شفقنا- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به «طرح تابستانه مهارت» تصریح کرد: آنچه در این طرح وجود دارد، استفاده از تجربه گذشته ایران در بسترسازی ورود نوجوان به محیط اجتماعی است. شغل و هدایت شغلی واقعیترین نیاز بشری است که کمک میکند تا جوان واقعی تربیت و وارد جامعه شود. دلیل بسیاری از معضلات کنونی ازجمله تأخیر در ازدواج، عدم تسلط جوانان به زندگی، زندگی با ایدهآلهای ذهنی و… این است که جوان را وارد واقعیتهای جامعه نکرده ایم.
به گزارش شفقنا از ایسنا، دکتر طهرانچی در نشست امضای تفاهمنامه همکاری بین کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان بسیج سازندگی، صداوسیما جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور (طرح تابستانه مهارت) که به منظور استفاده از فرصت مغتنم تابستان و غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان با ارائه آموزشهای کارآفرینی متناسب با نیاز بازار کار به منظور ارتقای توانمندیهای مهارتی منطبق با ویژگیهای فردی پس از استعدادسنجی و رغبتسنجی جهت انتخاب آینده شغلی به امضا رسید، گفت: در گذشته ایران اسلامی، به واسطه وجود نهاد بازار و محیط کسب و کار، «تعلیم و تربیت اجتماعی» در تابستانها برای نوجوان ایرانی فراهم میشد. اساساً تعلیم و تربیت اجتماعی و مهارتی، مهمتر از آموزش کسب و کار و هدایت شغلی است که نوجوان و جوان را برای اتصال به جامعه آماده میکند.
وی ادامه داد: واقعیت این است که تاکنون آموزش و پرورش عمومی و آموزش عالی جوان را از خانواده تحویل میگرفت تا او را برای ورود به اجتماع آماده کند اما متأسفانه در زمینه تعلیم و تربیت اجتماعی کمکاری شده است چرا که این مقوله در کلاسها و فضای منزوی از محیط جامعه رخ نمیدهد. آموزش و پرورش و دانشگاههای ما جوان را تا ۲۸ سالگی در محیطهای منزوی حفظ میکنند و سپس او را به جامعه و بازار کار میفرستند و به اینکه جوان به دنبال کار پشت میز نشینی است نیز انتقاد دارند در حالی که فرد را از ۶ سالگی تا ۲۸ سالگی پشت میز نشاندهایم و در این ۲۲ سال غیر از این کاری به او نیاموختیم؛ پس طبیعی است آنچه را به او یاد دادهایم، طلب کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به «طرح تابستانه مهارت» تصریح کرد: آنچه در این طرح وجود دارد، استفاده از تجربه گذشته ایران در بسترسازی ورود نوجوان به محیط اجتماعی است. شغل و هدایت شغلی واقعیترین نیاز بشری است که کمک میکند تا جوان واقعی تربیت و وارد جامعه شود. دلیل بسیاری از معضلات کنونی ازجمله تأخیر در ازدواج، عدم تسلط جوانان به زندگی، زندگی با ایدهآلهای ذهنی و… این است که جوان را وارد واقعیتهای جامعه نکردهایم.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: از آنجا که فصل تابستان، دوره اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان از آموزش رسمی است، قصد داریم یک آموزش اجتماعی را برای نوجوانان و جوانان تدارک ببینیم. در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سرمایه ملی که شامل کودکستان (سازمان تاک)، مدارس سما و آموزشهای کاردانی و کارشناسی است، معاونت آموزش علوم تربیتی و مهارتی را در دوره جدید ایجاد کرده و اهمیت فراوانی برای جوان ایرانی و مهارتهای او قائل است. راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی یکی از اقدامات این دانشگاه برای تربیت اجتماعی جوانان براساس نیاز بازار کار آینده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بازار کار آینده بسیار متفاوت و دارای ویژگیهای منحصربفرد است، گفت: یکی از مسائل مهم، تربیت سریع جوانان و ورود بهنگام آنها به عرصه است چرا که این بازار نیازمند یادگیری است و جوان باید در سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی بتواند وارد بازار کار شود. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا طرح پویش اشتغال را اجرایی کرده است.
وی ادامه داد: بنده زمانی که به دانشگاه آزاد اسلامی آمدم، در جلسات متعدد با اتاقهای اصناف و صنعتگران داشتیم، این انتقاد را مطرح میکردند که سن ۲۴ سالگی برای ورود جوان به بازار کار دیر و آموزشهای دانشگاه غیرواقعی است؛ چرا که جوان از فرهنگ کار دور مانده است. بدین دلیل به این نتیجه رسیدیم که جوان را از ۱۸ سالگی و در سن تعلیم و تربیت اجتماعی وارد کارخانه و فضای کار کنیم. این تجربه دانشگاه آزاد اسلامی میتواند در خدمت اجرای هرچه بهتر «طرح تابستانه مهارت» قرار گیرد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه معتقدیم هرآنچه سرمایه ملت است، باید برای امیدبخشی به نسل آینده به کار گرفته شود، گفت: مقام معظم رهبری تأکید فرمودهاند که ایمان و امید دو عنصر اصلی برای آیندهسازی کشور است. قطعاً امید شکل نمیگیرد مگر اینکه جوان ایرانی آینده را روشن ببیند و وارد واقعیتهای اجتماع شود.
دکتر طهرانچی در پایان با اشاره به امضای تفاهمنامه «طرح تابستانه مهارت» خاطرنشان کرد: افتخار میکنیم اقدامی رخ میدهد که به امید جوان و نوجوان ایرانی کمک میکند. اجرای این تفاهمنامه، پاسخی عملی برای همه یأسآفرینانی است که میخواهند آینده را برای جوان ایرانی نامناسبت و نامتعین نشان دهند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، این تفاهمنامه به منظور ایفای نقش مؤثر در هدایت شغلی و تحصیلی کودکان و نوجوانان دانشآموز با بهرهمندی از ظرفیتهای متقابل سازمانهای متولی در جهت افزایش مهارتآموزی، عدالت آموزشی، توانمندسازی اقتصادی، سرمایهگذاری علمی و توسعه کمی و کیفی خدمات به گروههای مخاطب با تأکید بر دانشآموزان کمبضاعت منعقد شد.
توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارتآموزی، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانشآموزان و کمک به هدایت تحصیلی آنان، کمک به خلاقیت و نوآوری و رشد مهارتهای کسبوکار در دانشآموزان، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعددهای مهارتی بازماندگان از تحصیل و کمک به هدایت تحصیلی و شغلی آنان، استعدادسنجی، رغبتسنجی و سنجش الگوی شخصیتی تعیین مناسبترین شغل متناسب با ویژگیهای فردی متقاضی و معرفی ظرفیتهای اشتغال موجود در جامعه، مشاغل آینده و آینده مشاغل، آموزش مهارتهای نرم و مهارتهای فنی و حرفهای ازجمله اهداف انعقاد این تفاهمنامه است.
این تفاهمنامه به امضای سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رضا مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما و غلامحسین حسینینیا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای رسید.
∎