شفقنا- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تفاوت نمرات در زمان تصحیح اوراق امتحانی دانش آموزان در بعضی از حوزههای امتحانی، گفت: در بخشی از موارد شکاف معناداری بین تصحیح اوراق در بعضی از حوزههای امتحانی دیده شده است که باعث ایجاد نگرانی در دانش آموزان شده است و اگر در نحوه تصحیح اوراق، دقت لازم وجود نداشته باشد، به دلیل تاثیر 40 درصدی که در کنکور دارد، باعث ضرر دانش آموزان خواهد شد.
محمد وحیدی در گفتوگو با خبرنگار شفقنا در رابطه با تقلب در حوزه امتحانات نهایی دانش آموزان، گفت: در ایام امتحانات نهایی، پیام هایی مبنی بر وجود تقلب منتشر شد که نگرانیهایی در میان دانش آموزان و خانوادههایشان ایجاد کرد؛ ما این پیام ها را به وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور هم انتقال دادیم که این آزمون ها به دلیل تاثیر 40 درصدی در کنکور سراسری باید با نهایت اطمینان و اعتماد دانش آموزان برگزار شود.
وی افزود: زمانی که کنکور سراسری برگزار می شود همه دستگاه ها پای کار میآیند و اینترنت در لحظاتی قطع می شود ولی وقتی 40 درصد معدل امتحانات نهایی، در کنکور تاثیر دارد؛ بنابراین باید اطمینان بخشی را در امتحانات نهایی افزایش دهیم تا نگرانی در این بخش کمتر شود. آقای پورعباس گفتند در جلسات سازمان سنجش و شورای پذیرش، نگرانی دانش آموزان را به عنوان اصل جدی مد نظر قرار دادیم تا حداقل تصمیم منطقی در دستگاه های مورد حمایت اتخاذ شود.
آقای وحیدی در رابطه با مشکلات ایجاد شده در تصحیح اوراق امتحانات هایی، گفت: نکته دیگر در خصوص مشکلات مربوط به امتحانات نهایی، حوزه های تصحیح اوراق است؛ اوراق امتحانی اسکن می شود و در حوزه های غیر از آن حوزه امتحانی سه بار توسط افراد مختلف، تصحیح می شود؛ اما در بخشی از موارد شکاف معناداری بین تصحیح اوراق در بعضی از حوزه های امتحانی دیده شده است که نیاز به بازنگری در نوع فرایند کنترل تصحیح اوراق دارد؛ در واقع اختلاف معناداری بین نمره های سه تصحیح کننده دیده میشود که باعث ایجاد نگرانی در دانش آموزان شده است که این نمره دادن ها اگر با دقت انجام نشود باعث ضرر آنها می شود.
وی ادامه داد: درخواست شده است تا پرداختی های معلمانی که در حوزه های برگزاری آزمون نهایی و تصحیح اوراق حضور دارند ، تسریع شود؛ زیرا وقتی این پرداخت ها با یکسال تاخیر انجام می شود، انگیزه معلمان در حوزه های تصحیح کاهش پیدا می کند و کسانی که مدیران حوزه های تصحیح هستند با مشکلات خاصی در برگزاری دقیق حوزه های تصحیح و اوراق روبرو می شوند.
آقای وحیدی همچنین در رابطه با تفاوت کیفیت آموزش مدارس دولتی و غیر دولتی بیان کرد: همانطور که رهبر انقلاب اسلامی، در 12 اردیبهشت فرمودند باید به سمت ارتقاء کیفیت مدارس دولتی برویم. مدارس دولتی انواع متفاوتی مثل استعداد درخشان، نمونه دولتی و هیات امنایی دارد اما کیفیت بخشی به مدارس، به معنای تنوع بخشی نیست و باید به سمتی برویم که وقتی خانواده ی می خواهد مدرسهای برای فرزندش انتخاب کند بتواند به همین مدارس اطمینان کند.
وی تصریح کرد: مدارس غیر دولتی نوبت ثابت صبح دارند و به دلیل اینکه مدارس دولتی دو نوبته هستند و حذف مدارس دو نوبته در کشور هنوز اتفاق نیفتاده است، بنابراین والدین دانش آموزانی که کارمند هستند به دلیل اینکه میخواهند با فرزندانشان هم نوبت باشند، به سمت مدارس غیر دولتی می روند. لذا این مساله به معنای کیفیت مدارس غیر دولتی نیست بنابراین باید نظارت بیشتری بر نوع تدریس معلمان، افزایش حضور معلمان و کیفیت تدریس معلمان مدارس دولتی داشته باشیم.
وی همچنین در رابطه با جواب آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: این گله را به وزیر محترم آموزش و پرورش داشتیم که تاخیر در اعلام نتایج، اثر منفی دارد؛ زیرا وقتی زمانِ مصاحبه و گزینش معلمان به تاخیر می افتد، در سال جدید با کمبود بیشتر معلم روبه رو میشویم.
∎