شناسهٔ خبر: 60685302 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

مذاکرات غیرمستقیم ایران با دولت آمریکا تأیید شد؛

پرده برداری از مذاکرات زیرپوستی تهران و واشنگتن با پیامد مثبت ترکیدن حباب دلار

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران با دولت آمریکا را تایید کرد و گفت: در صورت جدیت آمریکا به‌زودی تبادل زندانی میان دو کشور انجام خواهد شد

صاحب‌خبر -

به گزارش پارسینه، اظهارات مقامات دو کشور ایران و آمریکا درباره انجام مذاکرات در سکوت خبری و با حضور واسطه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که رهبر انقلاب  دیروز در دیدار با جمعی از مدیران سازمان انرژی اتمی گفته بودند: «با حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای ایران، توافق اشکالی ندارد».

امروز هم کنعانی در نشست خبری خود تاکید کرد «توافق هسته‌ای مورد توجه جدی ما و تیم مذاکره کننده است». او گفت در خصوص توافق با در نظر گرفتن دستورات رهبری، منافع ملی و قانون مصوب هسته‌ای «کار را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهیم داد». رهبر انقلاب دیروز در تازه‌ترین سخنرانیشان خطاب به مسئولان و مدیران برنامه هسته‌ای کشورتاکید کردند «کاری باید انجام شود را انجام دهند»، اما «زیر بار چیزی بیشتر از مقررات پادمانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نروند.

ناصر کنعانی همچنین با اشاره به مذاکرات دربارهٔ آزادی زندانیان، گفت این رخداد می‌تواند در آینده نزدیک رخ دهد و جمهوری اسلامی در انتظار نتیجه‌دهی گفتگو‌ها است.رسانه‌های غربی در هفته‌های اخیر گزارش دادند که نمایندگان آمریکا و جمهوری اسلامی مذاکراتی غیرمستقیم داشته‌اند و سه موضوع اصلی در این گفتگو‌ها شامل هسته‌ای، تعهدات پادمانی، و آزادی زندانیان بوده است.

در حالی که وب سایت آمریکایی اکسیوس روز ۱۹ خرداد نوشته بود که طرفین ایرانی و آمریکایی ماه گذشته میلادی «بدون سروصدا» در عمان مذاکراتی غیرمستقیم داشتند، کنعانی گفت که مذاکرات در پایتخت عمان «مخفیانه» نبوده و گفت «از طریق واسط‌ها از جمله تلاش‌های صورت گرفته از سوی عمان گفتگو‌هایی را انجام دادیم.» او ۲۲ خرداد در نشست خود با خبرنگاران همچنین تأیید کرد درباره پول‌های مسدودشده ایران توسط آمریکا، علاوه بر دولت‌های «ذیربط» که پول‌های ایران در آن‌ها بلوکه شده، با آمریکا «مذاکرات و گفت‌وگوهایی» انجام می‌شود.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره دیدار علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران، با یک مقام آمریکایی در مسقط گفت: «با هدف تحرک‌بخشی به مذاکرات رفع تحریم، از پیشنهادات مقامات ارشد عمان که چندین هفته گذشته مطرح شده بود استقبال کردیم و تبادل پیام‌ها ادامه دارد.»

او همچنین مذاکره برای توافق موقت هسته‌ای را رد کرد و گفت: چنین توافقی جایگزین برجام نخواهد!

اکنون سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و روابط گسترده با همسایگان و کشورهای دوست در دستور کار قرار داده، هیچ‌گاه فرآیندهای دیپلماتیک با هدف رفع تحریم‌ها را متوقف نکرده است».

نظر شما