شناسهٔ خبر: 60695235 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

رمزگشایی از یک تماس تلفنی | نتانیاهو توافق ایران -آمریکا را جدی می داند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که هیچ‌گونه توافقی با تهران نمی‌تواند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند. نتانیاهو گفت:‌ «هیچ تواقفی با جمهوری اسلامی ایران برای اسرائیل الزام‌آور تلقی نمی‌شود و اسرائیل موظف به رعایت هیچ‌ توافقی با ایران نخواهد بود و هر آنچه که بتواند برای دفاع از خود انجام خواهد داد.»

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نتانیاهو این سخنان را طی تماس تلفنی با بلینکن ابراز کرد. نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس  و وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره همکاری میان دو کشور، چالش‌ها و فرصت‌ها در منطقه و مسئله جمهوری اسلامی ایران صحبت کردند اما به نظر می رسد این تماس تلفنی، ناظر بر نگرانی صهیونیستها از قریب الوقوع بودن نوعی توافق میان تهران و واشنگتن می باشد. هر چند مقامات آمریکایی و نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد، وقوع توافق موقت میان طرفین را تکذیب کرده اند اما منابع صهیونیستی معتقدند احتمال انعقاد یک توافق ( حتی از  جنس توافق غیر موقت ) میان طرفین وجود دارد و رایزنی های فشرده ای که از سوی عمانی ها و قطری ها در این معادله صورت می گیرد، ناظر بر همین موضوع می باشد. 

هفته گذشته، روزنامه صهیونیستی هاآرتص مدعی شد مذاکرات میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا در روزهای گذشته به حدی پیشرفت کرده است  که مقامات اسرائیلی انتظار دارند در هفته‌های آینده توافق نهایی میان دو طرف اعلام شود. روزنامه هاآرتص مدعی شده است که  مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از نمایندگان دولت آمریکا خواسته‌اند که در ازای متوقف شدن برنامه غنی‌سازی اورانیوم تهران در درصدهای بالا، حدود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف‌شده ایران در کره جنوبی و عراق و صندوق بین‌المللی پول آزاد شود. گزارش‌هایی که آمریکاآن را رد کرده است. 

آنچه مسلم است اینکه مقامات رژیم اشغالگر قدس فارغ از تمامی این تکذیبیه ها و انکارها، اصل موضوع ( احتمال تغییر معادلات برجامی موجود با استناد به نوعی تفاهم یا توافق) را کاملا جدی می دانند، به حدی که صهیونیستها دیگر این نگرانی را صرفا در ملاقاتها و رایزنی های پنهان با مقامات آمریکایی ابراز نمی کنند! تماس نلفنی اخیر نتانیاهو با بلینکن،مصداق انتقال این نگرانی از فاز پنهان به فاز آشکار می باشد. کارشناسان و مقامات صهیونیستی طی روزهای اخیر تاکید کرده اند که دستیابی به توافق هسته‌ای «موقت یا محدود» با حکومت ایران بازدارنده نیست و تضمین‌ها و نظارت‌های کافی را فراهم نمی‌کند. در مقابل، وزیرخارجه آمریکا ترجیح  داد با این نگرانی نتانیاهو، به گونه ای ساده برخورد کند! آنتونی بلینکن که به عربستان سعودی سفر کرده است در جریان این تماس تلفنی که در حضور شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی انجام شد، به صراحت مسئله عادی‌سازی بالقوه مناسبات اسرائیل و عربستان سعودی را مطرح کرد. بلینکن اظهار نموده است :

«ما از ادغام اسرائیل در خاورمیانه کاملا حمایت می‌کنیم و از روز اول، هم برای تعمیق توافق‌های موجود و هم برای گسترش آنها به سایر کشورها کار کرده‌ایم و این شامل عربستان سعودی نیز می شود.»

رژیم اشغالگر قدس  در سال ۲۰۲۰ و با میانجی‌گری دولت وقت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ روابط خود را با امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان عادی‌سازی کرد. وزیر خارجه آمریکا گفت که عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و عربستان سعودی  گامی مهم به جلو بوده و حکم یک اولویت را درحوزه سیاست خارجی ایالات متحده دارد! در هر حال، بلینکن پاسخ روشنی نسبت به نگرانی های نتانیاهو درخصوص انعقاد توافق هسته ای با ایران نداده و بر روی پرونده دیگر در مناسبات واشنگتن -تل آویو،یعنی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با واسطه گری ایالات متحده متمرکز شده است. به نظر می رسد طی روزهای آتی شاهد شکل گیری دیالوگهای چالشی تری میان مقامات امریکایی -صهیونیستی درخصوص پرونده هسته ای ایران باشیم....

نظر شما