شناسهٔ خبر: 60779480 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

شورای همکاری بهانه جدید غرب برای گرفتار ماندن اوکراین در جنگ

وعده درمانی ناتو همچنان ادامه دارد

صاحب‌خبر -
در ادامه رویکرد وعده درمانی برای گرفتار ماندن اوکراین در جنگ غرب با روسیه، دبیرکل ناتو گفت، این ائتلاف نظامی به دنبال تاسیس یک "شورای جدید همکاری با اوکراین" است.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از نشست وزرای دفاع اوکراین در بروکسل طی یک کنفرانس خبری بیان کرد: اوکراین در این شورا جایگاهی برابر سایر اعضای ناتو خواهد داشت و در مسائل و دغدغه‌های امنیتی مشترک رایزنی و مشورت خواهد کرد.استولتنبرگ با اشاره به نشست آتی ناتو در ژوئیه در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی عنوان داشت: هدف ما این است که اولین جلسه این شورای جدید را در ویلنیوس با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برگزار کنیم.وی افزود: اوکراین طی دهه اخیر به ناتو نزدیک‌تر شده و درهای این ائتلاف رو به عضویت آتی این کشور باز است. ما نمی‌دانیم جنگ اوکراین چه زمانی تمام خواهد شد؛ اما زمانی که این جنگ تمام شود، باید چارچوبی را جهت تضمین امنیت آینده اوکراین قرار دهیم.دبیرکل ناتو همچنین از وعده‌های چندین متحد برای ارسال تسلیحات و ارائه آموزش به کی‌یف از جمله ابتکار تحت رهبری هلند و دانمارک جهت آموزش خلبانان اوکراینی نسبت به جنگنده‌های اف-۱۶ در ماه‌های آینده استقبال کرد.ینس استولتنبرگ تصریح کرد: به همراه انگلیس و ایالات متحده صدها سامانه‌ دفاع هوایی کوتاه و متوسط برد به اوکراین ارسال می‌کنیم. متحدان همچنین بر روی ارائه کمک‌های بیشتر به کی‌یف و یک برنامه چند ساله با بودجه قابل توجه کار می‌کنند.او همچنین ضمن بیان اینکه بلوک نظامی ناتو اقدامات بیشتری را در نشست آتی ویلنیوس در راستای تقویت دفاع و بازدارندگی اتخاذ خواهد کرد، افزود: ناتو بیش از ۳۰۰ هزار نیرو در حالت آماده‌باش خواهد داشت تا از هر وجب خاک متحدان در برابر تهدیدات دفاع کند. همچنین دولت سوئد اعلام کرده است که قصد دارد، خلبانان اوکراینی را در زمینه کار با جنگنده‌های چندمنظوره گریپن سوئد آموزش دهد. در این میان وبگاه «پولتیکو» گزارش داده طرحی در بین اعضای ناتو مطرح شده است تا به اتفاق آراء عضویت اوکراین در این ائتلاف را تسهیل بخشند. وبگاه تحلیلی «پولتیکو» در گزارشی نوشت که حمایت از تسهیل مسیر اوکراین به سوی عضویت در ناتو در بین اعضای این ائتلاف رو به افزایش است و احتمال می‌رود که در جریان نشست ماه آینده ناتو، پیشنهاد عضویت کی‌یف در ائتلاف ناتو به صورت رسمی مطرح شود.
این در حالی است که سیاستمدار جمهوریخواه آمریکایی از ابعاد گسترده خسارات و تلفات اوکراین در ضد حمله‌ای که مدتها درباره آن تبلیغ می‌کرد، پرده برداشت. «ریچارد هایدن بلک»، سیاستمدار جمهوریخواه و سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا به تلفات و خسارات بالای ارتش اوکراین در ضدحمله‌ ادعایی علیه روسیه و شکست مطلق تانک‌ها و تسلیحات سنگین اهدایی غرب اذعان کرد.این سیاستمدار جمهوریخواه آمریکا با انتشار پستی در توئیتر تاکید کرد، ضدحمله ای که ارتش اوکراین مدتها بر سر آن رجزخوانی می‌کرد با گذشت تنها یک هفته از به «دیوار فولادی» برخورد کرده و خسارات سنگینی متحمل شد. در ادامه کاسبی آمریکا از جنگ اوکراین، پنتاگون خبر داد که وزارت خارجه آمریکا با فروش پهپاد به هلند طی قراردادی به ارزش ۶۱۱ میلیون دلار موافقت کرده است.اولیویا دالتون معاون سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری اعلام کرد واشنگتن همچنان به اصول دفاع جمعی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، متعهد است، اما به نظر می رسد افزایش سطح آمادگی نیروهای هسته‌ای در پی اظهارات اخیر رهبر روسیه، سیاستی غیرضروری است.وی افزود: من باید همان طور که در روزهای اخیر گفته شده، تاکید کنم که هیچ نشانه و دلیلی برای تغییر و تعدیل نیروهای هسته‌ای ما در این برهه زمانی وجود ندارد.
در این میان در ادامه ناکامی طرح انزوای روسیه سران چند کشور آفریقایی برای شرکت در نشست اقتصادی سنت‌پترزبورگ وارد روسیه شدند.کمیته برگزاری نشست سنت پترزبورگ نیز اعلام کرد که ۱۵۰ شرکت از ۲۵ کشور غیردوست در نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرده‌اند.
از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از ارائه طرح صلح از سوی کشورهای مختلف قدردانی می‌کند.«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: طرح های صلح برای حل و فصل مناقشه اوکراین که از سوی کشورهای مختلف پیشنهاد شده، حاوی ایده هایی است که می تواند کارساز باشد.
وزارت دفاع روسیه نیز گفت، موشک روسی که روز جمعه شلیک شد، به یک مرکز فرماندهی ارتش اوکراین اصابت کرد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای عنوان داشت: نیروهای روسیه یک حمله گروهی را با تسلیحات دوربرد دریایی و هوایی با دقت بالا علیه یکی از مراکز تصمیم‌گیری نیروهای مسلح اوکراین انجام دادند.
این بیانیه بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: هدف این حمله محقق شد. تاسیساتی که در نظر گرفته بودیم، مورد اصابت قرار گرفتند. آنچال ووهرا، ستون‌نویس نشریه فارن پالسی در تحلیلی نوشت: «اوکراین در ماه ژوئیه طی اجلاس آتی ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی عضو ائتلاف نظامی ناتو نخواهد شد. در عوض، متحدان ناتو بسته‌ای را که شامل چیزی کمتر از عضویت کامل و تضمین‌های امنیتی است، ارائه خواهند داد؛ اقدامی که دور از انتظار و نیاز اوکراین برای دفع حملات آتی روسیه تلقی می‌شود.وزرای دفاع ناتو طی نشستی دو روزه در بروکسل به گفت‌وگو و رایزنی پیرامون افزایش حمایت از اوکراین پرداختند. این نشست با هدف ایجاد آماده‌سازی‌های لازم برای اجلاس بعدی در ویلنیوس برگزار شد؛ جایی که رهبران ناتو تعهدات بلند مدت خود را در قبال این کشور جنگ‌زده (اوکراین) اعلام خواهند کرد.اعضای ناتو سخت درگیر رایزنی برای ترتیبات امنیتی هستند که می‌توانند هم از طریق چارچوب ناتو و هم از طریق توافق‌های دوجانبه ارائه دهند تا از این طریق پیامی قوی مبنی بر حمایت از اوکراین ارسال کنند.

نظر شما