واردات نفت چین از روسیه به بالاترین حد خود رسید

صاحب‌خبر -
واردات نفت چین از روسیه به بالاترین حد خود رسید
خبرگزاری آریا-داده‌های دولت چین امروز، سه‌شنبه، نشان داد که واردات نفت از روسیه در ماه مه به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، زیرا پالایشگاه‌های خصوصی به هجوم به نفت‌های اسپو و اورال روسیه با قیمت‌های تخفیف‌خورده در بحبوحه تحریم‌ها ادامه دادند.

به گزارش سرویس اقتصادی آریا به نقل از رویترز؛بر اساس داده های اداره کل گمرک، کل واردات نفت از روسیه در ماه می به 9.71 میلیون تن یا 2.29 میلیون بشکه در روز رسید. صادرات از 1.50 میلیون بشکه در روز در ماه مشابه سال گذشته 15.3 درصد افزایش یافته است.

این بالاترین سطح تا کنون است و نسبت به کل در آوریل که 1.73 میلیون بشکه در روز بود، 32.4 درصد افزایش داشته است.

مجموع واردات نفت خام از عربستان سعودی در ماه می به 7.32 میلیون تن، معادل 1.72 میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به 2.05 میلیون بشکه در روز در ماه گذشته 16 درصد کاهش داشت. عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت خام به چین در ماه آوریل بود.

در اوایل آوریل، عربستان سعودی و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس کاهش غیرمنتظره تولید 1.16 میلیون بشکه در روز را از ماه می اعلام کردند. بر اساس نظرسنجی رویترز که در پایان همان ماه منتشر شد، این پادشاهی تولید خود را در ماه می 430 هزار بشکه در روز کاهش داد.

بخش عمده ای از افزایش تقاضا برای نفت خام روسیه از سوی پالایشگاه های خصوصی در چین، از جمله شرکت های بزرگی مانند پتروشیمی هنگلی بود. طبق داده ها، پالایشگاه 400000 بشکه ای این شرکت در شهر شمال شرقی دالیان اولین محموله نفت خام اورال را در اوایل ماه مه به ارزش 730 هزار بشکه، علاوه بر مجموع 3.71 میلیون بشکه ESPO در ماه دریافت کرد.

پالایشگاه های خصوصی کوچکتر در استان ساحلی شاندونگ نیز به دلیل خرید محموله های تحریم شده از روسیه، ایران و ونزوئلا، بهبود حاشیه سود خود را گزارش کردند.

پالایشگاه های چینی برای جلوگیری از نقض تحریم های غرب از واسطه های تجاری در عملیات کشتیرانی و بیمه نفت خام روسیه استفاده می کنند.

داده های گمرک همچنین نشان داد که واردات از مالزی در ماه مه به 1.34 میلیون بشکه در روز رسید که 158.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. مالزی اغلب به عنوان نقطه میانی برای کالاهای تحریم شده از ایران و ونزوئلا استفاده می شود.

علیرغم تشدید تنش های ژئوپلیتیکی بین دو کشور، واردات از ایالات متحده بیش از سه برابر سال به سال گذشته به 2.22 میلیون تن رسید که دلیل آن مزیت قیمتی کوتاه مدت نسبت به اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

نظر شما